MotoPlus 09 - 2022

BANDENTEST MOTOPLUS 79  Beginnen we met een e-mailtje dat de hele situatie aardig samenvat: ‘Ik heb zojuist een Africa Twin gekocht, de RD07 uit 1994. De ver- koper wil er nog een set nieuwe banden voor me opleggen. Heb je een tip?’ Natuurlijk hel- pen we de gewaardeerde ex-collega graag en sturen we hem een lijstje met aanraders. Kort daarna komt het antwoord: ‘Dankjewel, maar die zijn allemaal niet leverbaar’. Ja, op het bandenmontage-apparaat glijdt de nieuwe band nog altijd soepeltjes om de velg, maar vooral in het voortraject hapert het momenteel behoorlijk. De belangrijkste vraag: kan ik überhaupt een nieuwe bandenset krij- gen? Je zou denken: wat een vraag, dat lukt toch altijd wel! Banden versleten (wettelijk moet je uiterlijk bij 1,0 millimeter profieldiepte je banden vervangen, al hanteren wij liever de 1,6 millimeter die de meeste andere Euro- pese landen aanhouden) en je dealer haalt een nieuwe set uit het rek. Als je kieskeurig bent qua merk en type, moet die set wellicht worden besteld, maar ook dan ligt hij meestal binnen een paar dagen voor je klaar. Wielen eruit, ouwe banden eraf, nieuwe banden erop, balanceren en wielen er weer in. Betalen en je kunt weer op pad. Je zult het ondertussen niet meer willen horen, maar ook hier begint de verklaring met: ‘Als gevolg van de pandemie is alles anders’. We lopen de feiten eens na. Ook al laten bijna alle bandenfabrikanten niet veel los wanneer we er naar vragen, je leest toch wel tussen de regels door dat de situatie gespannen is. Zo verklaart Michael Müller van Metzeler/Pirelli dat ‘de gevolgen van de pandemie sinds vorig jaar wereldwijd bijzondere logistieke uitdagingen veroor­ zaken, die zowel het transport van grond- stoffen als de levering van de eindproducten betreffen’. Joost van Zonneveld van Bridge­ stone Nederland komt met een antwoord van dezelfde strekking. “Ook bij Bridgestone hebben we door de algemene transportcrisis, die verder reikt dan enkel de hoge prijs van zeecontainers, nog altijd last van knelpunten in de levering. De toekomstige leverings­ situatie laat zich momenteel nog niet volledig tot in detail overzien.” En Dunlop? Daar is het al niet anders, volgens Harold Scholten van HocoParts/Dunlop. “Ook Dunlop produceert veel in Azië en transport is gewoon een enorm groot probleem. Bovendien hebben we ook nog altijd deels te maken met personeels­ gebrek als gevolg van de pandemie. Mijn ver- wachting is dat we het hele jaar nog wel last zullen hebben van beperkte leveringen.” Niemand wil echter het woord ‘uitverkocht’ noemen. Men wijst op de volle magazijnen van de groothandel, maar ook op veranderin- gen in het productieproces, zodat geheel aan de vraag vanuit de markt kan worden voldaan. “We hebben gewerkt aan het optimaliseren van de productieprocessen en de logistiek, 2022 IN MOTOPLUS 7/2022: Zes paar sportbanden in de maten 120/70ZR17 en 190/55ZR17, getest op binnenwegen, het circuit, nat wegdek en slijtage. Testmotor: Yamaha YZF-R1 IN DIT NUMMER: Een blik op de actuele situatie met betrekking tot de problematiek rond de bandenproductie en -handel. IN MOTOPLUS 8/2022: Zes paar toerbanden in dematen 120/70ZR17 en 180/55ZR17, getest op binnenwegen en nat wegdek. Testmotor: BMW R1250R BANDENTEST 2022 »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3