MotoPlus 2018/03

zijde gelegd. Wanneer je de voordelen van een dubbele D bekijkt, dan vraag je jezelf toch af waarom het in veel gevallen onnodig complex wordt gemaakt. Het ontwerp is eenvoudig, goedkoop te maken en perfect af te stellen (traploos immers). Met of zonder colletje, of een beetje zwaarder geworden? De sluiting vangt het altijd perfect op. De helm zit dan ook altijd stevig vast op het hoofd en blijft ook zo zitten. Het lossen van de sluiting is zo mogelijk nog eenvoudiger. Een kort rukje aan het rode lintje en dat is het. Niet voor niets is deze slui- ting bij nagenoeg alle motorsportbonden ook verplicht. Ook voor hulpverleners is het zeer eenvoudig om de helm los te maken indien nodig. Het argument dat een dubbele D lastig te sluiten is en dit lang duurt, is een lachertje. Na een zeer korte gewenningsperiode wil je niet anders meer. Zou het niet een goed idee zijn om dit systeem verplicht te stellen voor iedere helm? Ik begrijp niet dat er nog zo veel rommel door de zogenaamde ‘keuringen’ komt. Ik ben daarom benieuwd naar de mening van anderen. Dus mocht iemand er anders over denken, dan hoor ik het graag, ik ben benieuwd naar de motivatie. Patrick van den Eynde, Ninove (B) Wil je reageren, stuur dan een mail naar mail@motoplus.nl (o.v.v. Dubbel D-sluiting). DUURTEST Te weinig punten? Ik lees altijd met belangstelling jullie duurtesten, ga hier vooral mee door! Bij het duurtest-eindverslag van de MV Agusta Turismo Veloce (MotoPlus 2/2018) is me echter iets opgevallen: in de duurtest-ranglijst staat bij de Triumph Tiger 800XC bij werkplaatsbe- zoek 4/0, daar hangen jullie 23 punten aan. Echter, bij alle andere motoren met de score 4/0 worden er 26 punten toe- gekend. Is hier een verklaring voor? Wim de Boer, Triumph-rijder Heel scherp opgemerkt, en hier is inder- daad een verklaring voor, het betreft namelijk domweg een typefout. De Tiger 800XC zou ook gewoon 26 punten moeten krijgen voor het onderdeel ‘werkplaatsbezoek’. Overigens klopt het puntentotaal wel gewoon, aan de klas- sering van de Tiger (achtste) verandert er dus niets. MAIL FEEDBACK Vragen en/of opmerkingen? Mail ze aan mail@motoplus.nl of stuur ze naar MotoPlus Mail, Postbus 90, 7051 AB Varsseveld. De redactie plaatst een selectie van de ingezonden reacties en behoudt zich het recht voor reacties niet in behandeling te nemen of in te korten. is nooit meer weggegaan. Daarmee kom ik bij het onderwerp van deze brief, in 2015 kreeg ik namelijk een MV Agusta F4 312 uit 2008 op het oog. Deze stond op 2dehands.be , bij een autobedrijf. De motor was in 2010 voor het eerst gebruikt en had slechts 1.036 kilometer op de teller. Wegens het ontbreken van een kentekenplaat en verzekering heb ik geen proefrit kunnen maken, wel heb ik de historie van de motor via het VIN-nummer (chassis- nummer, red.) nagetrokken bij de importeur. Geen rare zaken ontdekt en in oktober 2015, met de winter voor de deur, de motor gekocht. Ik ben onderhoudsmonteur en relatief handig, en omdat ik geen doorrijder ben heb ik de winter gebruikt voor wat onderhoud. Olie verversen, oliefilter wisselen, dat soort zaken, allemaal met officiële MV Agusta-onderdelen. Rond 1 mei 2016 was mijn eerste rit, toen bleek dat er een omgekeerde schakelbak gemonteerd zat, mij niet bekend, maar mis- schien dat dit bij dit model zo hoorde, dacht ik nog. Omdat de motor lang stil had gestaan en amper duizend kilometer op de teller had staan, heb ik de eerste 500 kilometer de motor netjes ingereden, bij 1.500 kilometer vervolgens