Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Eerste indruk: Harley-Davidson Pan America ST (2025)

Op basis van allroad Pan America maakt Harley-Davidson een woest ogende crossover die rechtstreeks uit een spectaculaire sciencefictionfilm lijkt te zijn gereden. De ‘Pan’ maakte een verrassende entree in de overvolle allroadwereld, doet de ST hetzelfde bij de crossovers?

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Eerst een beknopt lesje hoe een crossover in een allroad transformeert. Dat gaat vrij eenvoudig. Het gespaakte 19” voorwiel maakt plaats voor een 17” gietwiel. De veerwegen krimpen in vergelijking met de allroad van 190 en 180 millimeter (v/a) naar 140 en 130 millimeter. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de zadelhoogte die van een flinke 850/890 millimeter daalt naar 825 millimeter.
Harley-Davidson snoeide wel erg enthousiast in de zadelhoogte. Het heeft zijn voordelen want de voeten komen ondanks het relatief brede zadel makkelijk bij de grond. Aan de andere kant van het spectrum staat een kniehoek die je niet verwacht bij een model dat van een allroad is afgeleid.

 

De blokken van allroad Pan America (eerste test hier) en crossover ST zijn gelijk. De V-twin is goed voor 150 pk bij 8.750 tpm en 125 Nm bij 6.750 tpm. Eenmaal opgewarmd en bij de les voelt de V-twin soepel en krachtig al komt hij van onderuit net iets minder sterk over dan een BMW GS of KTM Adventure. De ST loopt lekker door naar zijn maximale toerental van 9.500 tpm. Waar een ‘gewone’ Harley-Davidson al tien keer is afgehaakt gaat de ST enthousiast door.
De ST is niet de lichtst sturende crossover, maar het gaat allemaal wel gemakkelijk en vertrouwd. De voorkant voelt in eerste instantie wat looiig. Nadat we de achterkant wat hoger hebben gezet, voelt de machine al wel wat speelser.

 

Crossover ST lijkt veel op allroad Pan America en verrassend weinig op een traditionele Harley-Davidson. Het Revolution-blok is niet wars van hoge toerentallen en sleurt er dan ook flink aan. De ST voelt zich wel lekker bij een iets gejaagder tempo, dat ruige uiterlijk maakt hij graag waar.

De veel uitgebreidere eerste test van de Harley-Davidson Pan America ST staat in Motoplus nummer 10. Die ligt rond donderdag 15 mei in de bus of in de schappen van de kiosk.
Fotografie: Pim Hendriksen

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Pan America ST artikelen & nieuws
Harley-Davidson artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Word abonneevanaf €0,67 per week