Nieuwverkopen België in de lift, tweedehands in een dip
In de eerste zes maanden van dit jaar is in België het aantal inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters met 3,1% gestegen in vergelijking met dezelfde periode in 2022. In totaal kwam het aantal inschrijvingen uit op 15.276. Vooral in de maand juni steeg het aantal fors: met 23,3%. De tweedehandsinschrijvingen daalden daarentegen met bijna 27%. Dat heeft voornamelijk te maken met de nieuw keuring voor tweedehandsmotoren van meer dan 125 cc bij verandering van eigenaar.
De markt voor nieuwe motoren in België doet het goed met een totaal van 15.276 inschrijvingen in de eerste zes maanden van dit jaar. Normaliter wordt in het eerste half jaar twee derde van het jaartotaal aan nieuwe motoren ingeschreven. Daarmee komt de prognose voor 2023 op zo’n 23.000 motoren en scooters. Honda neemt in België de eerste plaats in met een marktaandeel van 15,7%. Het merk groeide in de eerste helft van het jaar met 11,5%. BMW Motorrad volgt op korte afstand met een aandeel van 14,3% en een groei van 13,6%. Yamaha, Kawasaki en Piaggio (Vespa) komen op de derde, vierde en vijfde plaats. Yamaha (aandeel 11%) ging met 2,6% vooruit, Kawasaki (aandeel 7,1%) met 12,7%. Piaggio, goed voor een aandeel van 6,4% ging 3,5% in de min.
Categorieën
De inschrijvingen van motoren en scooters tot 125 cc (goed voor 23% van het totaal) daalden met 8,7%. Die in de categorie van 126 tot 500 cc (14,6% van het totaal) gingen met 14,3 achteruit. De groei zit ‘m vooral in de categorieën boven de 500 cc. Men noteerde voor de categorie 501 – 750 cc (aandeel 16,7%) een vooruitgang van 6,6%, voor die van 751 – 1000 cc (aandeel 20%) 22,7% en voor die van 1000 cc en meer (met 25,2% de grootste categorie op de Belgische markt) 11,6%.
Mobiliteitsfederatie Traxio gaf cijfers per segment qua cilinderinhoud. Honda doet het goed in de categorieën tot 125 cc en van 126 – 500 cc waar het merk de eerste plaats inneemt. Yamaha leidt het klassement in de categorieën 501 – 750 cc. BMW Motorrad is het sterkst in de klassen 751 – 1000 cc en 1000 cc en meer.
Ook keek men naar de evolutie per regio. In Vlaanderen is goed voor 60,5% van het totaal aantal inschrijvingen, Wallonië voor 32,1% en Brussel hoofdstedelijk gewest voor 7,4%. In Vlaanderen groeide het park met 3,5% en in Wallonië met 2,4%. Voor Brussel noteerde men een achteruitgang van 1,8%. Opvallend is dat in Brussel de inschrijvingen voor de motoren en scooters tot 125 cc met 1,2% het minst achteruit gingen. In Vlaanderen en Wallonië daalden die met 9,9% respectievelijk 11,4%.
Tweedehands
De inschrijvingen van tweedehandsmotoren bleven in het eerste half jaar 26,9% achter bij die in de dezelfde periode van jaar. In absolute aantallen daalden die met ruim 11.000 van 41.568 naar 30.392 eenheden. Die grote achteruitgang is toe te schrijven aan de invoering per 1 januari van dit jaar van de keuring voor tweedehandsmotoren bij verandering van eigenaar. Filip Rylant, woordvoerder van Traxio, stelt dat die keuring “…velen doet besluiten om hun motor niet in België maar in het buitenland verder te verkopen, of over te laten aan een dealer zodat ze zelf niet naar de keuring voor verkoop moeten gaan. De keuring voor de dealers zelf loopt blijkbaar niet altijd van een leien dakje.” En: “We vingen gegrom op over de motorkeuring: men moet vaak ver rijden naar een keuringscentrum, er zouden lange wachttijden zijn en we hoorden ook opmerkingen over het keuringsproces.” Het enige positieve geluid in de tweedehandsmarkt komt van de 125 cc-klasse. Daar is de achteruitgang minder sterk (-11%) en waren de cijfers voor juni 2023 vergeleken met juni 2022 zelfs positief (10,8%). Die 125 cc-modellen zijn vrijgesteld van keuring bij verandering van eigenaar.