MotoPlus 09 - 2022

PIT BEIRER, DIRECTEUR SPORT KTM PORTRET PORTRET MOTOPLUS 99  2020 Deelname van concernmerk Husqvarna aan de Moto3-GP’s 2021 Eerste Moto2-wereld­ titel voor KTM (Remy Gardner) 2022 GasGas debuteert in de Moto2-GP’s 2021 Deelname van concernmerk GasGas aan de Moto3-GP’s 2022 CFMoto, de Chinese joint-venture-partner, debuteert in de Moto3-GP’s 2020 Eerste MotoGP-zege (Brno/Brad Binder) bakens. Getallen noemt Beirer niet, maar schattingen becijferen KTM’s deelname aan diverse sportdisciplines op ongeveer 85 miljoen euro per jaar. De helft daarvan wordt opgeslokt door het MotoGP-project. Geld dat uiteraard eerst moet worden verdiend. Reden tot zorg is er echter niet. Sinds het debuut van Beirer in 2004 vervijfvoudig­ den de omzetcijfers van het KTM-concern (verkochte motor­ fietsen in 2021: 332.881 stuks). Om het benodigde sportbudget los te krijgen, is er naast vertrou- wen (“We hebben het sportbud- get nog nooit overschreden”) ook goodwill van binnenuit nodig. Bij de herstart van de serieproductie na de corona-lockdown in april 2020 liet de sportafdeling niet alleen de lopende band met 100 racemonteurs weer draaien, maar “maakte het in deze periode ook de kwaliteitscontrole werkloos”, roemt Beirer zijn uitstekend getrainde sportpersoneel nog maar eens. Ondanks alle werkdruk weet Beirer als geen ander dat hij ook zijn beperkte lichaam voldoende aandacht moet schenken. Elke ochtend trekt hij een uur uit om in zijn privé-zwembad wat baan- tjes te trekken en dat geldt ook voor het wekelijkse bezoek aan een fysiotherapeut. Een proeve van geduld voor iemand die ook als professioneel motorcrosser al moeite had om ’s ochtends een rustige polsslag te hebben. Die allround betrokkenheid breekt de onvermoeibaar lijkende sport­ chef ook weleens op. Sportieve dompers zoals het vertrek van MotoGP-coureur Johann Zarco midden in het seizoen van 2019 wegens uitblijven van succes kna- gen al net zo aan zijn psyche als het nog verse afscheid van Mike Leitner na het afgelopen moei- zame MotoGP-seizoen. Beslissin- gen waarbij Beirer niet schroomt ook zichzelf op te offeren. “De weg, de ellebogen naar buiten steken en voor KTM het succes te zoeken, levert niet alleen vrienden op”, reflecteert hij – om meteen weer de succeskoers in te slaan. De MotoGP-titel is immers ieder offer waard. Voor de meeste van zijn collega’s waarschijnlijk ook. Hij heeft ze zelf uitgezocht. n De rijstijl van Pit Beirer was in de meeste gevallen een aaneenrijging van te laat gekozen rem- en te vroeg gekozen acceleratiemomenten. Maar wat de uit het Duitse Ludwigshafen afkomstige crosser aan aangeboren rijtalent ontbeerde, com- penseerde hij met een eerzucht die je in topsport nog maar zelden tegenkomt. Deze ongebruike- lijke combinatie van eigenschappen bracht al snel succes. Al op zijn negentiende won Beirer tijdens de thuiswedstrijd in Reil an der Mosel zijn eerste GP-manche. Na zijn beste seizoen in de 125 cc-GP’s (vierde plaats in 1994) stapte Beirer over naar de 250 cc. Daar pakte hij drie keer een derde plek. Zijn beste seizoen beleefde hij in 1999. In het fabrieksteam van Kawasaki (foto) kwam de destijds 26-jarige als leider in de WK-stand naar de voorlaatste GP van het seizoen in Gaildorf, waar hij uiteindelijk door een crash bij de start van de eerste manche de leiding in het klassement verspeelde. Bij de seizoensfinale in Amerika moest hij de wereldtitel aan Frédéric Bolley (F/Honda) laten en werd hij vice-wereld­ kampioen. Op 8 juni 2003 crashte Beirer zwaar tijdens de GP van Sewliewo in Bulgarije. Hij over- leefde ternauwernood, maar is sindsdien vanaf de zesde borstwervel verlamd. Pit Beirer – de wilde crosser en publiekslieveling Slechts weinig Duitse motorcrossers slaagden erin om zulke massa’s fans te mobiliseren als Pit Beirer. De mix van een ontembare wil en een wilde rijstijl maakte hem in de jaren negentig enorm populair en bracht hem bijna de WK-titel. De mouwen opstropen en volgas: tot op de dag van vandaag is dat het motto van Pit Beirer.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3