MotoPlus 09 - 2022

NEWSFLASH 14 MOTOPLUS NEWSFL ASH Licht in…eh…op het hoofd Gaat het om veiligheid op de motor, dan zijn er twee varianten: actieve en passieve veiligheid. In het geval van een helm draait het bij de passieve variant om de bescher- mende werking na een val, terwijl de actieve kant onder meer een comfortabele zit of goede ventilatie betreft, waardoor je goed bij de les blijft. Of een betere zicht- baarheid door een nogal opvallend design. Wat dat laatste betreft zit het met deze Vata7 X1-LED Carbon helm wel snor. Het LED in de typenaam van de uit carbon vervaardigde helm heeft zoals je al zult ver- moeden betrekking op de in de buitenschaal geïntegreerde verlichting. Deze flikkert niet volledig willekeurig, maar communiceert via een in eigen beheer ontwikkeld systeem draadloos met de motorfiets en licht daar- door enkel synchroon met de motorver- lichting op. Oftewel, enkel wanneer je rem of knipperlichten bedient, brandt de helm­ verlichting mee. Vata7 claimt dat de X1 ECE 22.06 gecertificeerd is, toch is het maar de vraag of de helm in Nederland überhaupt met werkende verlichting mag worden gereden. De Nederlandse wet voorziet voor- alsnog niet in verlichting in motorkleding, enkel in verlichting op/aan voertuigen. De X1-LED Carbon is standaard voorzien van een Sena communicatiesysteem en weegt, ondanks alle geïntegreerde snufjes, in maat S minder dan een kilo (900 gram volgens de fabrieksopgave). De uitrusting omvat verder onder meer Pinlock-voor­ bereiding, dubbel D-sluiting en een kras­ vast vizier. De helm wordt beschikbaar in de maten XXS t/m 3XL, waarbij – heel bijzon- der! – iedere maat zijn eigen maat buiten­ schaal krijgt. Aan de best wel innovatieve techniek en rijke uitrusting hangt uiteraard wel een navenant prijskaartje. De helm, nog niet op de markt overigens, kost namelijk $ 899,- (circa € 830,-). Wie erin geïnteresseerd is, kan zich vanaf nu op een wachtlijst laten plaat- sen. Doe je dat voor 11 mei, dan krijg je een flinke introductiekorting en betaal je ‘slechts’ $ 619,-. Info: www.vata7.com NIEUWE 125 VAN YAMAHA In 2021 lanceerde Yamaha de kleinste loot aan de XSR-boom in de vorm van de XSR125. Daarvan komt nu een nieuwe variant op de markt, die het retrogevoel nog nét even wat dikker aanzet: de XSR125 Legacy. De Legacy is uiteraard grotendeels gebaseerd op de reguliere XSR125, beide delen dezelfde motor en hetzelfde rijwielgedeelte. Yamaha heeft wel het uiterlijk van de XSR125 Legacy indachtig de eigen Sport Heritage-filosofie aangepakt. Het resultaat is een A1-motorfiets (met een compacte wielbasis van 1.330 mm en een toegankelijke zithoogte van 815 mm) met een neo-retro look. Waar de reguliere XSR125 nog gietwielen heeft, beschikt de Legacy over spaakwielen met Metzeler Karoo-banden. Goudkleurige velgen maken het youngtimer-uiterlijk af. Het goud komt samen met zilver ook terug in de striping op de benzinetank en zijpanelen. Bij de tank, het Deltabox-frame, de achterbrug, de Ø 37 mm upside-down vork en het motor- blok is het zwart wat de klok slaat. De XSR125 Legacy is zoals gezegd uitgerust met de bekende, vloeistofgekoelde 125cc vierkleps eencilindermotor. Het vermogen bedraagt de maximaal toegestane 11 kW, maar dankzij de variabele kleptiming combi- neert het trekkracht bij lage toeren met goede prestaties bij hogere toerentallen, alles naar verhouding uiteraard. De XSR125 Legacy is – samen met een hele reeks accessoires – vanaf juni verkrijg­ baar, op de prijs is het nog even wachten. Info: www.yamaha-motor.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3