MotoPlus 2018/03

26 MOTOPLUS eerste test EERSTE TEST HARLEY-DAVIDSON SPORT GLIDE Eind vorig jaar lanceerde Harley-Davidson de nieuwe Softail-lijn, bestaande uit acht modellen, met uiteenlopende karakters door verschillende wielmaten, zitposities en styling. Daar komt nu een negende familielid bij: de Sport Glide. We konden deze veelzijdige Softail-variant rijden op het vulkanische eiland Tenerife. In hartje winter in perfect weer over dito wegen door een welhaast betoverend landschap sturen – het lijkt de Sport Glide op het lijf geschreven. | Tekst: Koen Alders; Foto’s: Harley-Davidson | TRANSF Het Milwaukee Eight 107-motor- blok debuteerde eind 2016 in de zware Touring-modellen. Eind vorig jaar verscheen de geheel nieuwe Softail-serie met dit nieuwe 1.745cc-blok met vierklepskoppen. In MotoPlus 20/2017 kon je de eerste test lezen van vier van de nieuwe Softail-modellen, waarvan er drie waren voorzien van de dik- kere 114-versie (1.868 cc) van de Milwaukee Eight: de Street Bob 107, de Fat Bob 114, de Heritage Classic 114 en de Breakout 114. De andere vier zijn de Fat Boy, de Softail Slim, de Deluxe en de Low Rider. Daar is nu dus de Sport Glide bijgekomen. Deze wordt door Harley-Davidson zelf getypeerd als de meest veelzijdige van de Softail-serie, een alles- kunner in de Harley-range: een motor die zich leent voor zowel een lekker stukje sturen als toeren en woon-werkverkeer. De Sport Glide heeft vrij normale bandenma- ten, waar de andere Softails veelal een groot 21-inch voorwiel hebben, een dikke 150/80-16 voorband, een hele brede 240-achterslof, of een combinatie van deze extreme banden- maten. De Sport Glide heeft voor 130/70B18 en achter 180/70B16, wat in de buurt komt van de gangbare 120/70ZR17 en 180/55ZR17 op veel normale motoren. Dit helpt natuur- lijk voor lekker sturen. De nieuwe ‘Mantis’ wielen met hun gerichte vorm zijn de eerste directionele wielen van Harley-Davidson (en waarschijnlijk ook de eerste wielen die zijn vernoemd naar deze beruchte rover uit de insectenwereld, de bidsprinkhaan). Verder profiteert de Sport Glide van het aanzienlijk stijvere nieuwe Softail-frame, dat liefst 65% meer torsiestijfheid heeft; het rijwielgedeelte als geheel is 34% stijver dan bij de oude Softails. Kenmerkend voor de Sport Glide zijn verder de forse upside-down voorvork, het stuurkuipje en de zijkoffers. Dat kuipje is qua vorm zichtbaar afgeleid van de grotere Batwing-kuipen op de Touring- modellen. Erg handig is dat zowel de koffers als het stuurkuipje snel en zonder gereed- schap te demonteren zijn, waardoor je een puur gelijnde naakte fiets overhoudt. Er blijft ook geen lelijk kofferrek achter, de koffers hangen boven aan twee ronde punten en haken met een stang aan de onderkant in een onopvallende gleuf. Het ontgrendel- mechanisme zit veilig binnenin de afsluitbare koffer. Het stuurkuipje is eenvoudig los te klik- ken met twee klemmen achter de vorkpoten; slim is dat als de motor op stuurslot staat, je niet bij de linkerklem kunt en het kuipje dus niet kan worden ‘geleend’. De upside-down cartridge-voor- vork is nieuw. Deze komt zowel het comfort, de stuureigenschappen als de stabiliteit FACTSHEET HARLEY-DAVIDSON SPORT GLIDE Cilinderinhoud: 1.745 cc Vermogen: n.o. (circa 90 pk bij 5.000 toeren) Koppel: 145 Nm bij 3.250 tpm Prijs: NL vanaf € 21.500,- / B vanaf € 18.100,- PLUS • Gemakkelijk en verrassend strak sturen • Eenvoudig demontabele stuurkuip en koffers • Levendig blok, goede bak MIN • Weinig grondspeling • Harde achtervering • Licht aan/uit-effect van de injectie in stadsverkeer >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3