Nieuws

Met deze meer dan 300 motorfietsen mag je in 2024 in Tirol rijden

Het rijverbod in het Oostenrijkse Tirol voor motoren met meer dan 95 dB(A) stationair geluid blijft ook in 2024 van kracht. We zetten de huidige modellen die daar nog mogen rijden voor je op een rijtje.

Stel je voor dat je een boete krijgt voor iets dat niet bestraft kan worden. Dat is precies wat het permanente rijverbod in de districten Reutte en Imst in het Oostenrijkse Tirol is sinds het in 2020 werd ingevoerd. Van 15 april tot 31 oktober mag er op zes weggedeelten niet meer worden gereden met motoren met een stationair geluidsniveau van meer dan 95 dB(A).

Onbeduidend getal is de limiet in Tirol

Het kan de beleidsbepalers achter de rijverboden in Tirol waarschijnlijk weinig schelen dat stationair geluid niets gemeen heeft met rijgeluid en bovendien ook niet gereguleerd is. En omdat zelfs de Europese Commissie hier geen overtreding van de wet ziet, hebben je als getroffen motorrijder twee opties. Ten eerste: de regio mijden. Ten tweede: rijden op een motorfiets waarvoor niet meer dan 95 dB(A) stationair geluid is geregistreerd.

Onze collega’s van ons Duitse zusterblad Motorrad doorzochten hun database als onderdeel van een gepland proefproject in het Duitse district Holzminden, waar een rijverbod boven 90 dB(A) stationair geluid dreigt. Sinds 2019 heeft het Motorrad-testteam de stationaire geluidswaarden van liefst 414 actuele motorfietsen geregistreerd. 321 daarvan zijn vrijgesteld van het rijverbod in Tirol. Hiertoe behoren ook bekende luidruchtige motoren (in beweging), zoals de Italiaanse V4-modellen van Aprilia, de Tuono en de RSV4, evenals de Ducati Multistrada. Interessant is dat precies het tegenovergestelde te zien is bij tal van motorfietsen die in de praktijk onopvallend zijn, waarvoor op basis van hun stationaire geluid nog net een rijverbod geldt, maar die op de weg als fluisterstil worden beschouwd.

Probleem: het echte rijgeluid van sommige van deze modellen wordt waargenomen met een zeer hoge luidheid – een psycho-akoestische grootheid. Het volume is meetbaar, maar we nemen die luidheid juist individueel waar. Met andere woorden, de kans dat je in Tirol legaal op een luide motor rijdt, is groter dan dat je op een stille motor rijdt waarvan het irrelevante stationaire geluid – deels omwille van de leeftijd – boven een wettelijk niet meetbare limiet ligt. Hetzelfde geldt voor de 144 motoren die onder de geplande en even twijfelachtige grens van 90 dB(A) stationair geluid in het Duitse Holzminden zouden vallen.

Paard achter de wagen

De achtergrond van de rijverboden in Tirol op basis van de irrelevante stationaire geluidswaarde is het zogenaamd eenvoudiger testen ter plaatse. En daarvoor wordt altijd de nabijheidsmeting gebruikt. Dit instrument is echter bedoeld om defecte, gemanipuleerde of illegale uitlaatsystemen te identificeren. Toegang tot de weg wordt echter niet verleend door de meting, maar door de geregistreerde waarde, die volgens de overheid eenvoudig te zien is in het kentekenbewijs of op de sticker op het voertuig.

Interessant: beide locaties zijn de bron van het echt geteste en rijbewijsrelevante rijgeluid. Zo bezien spant de overheid in Tirol en in het ergste geval in Holzminden het paard achter de wagen, want een nabijheidsmeting wordt eigenlijk alleen uitgevoerd als het vermoeden bestaat dat een motor illegaal te hard rijdt. En in de oren van de omwonenden is dat al te laat.