weer nieuwe olie en oliefilter erop. Het seizoen lekker doorgereden, echter is eind oktober 2016 bij een kilometerstand van slechts 2.900 kilometer de drijfstang los door het carter geslagen. Alleen al aan onderdelen kost de schade € 12.000,-, zonder montage dus, en door de leeftijd van de motor kan ik ook geen beroep doen op de fabrieksgaran- tie. Helaas is het hele verhaal uitgedraaid op een proces tussen de verkoper en mij. Vermoedelijk is de machine namelijk ingezet op het circuit (gezien de omgekeerde versnel- lingsbak). Helaas loopt het proces al een hele tijd. In mijn hele motorleven nog nooit zo’n ervaring gehad. D.D. uit België (N.B. brief ingekort door de redactie) Wat een vreselijk verhaal. Het is natuurlijk makkelijk praten achteraf, maar een exotische racer als deze MV F4 312 is geen motor die je zonder uitgebreide proefrit en garantie koopt, zeker niet bij een autogarage of wazige handelaar. Dit soort motoren moet je eigenlijk alleen willen kopen bij een specialist, waar je ook op terug kunt vallen als er iets is. Gezien de kilometerstand en jouw ervaring met het schakelen zou het inderdaad goed kunnen dat de motor, of alleen het blok, is gebruikt in de racerij en dus al flink wat voor zijn kiezen heeft gehad. Hopelijk krijgt dit verhaal toch nog een positieve wending en kun je de schade op de verkoper verhalen, zodat je toch weer kunt gaan genieten van het motorrijden. HELMVRAAG Sluiting kinriem Al jaren vraag ik mij af waarom er zoveel verschillende types helmsluitingen bestaan, terwijl er naar mijn mening (en die van vele anderen) één zéér goed systeem bestaat, namelijk de dubbele D-sluiting. Wanneer ik aan een nieuwe helm toe ben, is dit een zeer belangrijk gegeven voor mij. Alle klik-, snel- en ratelsluitingen worden zelfs onmiddellijk ter- TUSSENVERSLAG HONDA AFRICA TWIN Vraagjes Ik heb een tweetal vraagjes over het tussenverslag van de duurtest van de Honda Africa Twin (MotoPlus 20/2017). Allereerst staat er dat de problemen met het achterwiellager een niet op zichzelf staand geval zijn, is dit iets wat dus vaker voorkomt? Oftewel, is het iets dat ik alvast zou kunnen aankaarten bij de dealer? Er is mij namelijk niets van een terugroepactie bekend. De tweede vraag betreft de banden, en dan vooral de Heidenau’s. Ik heb op het laatste moment gekozen voor de nieuwe Pirelli Scorpion STR-banden, omdat ik ook veel asfalt rij. Een superfijne band en misschien wel de beste allround-band van dit moment. Maar hoe reden de Heidenau’s op asfalt? En dan vooral met wat hogere snelheden (lawaai, stabi- liteit, handling)? Niels Groen Van een terugroepactie betreffende het achterwiellager is geen sprake, echter weten we van verschillende dealers dat dit lager een wat hogere slijtage kent en vervanging ervan geen uitzonderlijk geval is. Bovendien hebben de vele rit- ten in regen, modder en offroad, waar de duurtestmachine continu aan bloot- gesteld is, ook invloed op de verhoogde slijtage. Zeker in vergelijking met motoren die enkel in de zomer worden gereden. Wat betreft de Heidenau- banden, die waren op hoge snelheid behoorlijk stabiel, de handling was prima en de geluidsontwikkeling niet heel sterk, ondanks dat de band een relatief grof profiel heeft. SPEKKOPER Goedkoop is duurkoop? Toen ik 20 was kwam Ducati met de 916, het was liefde op het eerste gezicht. Pas veel later had ik daadwerkelijk de poen om er eentje te kopen, en de liefde voor Italiaanse motoren 114 MOTOPLUS mail

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3