Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland

WK Superbike Portimao, Portugal

Geschreven door onze specialist

Cris Leuvelink

Na een moeizame start in Australië wist Toprak Razgatlioglu in het tweede raceweekend van het World Superbike-seizoen zijn eerste hattrick van het jaar te scoren. Al werd het hem absoluut niet makkelijk gemaakt door Nicolo Bulega, die in alle drie de races steeds achter het net viste. Bo Bendsneyder bekroonde zijn goede vorm op zondag met zijn eerste overwinning in het WK Supersport, nadat hij op zaterdag al als derde op het podium stond. Het was voor de Rotterdammer zijn eerste WK overwinning in tien (!) jaar.

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Het weekend begon voor Razgatlioglu met een technisch probleem, waardoor hij de eerste vrije training aan zich voorbij moest laten gaan. Maar dat BMW een stap in de goede richting had gezet werd vrijwel meteen duidelijk. Michael van der Mark noteerde in de trainingen namelijk een derde en vierde tijd, terwijl Razgatlioglu in de tweede vrije training het veld aanvoerde. Het bleek een voorproefje op de rest van het weekend. In de Superpole zette de regerend wereldkampioen met een 1:39.081 zijn BMW M1000RR op pole position, voor Nicolo Bulega en Danilo Petrucci. Maar bij de start van de eerste race verloor Toprak een paar plekken en moest hij gelijk in de achtervolging om concurrent Bulega bij te halen. Vanaf een vijfde plek vocht de Turk zich terug naar de kop van de wedstrijd, en kon hij met veertien ronden te gaan Bulega voor het eerst aanvallen en de leiding overnemen. Vanaf dat moment was het een constant kat-en-muisspel tot de finish tussen Razgatlioglu en Bulega, waarbij ze samen een behoorlijk gat sloegen naar Andrea Locatelli (Yamaha) op de derde plek. Op de finish wist Razgatlioglu aan het langste eind te trekken en zijn concurrent slechts 0,067 seconde achter zich te laten, terwijl Locatelli acht seconden daarachter over de streep kwam en het podium compleet maakte. Niet ver daarachter kwam Michael van der Mark als zesde over de streep, twee seconde achter Xavi Vierge (Honda) en een seconde voor Andrea Iannone (Ducati).

Het duel tussen Bulega en Razgatlioglu kreeg een vervolg op zondagochtend in de tien ronden lange Superpole-race. De BMW-coureur kwam hier beter van zijn plek, maar moest wederom Bulega en nu ook Danilo Petruci aan zich voorbij laten gaan in de eerste bocht. Weer zette de Turk de achtervolging in, en weer met succes. Na één ronde liet hij Petrucci al achter zich, en reed hij naar het achterwiel van Bulega’s Panigale V4R. Achter de twee was teamgenoot Alvaro Bautista bezig aan een opmars, nadat hij in Race 1 ten val kwam met Scott Redding (Bonovo MGM Ducati). De Spanjaard maakte in de openingsfase vier plekken goed, en finishte uiteindelijk als derde. Maar er was wederom geen houden aan zijn teamgenoot Bulega en Razgatlioglu. Nadat Toprak het gat met Bulega in de eerste vier rondes controleerde en steeds twee tienden achter de Aruba.it-Ducati bleef rijden, viel hij halverwege de wedstrijd voor het eerst aan. Het stuivertje wisselen was weer begonnen. Na een iets minder intense strijd dan in de eerste race kwam de BMW-coureur wederom als winnaar uit de strijd. Bautista beloonde zijn opmars met de derde en laatste podiumplek, terwijl ook Van der Mark weer goede zaken deed. Hij finishte als zevende en zette zichzelf daarmee op de derde startrij voor Race 2 (de top 9 in de Superpole Race starten op de eerste drie startrijen in Race 2).

