Pierer Mobility AG wordt Bajaj Industrie AG

Op 19 november 2025 besloot de algemene vergadering van Pierer Mobility AG, onder voorzitterschap van de nieuwe meerderheidsaandeelhouder Bajaj, om de naam van de onderneming te wijzigen in Bajaj Industrie AG en de vestigingsplaats te verplaatsen naar het Oostenrijkse Mattighofen.
Pagina gaat door onder advertenties
Tijdens de buitengewone algemene vergadering van Pierer Mobility AG op 19 november 2025 werden ingrijpende structurele maatregelen genomen. De aandeelhouders stemden vrijwel unaniem voor de naamswijziging van de onderneming in “Bajaj Mobility AG” en de verplaatsing van de hoofdvestiging van Wels naar Mattighofen. Daarnaast werd besloten tot overeenkomstige statutenwijzigingen en de registratie daarvan na ontvangst van de EU-niet-bezwaarverklaring – eveneens zonder tegenstemmen. Verder werd het doel van de onderneming aangepast, werd de raad van commissarissen verkleind van 6 naar 4 leden en werden twee nieuwe leden – Pradeep Shrivastava en Dr. Wulf Gordian Hauser – gekozen. Deze besluiten markeren een duidelijke organisatorische heroriëntatie onder invloed van de nieuwe meerderheidsaandeelhouder Bajaj.
Na de goedkeuring van het saneringsplan door de crediteuren van KTM op 25 februari 2025 was 23 mei 2025 de volgende belangrijke datum voor KTM. Tot die datum moet het sinds eind november 2024 failliete motorfietsmerk namelijk 30 procent van zijn schulden aan banken, personeel en toeleveranciers betalen, zoals overeengekomen in het saneringsplan. Concreet ging het om een bedrag van ongeveer 600 miljoen euro, dat KTM tegen die tijd moest hebben gestort op een geblokkeerde rekening die in bewaring werd gehouden door de curator. Waar dat geld vandaan moest komen, was toen nog onduidelijk.
Vervolgens meldde een Indiaas financieel portaal dat Bajaj, de Indiase partner en mede-eigenaar van KTM, een lening ter waarde van omgerekend 566 miljoen euro had gekregen. Daardoor kon KTM drie dagen voor de vervaldatum officieel bevestigen dat het “financieringstoezeggingen” had ontvangen om de saneringsplannen van KTM AG, KTM Components en KTM R&D te kunnen uitvoeren. Concreet betekent dit dat KTM op tijd kon betalen.
(tekst gaat verder onder advertentie)
Pagina gaat door onder advertenties
Op 22 mei 2025 volgde de bevestiging: de investeerder is Bajaj (Bajaj Auto International Holdings B.V.). Bij de grote Indiase auto- en motorfietsfabrikant Bajaj rollen al vele jaren KTM-modellen tot 400 cc van de band. In de toekomst zullen de Indiase partners waarschijnlijk veel meer invloed hebben op de beslissingen en processen in Mattighofen. Of KTM op middellange tot lange termijn een Oostenrijks bedrijf blijft, is onduidelijk. In plaats daarvan zou het merk onder Indiaas leiderschap in de toekomst nog grotere delen van zijn productie uit Europa kunnen halen en naar India of het Verre Oosten verplaatsen.
Want: Bajaj heeft met de Pierer-groep een zogenaamde calloptieovereenkomst gesloten, die het mogelijk maakt om bij Pierer Mobility AG samen met KTM de aandelen en de zeggenschap over te nemen – tot eind mei 2026.
Daartegenover staat KTM CEO Neumeister, die over dit onderwerp zegt: “De bestaande locaties – met name onze hoofdvestiging in Mattighofen/Munderfing – blijven de basis voor ons toekomstige succes. Daarmee blijven we een belangrijke werkgever voor de hele regio. Bij KTM zijn we diep dankbaar en nederig tegenover iedereen die deze nieuwe, tweede kans mogelijk heeft gemaakt, zowel binnen als buiten onze ondernemingsgroep.”
In eerste instantie was er alleen een vrij algemene verklaring van Pierers opvolger en nieuwe KTM-baas Gottfried Neumeister over de hele gang van zaken: “De gegarandeerde financiering is een sterk signaal voor het vertrouwen in de toekomst van het bedrijf en onze merken. Maar bovenal is het een belangrijke mijlpaal voor de stabilisatie en de strategische doorstart van KTM AG – in het bijzonder voor onze medewerkers, klanten, dealers, partners, leveranciers en de hele KTM-gemeenschap”, aldus de huidige CEO van KTM AG op 20 mei 2025.
Op 22 mei 2025 voegde KTM-baas Gottfried Neumeister daar nog een verklaring aan toe: “Vandaag hebben we de kans gekregen om de geschiedenis van KTM voort te zetten. Samen met onze langjarige partner Bajaj hebben we een strategie uitgewerkt waarmee we, naast de reeds beschikbaar gestelde 200 miljoen euro, nog eens 600 miljoen euro kunnen vrijmaken voor onze doorstart.”
De nieuwe KTM-baas noemde ook zijn voorganger: “Ik wil hier namens alle collega’s mijn dank uitspreken aan Stefan Pierer. Hij heeft de basis gelegd voor een van de bekendste motormerken ter wereld, dat een unieke community heeft.” Afgelopen juni trok Stefan Pierer zich ook terug uit het management van Pierer Mobility AG, dat naar hem is vernoemd. Verena Schneglberger-Grossmann is door de raad van commissarissen benoemd tot zijn opvolger.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties