Mijn Trots – Reinier van den Born

« Terug naar Mijn Trots

Uit een rasecht motornest komt hij, vader Karles en zus Leonie stonden zelfs al eerder in deze rubriek. En nu is het dus de beurt aan Reinier van den Born: 19 jaar oud, leerling motorfietsmonteur, moet zijn rijbewijs nog halen, maar is al wel in het bezit van zijn eerste trots. Geen snel racertje of sportieve naked bike, maar een bescheiden chopper met Japanse genen: deze inmiddels 26 jaar oude Honda CMX250 Rebel.

“Het begon al vroeg, dankzij mijn vader waarschijnlijk. Ik heb foto’s van toen ik vijf, zes was en al op een Honda XL500 zat. En vanaf mijn elfde of zo liep ik al constant met sleutels in de hand, aan brommers knutselen en zo. De eerste keer dat ik op een motor reed, was ik volgens mij ook nog maar een jaar of dertien. Dat was op een Jawa California 350, zo’n tweetakt twin. Op een gegeven moment kocht mijn zus een motor en ging ik bij haar achterop. En als er dan wat mis mee was, maakte ik dat voor haar, dat technische aspect heeft me namelijk altijd al geboeid. Dat kwam ook mooi van pas toen mijn vader een CBR1000F kocht. Dat was echt een opknappertje, remklauwen loshalen, lagers vervangen, de boel weer strak maken, het was echt een project dat ik samen met mijn vader heb gedaan. Ontzettend leuk om te doen en daar ga ik nu mijn werk van maken, ik ben namelijk momenteel leerling motorfietsmonteur. Eén dag in de week naar school en de andere dagen sleutelen voor een baas. Daar heb ik deze Rebel 250 ook vandaag, hij stond bij ons op de zaak en ik heb hem direct gekocht, voor 900 euro. Enigszins onverwacht wel, want ik had eigenlijk nog helemaal geen idee wat voor type motorfiets ik wilde hebben. Het chopper-achtige van deze sprak me echter wel aan, en bovendien is hij mooi laag. Het is maar een klein motorfietsje natuurlijk, maar er zit toch een aardig echt choppermodel in. En dat glimmen, veel chroom, ja, daar hou ik wel van. Iets dat ik niet van huis heb meegekregen trouwens, al heb ik ook niet alleen maar een voorkeur voor customs, ik vind eigenlijk alles wel leuk. Sportief ook, had er bijvoorbeeld een Kawasaki Ninja 250 gestaan, dan had die het ook maar zo kunnen worden.
Maar goed, het is dus deze  chopper geworden. En ik moet eerlijk zeggen, dat wereldje spreekt me ook wel aan. Met name dat customizen, unieke dingen maken die niet verkrijgbaar zijn. Niet dat ik deze helemaal ga verbouwen hoor, hij is net iets te mooi om er maar de zaag in te zetten. Maar ik wil wel wat dingetjes meer naar mijn eigen smaak maken. Dat zit gewoon in me, ik kan me ook niet voorstellen ooit een motor te kopen zonder er ook maar iets aan te veranderen, er zijn altijd dingetjes die net wat mooier of strakker kunnen. Op deze zitten bijvoorbeeld al verschillende accessoires: sissy-bar, valbeugels, handvatten, en er zit ook een ander, iets hoger stuur op dan normaal. Daar ben ik trouwens niet mee begonnen, hij liep namelijk eerst maar op één cilinder. Bleek dat het luchtfilter helemaal dicht zat. Er allemaal olie in het luchtfilterhuis, er zat een liter teveel olie op het blok en dat werd door de krukas via de carterontluchting zo het luchtfilterhuis in geslingerd. Alles schoongemaakt, nieuw filter erin, kraantje en tank schoon gemaakt en nu loopt ‘ie weer gewoon op twee cilinders. Daarna was het vooral poetsen. Heel veel poetsen. Het aluminium was door corrosie helemaal wit uitgeslagen, ik heb de eerste week denk ik wel zes uur zitten polijsten, en het is nog niet af. En dan tussendoor constant op zoek naar leuke accessoires, wat niet bepaald meevalt. Die sissy-bar en valbeugels bijvoorbeeld, die heb ik nog dezelfde dag opgehaald. Zoveel van die twee-en-een-halfjes lopen er niet rond in Nederland, dus je moet er echt snel bij zijn. Nu ben ik nog op zoek naar onder meer tassen, andere spiegels en een kort kuipruitje. Alles om hem maar iets breder te laten lijken, zo is het maar een brommertje immers. Maar voorlopig is het eerst nog een kwestie van blijven poetsen. En mijn rijbewijs halen, dat heb ik ook nog niet namelijk. Hoeft ook niet, want ik mag er toch nog niet op rijden. Je gelooft het bijna niet, maar hij heeft met 18 kW nog teveel vermogen, ik moet wachten tot mijn twintigste. Al heb ik er natuurlijk al wel even op gereden, de 120 km/uur tikt ‘ie net aan!”