Bulega pakte wederom de leiding in Race 2, maar dit keer zat Razgatlioglu meteen aan zijn achterwiel. Vlak daarachter probeerden Bautista, Locatelli en Van der Mark aansluiting te houden met de kopmannen, maar al snel sloeg Bulega een gat ten opzichte van de rest van het veld. Toprak leek moeite te hebben met het tempo van de Ducati-coureur, die zich zes tiende los wist te rijden van de wereldkampioen. Niet veel later kwam Toprak op dreef en kwam hij door een paar snelle rondes dichter bij de leider. Net toen hij aansluiting had gevonden bij Bulega werd de race onderbroken na een valpartij van Jason O’Halloran, de vervanger van de geblesseerde Jonathan Rea (Pata Yamaha). Bij de crash raakte een airfence beschadigd, waardoor de race werd onderbroken om dit te herstellen. Bij de herstart viel Razgatlioglu in eerste instantie ingehaald door Locatelli, die niet veel later toch het hoofd moest buigen voor de veel sterkere BMW-rijder. Verder achterin kende Andrea Iannone (Go Eleven Ducati) een dramatisch verloop van zijn wedstrijd. Door een valse start kreeg hij een dubbele long lap aan zijn broek, maar omdat hij er niet in slaagde deze voor de rode vlag te nemen kreeg hij kort na de herstart een ride through-penalty, waar de Italiaan het duidelijk niet mee eens was. Niet veel later kwam hij terug naar binnen en sloot hij het weekend af met een DNF. Aan kop vochten Razgatlioglu en Bulega weer om de overwinning, en werd het een spannend gevecht waarbij de twee elkaar vaak passeerden. Maar zoals het hele weekend al was Razgatlioglu wederom te sterk voor de Italiaan en behaalde hij met de overwinning zijn eerste hattrick van het seizoen. Bautista maakte ook nu weer het podium compleet, terwijl Van der Mark zijn weekend afsloot met een top vijf-klassering. Achter de Nederlander maakten Petrucci (Ducati), Bassani (Bimota), Lecuona (Honda), Aegerter (Yamaha) en Montella (Ducati) de top tien compleet.

Bo Bendsneyder kende een zeer succesvol weekend in het WK Supersport. Al vroeg werd duidelijk hij samen met zijn MV Agusta Reparto Corse-team een flinke stap in de goede richting had gezet. Na een succesvolle seizoenopener in Australië (vierde en derde) was de Rotterdammer ook in Portugal snel in de trainingen, en kwalificeerde hij zich als vijfde. Dit keer kwam hij goed van zijn plek en kon hij in Race 1 meteen mee met de kopgroep. Can Oncü reed met zijn Yamaha R9 meteen weg bij de rest van het veld, terwijl Manzi en Mahias in eerste instantie vochten om de laatste twee podiumplekken. Gaandeweg kwam Bendsneyder vanaf plek vier steeds meer op gang en wist hij naar de Yamaha-coureurs te rijden, om vervolgens in de aanval te gaan. Mahias had hierop geen antwoord, Manzi wel. De Ten Kate-coureur zette Bendsneyder met drie rondes te gaan fors aan de kant, en sloeg meteen een gat ten opzichte van de MV-rijder. Het bleek genoeg voor de tweede plek, terwijl Bendsneyder op zijn beurt een groot genoeg gat had ten opzichte van Mahias voor de derde plek. De andere Nederlanders, Glenn van Straalen en Loris Veneman, finishten als 22e en 26e.

Maar in Race 2 op zondag was het raak. Even leek het erop dat Oncü wederom met de overwinning aan de haal zou gaan, maar met negen rondes te gaan ging de leider in de wedstrijd onderuit en kwam er een abrupt eind aan zijn sterke optreden. Daarmee werd de strijd in de groep daarachter ineens de strijd om de overwinning. Bendsneyder kwam van achter in de groep in de slotfase naar voren, en nam met vijf rondes te gaan de leiding over van Manzi. Dit keer bleek hij te sterk voor de Italiaan, die na een paar keer proberen toch eieren voor zijn geld koos. Zo kwam de Bendsneyder na 17 rondes als winnaar over de streep, ruim twee seconden voor Manzi en Triumph-coureur Tom Booth-Amos. Het betekende voor Bendsneyder zijn eerste overwinning in het WK Supersport, en tevens zijn eerste WK-overwinning in tien (!) jaar. Glenn van Straalen finishte als achttiende, terwijl Loris Veeneman in de tweede ronde ten val kwam.

Voor het eerst dit seizoen kwam ook de World Supersport 300-klasse in actie in Portugal. Jeffrey Buis begon het seizoen sterk en pakte in Race 1 vanaf een vierde startplek meteen de overwinning. In de tweede race vocht hij lang in de kopgroep om de overwinning, maar bij het aanremmen voor de eerste bocht werd hij door zijn teamgenoot aangetikt waardoor Buis wijd ging, een andere rijder raakte en ten val kwam. Het betekende een abrupt einde van zijn succesvolle seizoenstart. Over twee weken komen alle Nederlanders weer in actie, tijdens het raceweekend op het TT Circuit in Assen van 11 tot en met 13 april.

Gepubliceerd op
Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

Word MotoPlus abonnee!

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Word abonneevanaf €0,67 per week