Uitgave 21 - 2010

Magazine Stretch

Inhoud magazine

« Terug naar overzicht

Motornieuws 2011: Honda Crossrunner

De geruchten dat Honda met een nieuws soort allroad zou komen op basis van een V4-blok werden steeds hardnekkiger en sinds enige tijd ook niet ontkent door de Honda-mensen. Maar toch doet Honda de motorwereld versteld staan: hun nieuwerwetse Crossrunner kreeg namelijk niet het VFR1200-blok als...

Motornieuws 2011: Triumph Tiger 800/XC

Het wordt druk in het 800 cc-segment, want ook Triumph gaat zich nadrukkelijk op deze markt begeven met twee nieuwe modellen: de Tiger 800 en de wat meer terreingerichte Tiger 800XC. Daarmee duiken de Britten voor het eerst serieus het avontuur in en treden ze met open vizier BMW’s F650GS en...

Occasion Yamaha FZS1000 Fazer

Allroads, nakeds, streetfighters en sporttoerders met een teruggetuned motorblok uit een supersportmotor; het is tegenwoordig zo gewoon dat we bijna niet meer weten dat het ooit anders was. Maar in 2001 was het nog heel bijzonder. Yamaha zette met de FZS1000 Fazer de toon.De toon, maar niet de...

Reportage Europese motormarkt

Bedrijven die in Europa gemotoriseerde tweewielers maken, repareren of verkopen zetten jaarlijks 34 miljard euro om. De motorindustrie als economische factor – hoe ziet dat er uit?Het Europese motorfabrikantenverbond ACEM loopt voor op de Europese Unie, want de nationale Turkse vereniging van...

Mijn Trots Nico-Jan van den Hurck

Waarom weet Nico-Jan van den Hurck niet, maar zijn motoren moeten zwart zijn en subtiele rode accenten hebben. Dat was al zo met zijn eerste brommertje, een Zündapp CS50, en ook zijn huidige Triumph Rocket III Touring ging vanuit het krat eerst langs de spuiter voor een make-over. Liefde op...

De Bakker Suzuki 250

In het seizoen dat Dorna bekend maakte dat de 125 cc-klasse in 2011 haar laatste Grand Prix-jaar in gaat, kwam Nico Bakker met zijn eigen toekomstvisie op de lichtste racecategorie. De vermaarde framebouwer kocht een Suzuki RM-Z250-crosser en ontwikkelde met stagiair en rijder Brian Slooten een...

Motornieuws 2011: Honda Crossrunner

De geruchten dat Honda met een nieuws soort allroad zou komen op basis van een V4-blok werden steeds hardnekkiger en sinds enige tijd ook niet ontkent door de Honda-mensen. Maar toch doet Honda de motorwereld versteld staan: hun nieuwerwetse Crossrunner kreeg namelijk niet het VFR1200-blok als...

Motornieuws 2011: Ducati

Ducati gaat het komende jaar uit een ander vaatje tappen met de nieuwe Diavel. Een machine die zich zo op het eerste gezicht moet gaan meten met giganten als Yamaha’s Vmax en Harley’s V-Rod Muscle, maar die wel nadrukkelijk uit het juiste sportieve Ducati hout is gesneden met zijn...

Motornieuws 2011: Triumph Tiger 800/XC

Het wordt druk in het 800 cc-segment, want ook Triumph gaat zich nadrukkelijk op deze markt begeven met twee nieuwe modellen: de Tiger 800 en de wat meer terreingerichte Tiger 800XC. Daarmee duiken de Britten voor het eerst serieus het avontuur in en treden ze met open vizier BMW’s F650GS en...

Eerste Test Aprilia Dorsoduro 1200

Met een nieuwe importeur en een nieuw 1200 cc V-twin motorblok breken er nieuwe tijden aan voor Aprilia. Het import valt nu onder Piaggio-Vespa BV, het motorblok komen we voor het eerst tegen in de nieuwe zware Dorsoduro.Officieel neemt Piaggio Vespa BV, een in Breda gevestigd verkoopagentschap per...

Eerste Test Triumph Speed Triple

Na de kleine modelupdate in 2008 krijgt de Speed Triple 1050, Triumph’s bestseller, voor komend haar een complete make-over. In Spanje konden we de eerste meters maken met de nieuwe Triple, die vooral opvalt door zijn nieuwe ogen. De Speed Triple is tot op de dag van vandaag zonder twijfel...

Vergelijkingstest 7 groottoerders (2)

KUn je de aardbol met één druk op een knop laten krimpen? Ja, op zeven manieren. Deze zeven toermotoren brengen verre oorden dichter bij elkaar. Ze maken de essentie van motorrijden mogelijk: gewoon kijken hoe het er ergens anders uitziet. Zo ook in het tweede deel van onze test,...

50.000 km Test BMW K1300GT

Zolang hij liep, was de BMW K1300GT een fantastische reismachine, waarmee je moeiteloos lange afstanden af kon leggen. Maar af en toe had de beresterke viercilinder er gewoon geen zin in. Dan ging hij in staking of hield er op spectaculaire wijze mee op. Zo spatte net voor de 25.000 km het...