Voor een meting van het geluidsdrukniveau in het nabije veld, de zogenaamde stationaire geluidsmeting volgens UN-ECE R 41.04, worden meerdere metingen zijdelings achter de uitlaat van het voertuig uitgevoerd. Bij de helft van het nominale toerental moet het motortoerental ten minste 1 seconde worden aangehouden, waarna de gashendel abrupt moet worden gesloten. Voorbeeld: als 98 pk (72 kW) wordt geregistreerd bij 10.000 tpm, dan moet bij 5.000 tpm. De gemiddelde waarde wordt berekend op basis van ten minste drie metingen, die niet meer dan 2 dB(A) van elkaar mogen afwijken. UN-ECE R 41.04 schrijft geen tolerantie voor, maar in de praktijk is dit in sommige regio’s mogelijk. Hieronder de motorfietsen tot 95 dB(A) uit de MOTORRAD-testdatabase, van 2019 tot eind 2023 (eerst die met 91 tot 95 decibel, daaronder die tot 90 decibel):

Motorfietsen van 91 tot 95 dB stationair geluid (metingen 2019 tot 2024)

FabrikantModelGeluid in stand in dB(A)
ApriliaDorsoduro 90093
ApriliaShiver 90091
ApriliaTuono V495
ApriliaTuono V4 Factory95
BenelliLeoncino 80093
BenelliLeoncino 800 Trail93
BimotaKB495
BMWF 900 R92
BMWF 900 XR92
BMWR 1250 RT (al naar gelang bouwjaar en uitvoering minder)92
BMWR 1895
BMWR 18 B95
BMWR 18 Roctane95
BMWR 18 Transcontinental95
BMWS 1000 R94
BMWS 1000 XR94
CFMoto450 SR93
CFMoto800 MT Sport93
CFMoto800 MT Touring93
CFMotoNK 80091
DucatiDesertX95
DucatiHypermotard 950 SP92
DucatiM 900 Monster91
DucatiMonster93
DucatiMonster +93
DucatiMonster 79794
DucatiMonster 82195
DucatiMonster 821 Stealth95
DucatiMonster SP93
DucatiMultistrada 95095
DucatiMultistrada 950 S95
DucatiMultistrada V295
DucatiMultistrada V2 S95
DucatiMultistrada V492
DucatiMultistrada V4 Pikes Peak92
DucatiMultistrada V4 Rally92
DucatiMultistrada V4 S92
DucatiMultistrada V4 S Grand Tour92
DucatiScrambler 1100 Sport92
DucatiScrambler 1100 Tribute Pro92
DucatiScrambler Desert Sled92
DucatiScrambler Full Throttle93
DucatiScrambler Icon93
DucatiScrambler Icon Dark93
DucatiScrambler Nightshift93
DucatiSuperSport 950 S93
Harley-DavidsonFat Bob94
Harley-DavidsonFat Bob 11494
Harley-DavidsonHeritage Classic94
Harley-DavidsonRoad Glide Special92
Harley-DavidsonRoad King Classic94
Harley-DavidsonSportster 883 Iron93
Harley-DavidsonSportster S93
Harley-DavidsonStreet Bob 11495
Harley-DavidsonUltra Limited93
HondaCB 1100 RS93
HondaCB 500 X91
HondaCB 750 Hornet93
HondaCBR 600 F91
HondaCMX 1100 Rebel92
HondaCMX 1100 Rebel DCT92
HondaCMX 500 Rebel93
HondaCRF 1000 L Africa Twin95
HondaCRF 1000 L Africa Twin Adventure Sports95
HondaCRF 1000 L Africa Twin Adventure Sports DCT95
HondaCRF 1000 L Africa Twin DCT95
HondaCRF 1100 L Africa Twin92
HondaCRF 1100 L Africa Twin Adventure Sports DCT92
HondaCRF 1100 L Africa Twin Adventure Sports ES92
HondaCRF 1100 L Africa Twin Adventure Sports ES DCT92
HondaCRF 1100 L Africa Twin DCT92
HondaNT 110094
HondaXL 750 Transalp94
HusqvarnaVitpilen 70191
IndianChallenger93
IndianChallenger Dark Horse93
IndianFTR 120092
IndianFTR 1200 Carbon92
IndianFTR 1200 S92
IndianFTR S92
KawasakiNinja H2 SX93
KawasakiNinja H2 SX SE93
KawasakiNinja H2 SX SE +93
KawasakiNinja ZX-10R95
KawasakiNinja ZX-4RR95
KawasakiVersys 100093
KawasakiVersys 1000 S Tourer93
KawasakiVersys 1000 SE Grand Tourer93
KawasakiVersys 1000 SE Tourer93
KawasakiVersys 1000 Tourer93
KawasakiZ 650 RS91
KawasakiZ 90091
KawasakiZ 900 RS94
KawasakiZ 900 RS Cafe93
KawasakiZ 900 RS SE94
KawasakiZ H293
KawasakiZ H2 SE93
KawasakiZX-6R 63691
KTM1290 Super Adventure R92
KTM1290 Super Adventure S92
KTM1290 Super Duke GT93
KTM1290 Super Duke R93
KTM1290 Super Duke R Evo91
KTM690 SMC R91
KTM790 Duke92
KTM890 Duke93
Moto GuzziV100 Mandello95
Moto GuzziV100 Mandello S95
Moto GuzziV9 Roamer91
Moto MoriniSeiemmezzo STR91
QJ MotorSRK 40091
QJ MotorSRV 55091
Royal EnfieldHimalayan 45091
Royal EnfieldInterceptor 650 (tot 2020)92
SuzukiHayabusa92
TriumphBonneville Bobber Chrome Edition94
TriumphBonneville T12095
TriumphScrambler 1200 X91
TriumphScrambler 1200 XE91
TriumphScrambler 90091
TriumphSpeed Triple RS94
TriumphSpeed Twin93
TriumphSpeed Twin95
TriumphStreet Scrambler95
TriumphStreet Triple R95
TriumphStreet Triple RS95
TriumphStreet Triple S95
TriumphStreet Triple S A295
TriumphStreet Triple S A295
TriumphStreet Twin94
TriumphStreet Twin95
TriumphThruxton R93
TriumphThruxton RS94
TriumphTiger 1200 GT92
TriumphTiger 1200 GT Pro92
TriumphTiger 1200 Rally Pro92
TriumphTiger 1200 XCA92
TriumphTiger 800 XCA91
TriumphTiger 800 XCx91
TriumphTiger 800 XR91
TriumphTiger 800 XRT91
TriumphTiger 800 XRx91
TriumphTiger 90094
TriumphTiger 900 GT94
TriumphTiger 900 GT Pro94
TriumphTiger 900 Rally94
TriumphTiger 900 Rally Pro94
TriumphTiger Sport 66095
TriumphTiger XRT92
TriumphTrident 66094
YamahaMT-0993
YamahaMT-09 SP93
YamahaMT-1094
YamahaMT-10 SP94
YamahaMT-10 SP95
YamahaNiken93
YamahaNiken GT93
YamahaTénéré 70091
YamahaTénéré 70093
YamahaTénéré 700 Rally Edition91
YamahaTénéré 700 World Raid93
YamahaTracer 9 GT+95
YamahaTracer 900 GT93
YamahaXSR 90093
YamahaXSR 90095

