Vergelijkingstest supersports: Kawasaki ZX-6R – Aprilia RS660
Met de Aprilia RS660 is er een nieuw soort supersport op de markt: minder extreem, iets eenvoudiger uitgevoerd en voordeliger dan de bekende 600cc-viercilinders. De Kawasaki ZX-6R maakt deel uit van die laatste categorie en verschilt nauwelijks van een 1.000cc-superbike. We zetten de twee concepten naast elkaar!
Al na een eerste korte vergelijking van ergonomie en stuureigenschappen wordt het karakterverschil tussen de Italiaan en de Japanner nog duidelijker. Op de RS660 zijn de stuurhelften boven de kroonplaat gemonteerd en ze staan dan ook iets hoger dan op de ZX-6R. Tegelijk zitten de voetsteunen op de Aprilia wat lager. Je zit iets meer rechtop dan op de Kawasaki, waarbij het zadel van de Aprilia ook ietsje lager is. Bij het rijden op de openbare weg, waarbij je voortdurend moet letten op alles wat er eventueel oversteekt, omkeert of je tegemoet komt, geeft de RS660 daarom een beter wegoverzicht en meer zitcomfort.
De zitpositie op de Kawasaki is veel meer gemaakt voor rijden op het circuit. Daar kijk je bijna uitsluitend naar voren en je weet precies hoe de baan loopt. Daardoor kun je je hele lichaam gebruiken in bochten en je verandert je zitpositie voortdurend afhankelijk van de situatie. Dat is op bochtige secundaire wegen maar beperkt mogelijk, eigenlijk alleen wanneer je de bochten al goed kent of volledig kunt overzien, en wanneer het tempo hoog is. Op de momenten dat je zo kunt rijden, merk je dat de Kawasaki het eigenlijk graag altijd zo heeft – een bekende eigenschap van supersports en superbikes. Pas dan komt de precieze en bijna onverstoorbare voorkant van de ZX-6R goed tot z’n recht en kun je de uitstekende feedback van de vering gebruiken om te voelen waar de limiet ligt.
Er zijn natuurlijk veel meer verschillen tussen de twee concepten, waaronder het blok. Welke precies en wat onder de streep het meest pakkende concept is, lees je in MotoPlus 06/2024!