Producttest: 9 vervangingsdempers

Een lichtere en luidere uitlaatdemper construeren is zelfs voor een oppervlakkige huisknutselaar geen probleem. Maar een uitlaatdemper ontwerpen die ook nog wat extra vermogen uit het blok tovert, dat blijkt heel andere koek. Wij onderzochten negen vervangingsdempers voor de Kawasaki Z750 en...

Occasion Yamaha FZS1000 Fazer

Allroads, nakeds, streetfighters en sporttoerders met een teruggetuned motorblok uit een supersportmotor; het is tegenwoordig zo gewoon dat we bijna niet meer weten dat het ooit anders was. Maar in 2001 was het nog heel bijzonder. Yamaha zette met de FZS1000 Fazer de toon.De toon, maar niet de...

Tips & Tricks MP 21-2010

Een goede momentsleutel is een aanschaf voor het leven en je vindt ze doorgaans ook niet in de schappen van de bouwmarkt. Tuurlijk, ze liggen er wel, maar deze momentsleutels zijn niet bepaald geschikt voor een serieuze motorsleutelaar. Met een halve inch maat en een Nm-bereik dat pas bij 20 Nm...

Reizen Zuid-Amerika

Het was Midden-Amerika waar ik al lange tijd over had gedagdroomd. Ergens ontstond ooit het idee om dit bijna mythische werelddeel per motor te verkennen, maar tussen idee en het realiseren ervan zit tijd, veel tijd. Toch is het eindelijk zover, de mijlstand van mijn net gekocht Honda XR650L staat...

Reportage Europese motormarkt

Bedrijven die in Europa gemotoriseerde tweewielers maken, repareren of verkopen zetten jaarlijks 34 miljard euro om. De motorindustrie als economische factor – hoe ziet dat er uit?Het Europese motorfabrikantenverbond ACEM loopt voor op de Europese Unie, want de nationale Turkse vereniging van...

Interview Willem Hillebrink

Langzaam wordt de koplamp in mijn spiegel groter. Ik houd even in en dan zit hij vlak achter me. Een klein rood motortje met een rijder die duidelijk van een andere generatie is dan ik zelf. Ik kan het logo op de tank nu onderscheiden, een BSA. Ik begon zelf ooit op een BSA Spitfire Mark III, dus...

Supermoto cursus

Bij supermoto vergt de snelheid van het asfalt gecombineerd met de betere actie in het terrein een nogal bijzondere rijstijl, die zich wellicht nog het treffendst laat omschrijven als ‘crossen op asfalt’. Effe wat andere koek dan een racer de hoek om jagen en tijd daarom voor een dagje...

Reportage SuperB accu's

Als elektrotechnisch engineer werkte Prins Doornekamp voor onder meer Philips en Airbus en was hij betrokken bij de ontwikkeling van bijvoorbeeld de Ambilight-LCD-tv. In zijn vrije tijd reed hij off-road-ritten en enduro’s, waarbij hij zich behoorlijk ergerde aan de matige capaciteit van de...

Mijn Trots Nico-Jan van den Hurck

Waarom weet Nico-Jan van den Hurck niet, maar zijn motoren moeten zwart zijn en subtiele rode accenten hebben. Dat was al zo met zijn eerste brommertje, een Zündapp CS50, en ook zijn huidige Triumph Rocket III Touring ging vanuit het krat eerst langs de spuiter voor een make-over. Liefde op...

De Bakker Suzuki 250

In het seizoen dat Dorna bekend maakte dat de 125 cc-klasse in 2011 haar laatste Grand Prix-jaar in gaat, kwam Nico Bakker met zijn eigen toekomstvisie op de lichtste racecategorie. De vermaarde framebouwer kocht een Suzuki RM-Z250-crosser en ontwikkelde met stagiair en rijder Brian Slooten een...

GP Wegrace Estoril, Portugal 2010

Een reeks van vijf races zonder zege had zijn uitwerking op hem gehad, gaf Jorge Lorenzo toe nadat hij voor het derde jaar op rij de Portugese Grand Prix op zijn naam had geschreven. In Estoril, waar hij in 2008 zijn eerste MotoGP-race won, hervond de Spanjaard echter de vorm die hem in Sepang de...

Warmdraaien MotoPlus 21-2010

MotoPlus onderscheidt zich onder meer met zijn vele producttesten. Van helmen tot laarzen en van banden tot uitlaten (zie pagina 66 t/m 71). Daarmee komen in MotoPlus dus niet alleen de motorfietsen aan bod, maar ook alle zaken die je motorhobby compleet maken. En die het motorplezier kunnen maken...

Column Peter de Boer (1)

Het motorrijden begon voor mij in 2002, toen ik plannen was mijn rijbewijs wilde gaan halen. Helaas bleek de gewilde Diversion-lesmotor door een ongeval opeens niet meer beschikbaar, zodat ik met mijn 2 meter lengte op een (te) kleine Honda CB500 terecht kwam. En dat werd geen gelukkig huwelijk: ik...