Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Oscar Thijssen – Harley-Davidson chopper

Geschreven door onze specialist

Ad van de Wiel

Motorrijden moet een beetje Spartaans en ruw zijn voor Oscar Thijssen. “Wat moet je met een GSX waarmee je simpelweg over het asfalt glijdt?” Rijden met zijn Harley chopper is naar eigen zeggen als ‘rodeo rijden’. “Deze motorfiets is ook zelfbescherming, je gaat als vanzelf rustiger rijden.”

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

“Toen ik American Chopper op televisie zag, vond ik de motoren die ze bouwden helemaal geweldig. Ze hadden goede lijnen, dikke achterwielen, mooi spuitwerk en lange voorvorken. Dat wilde ik ook. Ik ben begonnen met het verbouwen van wat Intrudertjes, maar die machines lopen toch allemaal te smooth. Alles is veel te makkelijk te bedienen, een soort Lego. Deze motorfiets laat je werken. Overigens heb ik nog steeds een Intruder voor mijn ritjes met duopassagier, het is mijn boodschappenkarretje.”

“Uiteindelijk ben ik toch op zoek gegaan naar een chopper als dit. Zo’n verbouwde Intruder is leuk, maar een echte Harley chopper was altijd mijn droom en die wilde ik verwezenlijken. Deze motorfiets vond ik in 2015 op Marktplaats. Het spuitwerk beviel me niet, maar omdat ik de motorfiets voor een redelijke prijs kon krijgen heb ik het toch gedaan. De verkoper bezwoer me dat de motorfiets technisch in orde was dat er werkelijk he-le-maal niets aan mankeerde. Op de terugweg bleek dat toch iets anders; het blok lekte olie en er trilde van alles los. Dat was niet het grootste probleem. De eerste twee jaar werden alle accu’s opgeblazen als het motorblok warm werd. Die accu’s kosten meer dan driehonderd euro per stuk. Ik kwam er maar niet achter wat er mis ging en daarom ben ik onderweg gaan meten met een voltmeter in een tanktas. Koud gaf die bij zo’n drieduizend toeren 60 volt aan, maar warm liep dat op tot 170 volt. Warm kwam er ergens sluiting in het elektrische systeem en daarom heb ik alle elektra opnieuw aangelegd en dat loste het probleem op. Ik heb door die accuproblemen een paar keer op het punt gestaan om hem weg te doen. Gek werd ik er van want je moet erop kunnen vertrouwen dat een motorblok blijft lopen. Tegenwoordig werkt alles probleemloos. Ik doe bijna alles zelf, maar als het me echt te lastig word besteed ik het uit aan Joey Nash in Arnhem.”

“Hoeveel kilometers ik heb gereden weet ik echt niet. Er zit een snelheidsmetertje van een racefiets op – handig als er een rood-witte auto achter je zit – maar die registreert niet het totaal afgelegde aantal kilometers. Als het mooi weer is, zit ik er elk weekend op. Dit is niet alleen show, maar show en go. Voor weekendjes Benelux en Duitsland draai ik mijn hand niet om. Hij past perfect bij mijn lengte, ik zit er perfect op. Door het gebrek aan grondspeling heb ik wel mijn rijstijl aangepast. Door de brede achterband moet je hem zo goed als rechtop door de bocht duwen anders wordt het achterwiel opgebeurd maar eenmaal op het rechte eind gaat het gas er vol op. Als ik in een groepje rij met Street Glides valt het ze altijd mee dat ik mee kan komen. Die aangepaste rijstijl frustreert me niet. Het is zelfs mooi, het hoort er bij als je iets koopt wat absoluut geen standaardfiets is. Omdat het Harley-Davidson 1340-blok uit 1984 zonder rubbers in het frame is gebouwd voel je werkelijk elke vibratie. Dat is mooi, al is de zesbak toch net iets relaxter dan de vijfbak die wat hoger in de toeren draaide.”

“Op het kenteken van deze motor staat ‘Eigenbouw’. Dat hij officieel door de RDW is goedgekeurd was een hele geruststelling bij de koop. Hij is in 1997 door L&L Choppers in Opmeer gebouwd en ik ben de derde eigenaar. De motor is precies zoals ik hem wil hebben. Ik wilde geen tierelantijnen en accenten moeten minimaal zijn. Het mag geen kermis worden. Dat zag je altijd weer bij American Choppers. De basis was altijd mooi, daarna werden er altijd teveel zaken opgeschroefd die zogenaamd bij het thema van de motor hoorden. Tegenwoordig vind ik de creaties van Jesse James van West Coast Choppers vet. Je kunt het zelf wel proberen, maar eigenbouw choppers worden nooit zo clean als die van professionele bouwers.”

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Harley-Davidson artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

Word MotoPlus abonnee!

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Word abonneevanaf €0,67 per week