MotoPlus 09 - 2022

AJP PR7 EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 55  Doe je jezelf en de AJP tekort om hem zoals wij alleen op asfalt in te zetten? Eigenlijk wel. Deze avontuurlijke motor dient van tijd tot tijd stof te happen. Toch beheerst hij welzeker het kunstje van straatrijden. Het is verre van oncomfortabel zelfs, hoogstens enigszins hartverwarmend primitiever dan op spekkige allroads. De PR7 heeft een paar merkeigen eigenaardigheden die we met liefde wegzetten als ‘karakter’. Een uitzon- dering maken we voor het ontbreken van ABS. Daarop wil je in het dagelijkse verkeer kunnen vertrouwen. De PR7 is geen typische motorfiets die je ‘erbij hebt’ voor de avon- tuurlijke ritjes. Net als andere allroads eet hij van twee walletjes: onroad en offroad. Al slaat de balans door naar offroad, ook op straat is het aangenaam toeven. MOTOR vloeistofgekoelde viertakt eencilinder, DOHC met balansas, vier kleppen per cilinder, brandstofinjectie Ø 45 mm, katalysator, zesversnellingsbak, natte platen­ koppeling, O-ring-ketting. Boring x slag 100,0 x 76,4 mm Cilinderinhoud 600 cc Compressie 12,4:1 Max. vermogen 35,5 kW (48 pk) bij 7.000 tpm (power kit: 47 kW (64 pk) bij 7.400 tpm) Max. koppel 68 Nm bij 6.500 tpm (power kit: 68,3 Nm bij 6.100 tpm) RIJWIELGEDEELTE composiet aluminium/stalen buizen ­ frame, volledig instelbare upside-down voorvork Ø 48 mm, tweezijdige aluminium achtervork, volledig instelbare monoschokdemper, veerweg v/a 300/300 mm, enkele schijfrem voor Ø 300 mm, dubbelzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm, enkelzuiger remklauw. Bandenmaat 90/90-21; 140/80-18 Banden in de test Mitas E-09 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.540 mm, zithoogte 920 mm, rijklaar gewicht volgetankt 145 kg, tankinhoud 17 liter. Garantie 2 jaar Service-intervallen elke 5.000 km Kleuren rood/wit Prijs NL € 13.249,- / B € 11.364,- INFO www.motorimportnederland.nl TECHNISCHE GEGEVENS AJP PR7 gekozen schuimsoort is van grote klasse. Daar- door zit het ook voor langere tijd prima. Speelt je achterste toch op, dan kun je altijd staan. Staand op de stepjes klopt de positie eveneens goed. De brede en mooi gefreesde voetsteunen ondersteunen je voeten goed. De kniehoek is scherper dan op dikkerds als een GS of mid- denklassers als een Ténéré 700. Toch zit je nog steeds comfortabel op de AJP. Oké, de zithoogte bedraagt 920 millimeter, maar het brengt mijn 1,80 meter niet in de problemen. Met een rijklaar gewicht van 145 kilo is de motorfiets heerlijk licht. Omdat de zeventien liter benzine ook nog eens onder het zadel zit, is het fijn spelen. Toch vraagt het stuurgedrag gewenning. De eerste bochten wil de motor­ fiets niet lekker insturen. De oplossing is simpel: stuur de PR7 niet met het stuur, maar met je gewicht. Druk de motor onder je weg en plot- seling voelt het goed aan. Misschien een kwes- tie van andere (straat)banden. De gemonteerde grofnoppers waren ook nog eens uitgerust met een bib-mousse omdat de eigenaar een bloedhekel heeft aan lekke banden. Uiteindelijk groeiden het stuurgedrag en ik naar elkaar toe, maar het voelt in het begin al net zo eigenzin- nig als AJP zelf. Met de eencilinder ben je wel direct beste maatjes. Het blok voelt niet overdreven krach- tig, maar is sterk genoeg voor een wereldreis, dagelijkse ritten en plezierkilometers, of die nu on- of offroad zijn. Anders laat je voor € 1.065,- een powerkit monteren die zestien extra pk’s oplevert. Voor een dikke mono loopt het blok prachtig soepel onderin. De injectie is eveneens keurig voor elkaar, het blok pakt altijd mooi op. Op asfalt komt de AJP gemiddeld zo’n twintig kilometer ver op een liter benzine. Het blok schakelt soepel, alleen vraagt de koppeling meer kracht dan gedacht. Het hendel is dan ook vrij kort. n Keurig gedempte mono, geen woeste enduro-blaffer. Niets te veel gezegd over mooie onder­ delen, toch? De stamboom van dit Portugese blok voert terug naar Zweden. -CONCLUSIE

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3