MotoPlus 2018/03

92 MOTOPLUS lezerstest LEZERSTEST BMW K1600B BMW bouwde haar zescilinder-platform afgelopen jaar uit met de K1600B, een op Amerikaanse leest geschoeide ‘Bagger’ met een kenmerkende lage bouw en geïntegreerde zijkoffers. Een forse jongen om te zien, maar verrassend makkelijk te rijden. Dat ontdekten ook MotoPlus- lezers Edwin Haverkate en Rudi Helmink, die we meenamen voor een uitgebreid blokje om met de K1600B. | Foto’s: Guus van Goethem | OP DE AMERI “EEN ECHTE HIGHWAY-KILLER” Naam: Edwin Haverkate Leeftijd: 51 jaar Woonplaats: Haaksbergen Rijdt zelf: Yamaha YZF1000 Thunderace “Als je voor het eerst tegenover de K1600B staat, is het een behoorlijk indrukwekkende machine. Groot en zwaar zijn de eerste woorden die bij me opkomen. En zo voelt het ook als je er voor het eerst op gaat zitten. Met name bij het manoeuvreren zijn formaat en gewicht echt iets waar je rekening mee moet houden. Maar eenmaal onderweg merk je er weinig meer van, al blijft het in bochten met lage snelheid wel een beetje oppassen geblazen. Wat sturen betreft vind ik het een echte highway-killer, lekker ontspannen kilometers maken op Route 66. Dan komt ook de elektronisch verstelbare vering helemaal tot zijn recht. Voor het echte gooi-en-smijtwerk vind ik hem te zwaar en heb ik liever mijn eigen Thunderace, alhoewel de feedback in het bochtenwerk heerlijk duidelijk is. De remmen zijn ook helemaal top om al dat gewicht tot stoppen te dwingen. Het meest verslavend aan deze K1600B vind ik het motorblok, want die zespitter is geweldig. Wat een trekkracht van onder- uit en wat een heerlijk geluid! En het blok draait ook heerlijk zacht en soepel. Door

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3