Motorfietsen tot 90 dB stationair geluid (metingen 2019 tot 2024)

FabrikantModelGeluid in stand in dB(A)
ApriliaSX 12585
ApriliaTuareg 66090
ApriliaTuono 12588
Benelli502 C86
Benelli752 S85
BenelliLeoncino 50089
BetaRR Motard 125 4T LC83
BMWC 400 GT89
BMWF 750 GS89
BMWF 850 GS/Adventure89
BMWG 310 GS87
BMWR 1200 GS/Adventure (veel bouwjaren boven 90 dB)88
BMWR 1250 GS/Adventure88
BMWR 1250 R89
BMWR 1250 RS90
BMWR 1250 RT90
BMWR 1300 GS90
BMWR nineT (vanaf 2021)86
BMWR nineT Pure (vanaf 2017)89
BMWR nineT Pure (vanaf 2021)86
BMWR nineT Scrambler (vanaf 2017)90
BrixtonCromwell 120089
BrixtonCromwell 12585
BrixtonCrossfire 500/X/XC89
CFMoto650 GT85
CFMoto650 MT89
CFMoto650 NK89
CFMoto700 CL-X Adventure88
CFMoto700 CL-X Heritage88
CFMoto700 CL-X Sport88
F.B MondialFlat Track 125i80
FanticCaballero 70090
FanticCaballero Scrambler 12586
FanticCaballero Scrambler 50089
Gas GasSM 70090
Harley-DavidsonNightster/Special90
Harley-DavidsonPan America 1250/Special90
HondaCB 125 R87
HondaCB 300 R86
HondaCB 350 RS88
HondaCB 500 F90
HondaCB 500 X89
HondaCB 650 R (veel bouwjaren boven 90 dB)90
HondaCBR 500 R90
HondaCRF 250 Rally84
HondaCRF 300 Rally86
HondaForza 12581
HondaForza 75088
HondaGold Wing/Tour88
HondaMonkey79
HondaNC 750 X/DCT89
HondaSH 125i82
HondaSuper Cub C12580
Husqvarna701 Enduro LR90
Husqvarna701 Supermoto90
HusqvarnaFE 35088
HusqvarnaNorden 901/Expedition88
HusqvarnaSvartpilen 12580
HusqvarnaVitpilen 40185
HyosungGV 125 S Aquila83
IndianScout Rogue89
KawasakiNinja 1000 SX90
KawasakiNinja 12582
KawasakiNinja 40085
KawasakiNinja 65090
KawasakiVersys 65090
KawasakiVersys-X 30087
KawasakiVulcan S87
KawasakiW 80090
KawasakiZ 12582
KawasakiZ 40085
KawasakiZ 65090
KTM125 Duke80
KTM1290 Super Adventure R89
KTM1290 Super Adventure S89
KTM390 Adventure84
KTM390 Duke84
KTM690 SMC R90
KTM790 Adventure90
KTM790 Adventure R90
KTM790 Duke (vanaf 2023)89
KTM890 Adventure88
KTM890 Adventure R88
KTM890 Adventure R Rally88
KTM890 SMT88
KTMRC 12581
KTMRC 39085
KymcoX360 125i82
MashDirt Track 65090
MashFive Hundred 40088
MashX-Ride 650 Trail82
Moto GuzziCalifornia 1400 Touring86
Moto GuzziV 9 Bobber90
Moto GuzziV7 Special87
Moto GuzziV85 TT87
Moto MoriniX-Cape90
PiaggioMP3 530 Exclusive90
QJ MotorSRV 550 ST90
RiejuAventura 50087
Royal EnfieldBullet 35089
Royal EnfieldBullet Trials 50085
Royal EnfieldClassic 35089
Royal EnfieldContinental GT 650 (vanaf 2021)89
Royal EnfieldHimalayan88
Royal EnfieldHNTR 35089
Royal EnfieldInterceptor 650 (vanaf 2021)89
Royal EnfieldMeteor 35089
Royal EnfieldScram 41186
Royal EnfieldSuper Meteor 65088
SuzukiGSX-8S88
SuzukiGSX-S 12584
SuzukiGSX-S 75090
SuzukiSV 65088
SuzukiV-Strom 105088
SuzukiV-Strom 1050 DE88
SuzukiV-Strom 1050 XT88
SuzukiV-Strom 65086
SuzukiV-Strom 650 XT87
SuzukiV-Strom 80084
SuzukiV-Strom 800 DE84
TriumphTiger 1050 Sport89
YamahaMT-0389
YamahaMT-0790
YamahaMT-07 (2023)88
YamahaMT-07 Pure88
YamahaMT-12584
YamahaNMAX 12580
YamahaR390
YamahaR788
YamahaTracer 70089
YamahaTricity 30083
YamahaXMAX 300 Tech MAX82
YamahaXSR 12586
YamahaXSR 70089
YamahaXSR 700 XTribute89
YamahaXT 1200 ZE Super Ténéré87
YamahaYZF-R 12585
YamahaYZF-R390
Zontes125-G182
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Voorjaarsvoordeel Royal Enfield

Voorjaarsvoordeel Royal Enfield

7 mei, 2024

Met het voorjaarsvoordeel van Royal Enfield wordt een Meteor, Classic, Scram, Interceptor of Continental GT nu nog ...

Overig nieuws