MotoPlus 09 - 2022

BANDENTEST MOTOPLUS 81  DEEL 3: LEVERINGSPROBLEMEN BANDENTEST 2022 Gebrek aan grondstoffen door onderbreking van de bevoorradingsketen, exorbitante prijs­ stijgingen en nu recent ook nog de sancties tegen Rusland, dat een hoofdexporteur van industriële roeten is; dit alles stelt de bandenfabrikanten voor de nodige uitdagingen. Exploderende vrachttarieven en het gebrek aan containers zorgen ervoor dat ook de banden van Europese merken uit productielocaties in het Verre Oosten een nieuw (hoger) prijskaartje zullen krijgen – en vertraagd zullen worden geleverd. om zo goed mogelijk te kunnen voldoen aan de vraag van onze klanten”, legt Müller uit, en wijst daarbij op de voortdurende investerin- gen in de Metzeler/Pirelli-motorbandenfabriek in het Duitse Odenwald. “Daardoor konden we onze productiecapaciteit voor seizoen 2022 verder uitbouwen.” Dat het desondanks op sommige fronten akelig krap kan worden, horen we van online-handelaar Jens Thiel: “Bij heel wat bandenmaten moet je al op een aanzienlijke levertijd rekenen”. Daarvoor zijn meerdere, elkaar (deels) overlappende redenen. Aan de ene kant natuurlijk de sluiting van complete fabrieken en de daaropvolgende achter­ standen, alsmede de onderbreking van leveringsketens als gevolg van de overheids­ maatregelen tijdens de Covid19-pandemie. Daarmee verbonden is ook de schaarsere aan- voer van grondstoffen vanuit de toeleveran­ ciers, iets wat nu door de oorlog in Oekraïne en de strenge EU-sancties tegen handels­ partner Rusland nog een probleem van onge- kende omvang kan gaan opleveren. “Het huidige geopolitieke conflict heeft een immense invloed op de hele Europese ban- denindustrie. In de afgelopen jaren hebben zowel Rusland als Oekraïne zich ontwikkeld tot een van de belangrijkste producenten/ leveranciers van bestanddelen voor de fabricage van rubbercompounds, dus poly­ meren, additieven en industriële roeten. De toevoer hiervan loopt nu ernstig gevaar en de wereldwijde sancties tegen Rusland gaan ook ernstige gevolgen hebben voor de banden­ branche”, legt marketingmanager Sabine Kaufmann van de Duitse bandenfabrikant Heidenau uit. Ook bandenmagazine-uitgever Christian Marx benadrukt de heikele situatie: “Volgens de branchevereniging van de Duitse rubber­ industrie bedraagt het aandeel roet dat uit Rusland afkomstig is ongeveer een derde van het totaal!” Bovendien is men bij de productie afhankelijk van Russisch gas. Vanuit de kant van de industrie, de handel en de branche-­ insiders zijn er in de huidige situatie zeer serieuze zorgen of de verminderde toevoer in de loop van dit jaar of wellicht zelfs pas in 2023 zal worden opgelost. Temeer daar de transportsituatie ook nog steeds voor problemen zorgt. Dat betreft vooral de exploderende vrachttarieven voor de zeecontainers, de gebruikelijke methode waarmee banden overzee worden geleverd. Zo meldde het economische blad ‘Capital’ al in december 2021 dat ‘de vrachttarieven astronomische hoogten hebben bereikt’. Een 40-voets container (12 meter), waarin driedui- zend banden passen, kostte op dat moment 16.000 dollar. Achttien maanden daarvoor was dat slechts 2.000 dollar! Volgens de World Container Index zijn de prijzen begin maart nogmaals geëxplodeerd. “Maar zelfs al ben je bereid deze bedragen op tafel te leggen, dan nog zijn er simpelweg niet voldoende containers/schepen beschikbaar”, stelt Joost van Zonneveld, “omdat bijvoorbeeld de VS ze opeist onder dreiging van het beperken c.q. ontnemen van bepaalde havenrechten.”Vooral hinderlijk voor Japanse bandenfabrikanten die hun producten moeilijk naar Europa krijgen, maar het stelt ook Europese bandenmerken, die veel types diagonaalbanden in Azië laten produceren, voor de vraag of het transport eigenlijk nog wel loont. “Ze laten de producten dan liever op de binnenlandse markten aldaar los”, vat Jens Thiel zijn observaties samen. Daardoor zijn klassiekers als de Conti TKC80 »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3