Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Richard Eeltink – Harley-Davidson Dyna FXDL Lowrider

Geschreven door onze specialist

Twan Hulshof

Soms weet je niet waaraan je begonnen bent, tot je er middenin zit. Voor Richard Eeltink (52) was dat toen zijn broer hem op zevenjarige leeftijd voor het eerst op een brommertje zette. Hij raakte gelijk ‘verknipt’ aan de motorwereld en kwam er nooit meer vanaf. Onschuldig rondjes rijden groeide snel richting een serieuze passie. “Toen het zaadje eenmaal geplant was, ging de hobby los.”

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

“Als kind begon ik met crossen op een brommertje en later, toen ik een jaar of zestien was, kwam er een serieuze bromfietsverzameling. Ik ben altijd bezig geweest met het sleutelen aan die dingen, en ook toen al bedacht ik van alles. Elke keer afwegingen maken of iets past of niet, en dimdammen om alle details mooi te krijgen. Dat ik die collectie ooit heb weggedaan, daar heb ik nog steeds spijt van. Op 22 april 1992 haalde ik mijn motorrijbewijs en mijn eerste motor was een Honda CB500. Die heb ik uiteindelijk helemaal zwart gespoten, achterlichten veranderd, alles gepolijst en gepoetst en speciale kappen voor gemaakt. Ik kon er echt slapeloze nachten van hebben, wanneer ik weer eens een idee had. Maar dat heb ik voor elk project waaraan ik begin. Wat dat betreft ben ik soms misschien wel wat te perfectionistisch. Uiteindelijk heb ik die Honda omgebouwd tot een Black Bomber.”

“Die heb ik zo’n twee jaar gehad, voordat ik weer doorging op de volgende, dat werd een MZ ETZ 250. Verder heb ik onder meer ook nog een Intruder 1400 gehad en daarna de hele lijn GSX-R-motoren. Van 1985 tot en met ’97 heb ik diverse exemplaren gehad, van de eerste Europese exemplaren en een Canadese uitvoering tot de eerste 1100. Ik schat dat ik in totaal wel zo’n drieëntwintig verschillende motoren heb gehad. Al die tijd heb ik altijd wel een hunkering gehad naar Harley-Davidsons, maar de tijd was er niet rijp voor. Er hing altijd een beetje mysterie rond het merk, maar toen ik toch eens bij een dealer naar een Sportster ging kijken, startte de motor niet eens. Ik vond ze toen simpelweg nog niet goed genoeg.”

“Jaren later, in 2012, kreeg ik een kans om wel serieus te gaan shoppen voor een goede Harley en toen klikte het wél. Het was een Harley-Davidson Dyna FXDL Lowrider, dezelfde waarmee ik nu nog steeds rijd. Voordat ik naar de dealer ging, had ik me al georiënteerd op Marktplaats en de Dyna bleef maar bij me terugkomen. Dit was ‘m, dat wist ik zeker. Het was puur intuïtie en ik ben later gaan kijken wat ik nou eigenlijk gekocht had, of mijn gevoel wel klopte. Blijkbaar heb ik daar wel aanleg voor, want ik heb nog nooit een motor gekocht die uiteindelijk niet beviel. Daarbij beschouw een motor ook altijd als een ruwe diamant, die ik vervolgens ga slijpen naar mijn visie. Ik wil een motor zo mooi en goed mogelijk maken, maar dan wel zo dat het één geheel is en je niet achteraf kan aanwijzen wat er allemaal bij opgegooid is. Het moet lijken alsof het zo uit de fabriek kwam rollen. Het grootste compliment dat mensen kunnen geven, is wanneer ze vragen: ‘Heb je ‘m zo gekocht?’ Dan zeg ik vaak maar gewoon van wel, maar van binnen lach ik me rot. Juist doordat alle aanpassingen niet opvallen, heb ik mijn werk goed gedaan. Omgekeerde psychologie.”

“Ik zeg natuurlijk ook wel eens ‘nee’, en dan volgt de hele waslijst aan zaken die ik eraan gedaan heb. In elk detail zit zoveel tijd en aandacht. Elke aanpassing heeft daarbij wel altijd een technische of functionele grondslag. Alles om hem steeds een beetje beter te maken. Op Marktplaats heb ik een oude achterbrug gekocht, zodat ik thuis kan testen en uitmeten of wat ik allemaal heb bedacht, wel echt past. Met exact dezelfde onderdelen kijk ik of het kan, en als ik het zeker weet, dan pas haal ik de echte motor uit elkaar en schuif ik het er zo in. Eigenlijk maak ik prototypes thuis in de woonkamer en als het helemaal goed is en past, zet ik het over. Dat is een continu doorgaand proces, al is deze Lowrider nu wel echt klaar. Maar dat zeg ik nu. Als je het me over een jaar nog eens vraagt, kan het antwoord ook zomaar anders zijn. Misschien heb ik tegen die tijd nieuwe inspiratie opgedaan, maar voor nu is het goed. Ik rijd er ook best veel op, waarbij de langste ritten ongeveer tweehonderd kilometer op een dag zijn. Ik hoef niet helemaal naar Oostenrijk te knallen, ik houd het liever lokaal. Leuke routes over de Posbank of door onze schitterende Achterhoek. Maar ik heb er ook geliefden op weggebracht naar hun laatste rustplaats, dat maakt ook dat deze motor een speciaal plekje heeft. Deze gaat me echt aan het hart en is absoluut niet te koop. Sommige dingen, kan je gewoon niet in geld uitdrukken.”

 

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Harley-Davidson artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

Word MotoPlus abonnee!

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Word abonneevanaf €0,67 per week