Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

WK Superbike – Jerez, Spanje 2025

En toen werd het toch nog onvriendelijk! Nicolo Bulega was al met overmacht de sterkste geweest in de eerste wedstrijd van het laatste WK Superbike-weekend van het seizoen, toen hij in de Superpolerace titelfavoriet Toprak Razgatlioglu omver reed. Bulega won en deed dat later op de dag nog eens, maar de titel kwam toch terecht bij de man die hem het meest verdiende. Razgatlioglu nam als aanstaand MotoGP-coureur afscheid van de Superbike-paddock met zijn derde wereldtitel.

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Lang was Toprak Razgatlioglu dit jaar in de achtervolging op Nicolo Bulega. Maar na zijn derde hattrick op rij in Donington nam de Turk voor het eerst over van de Italiaan – en voorgoed. Zo begon hij dankzij onder meer 21 overwinningen en 29 podiums met een voorsprong van 39 punten aan het beslissende weekend in Jerez. In de eerste race verloor Razgatlioglu vijf punten. Polesitter Bulega was na de eerste ronde al ruim een seconde los van de achtervolgers, terwijl een gespannen Razgatlioglu na een vroeg foutje eerst nog derde man Andrea Iannone voorbij moest. Alvaro Bautista reed van een zevende plek naar de derde plek.

De gemoederen liepen hoog op na de openingsronde van de Superpole-race toen Bulega in de vijfde bocht binnendoor wilde glippen bij leider Razgatlioglu. De botsing eindigde voor de BMW-man in de grindbak, terwijl Bulega ook met een Long Lap-penalty vanwege ‘onverantwoord rijden’ nog te sterk was voor iedereen. Tijdens de podiumceremonie werd winnaar Bulega uitgefloten door een luidruchtige club Turkse fans. Bulega bood zijn excuses aan, maar liet zien dat het incident hem niet van de wijs had gebracht. Met zijn veertiende zege van het seizoen – acht meer dan in zijn debuutseizoen 2024 – kon hij niet voorkomen dat Razgatlioglu in race 2 met een derde plaats achter Bautista zijn derde Superbike-wereldtitel pakte. Met Razgatlioglu, Bulega en Bautista (zonder overwinning in 2025!) was de top 3 van 2025 identiek aan die van vorig jaar. Hoewel Razgatlioglu de terechte wereldkampioen werd, zal Bulega nog wel eens terugdenken aan zijn drie DNF’s die allemaal niet zijn schuld waren. Met zesvoudig wereldkampioen Jonathan Rea vertrok ook de meest succesvolle Superbikecoureur uit de historie. Het werd echter bepaald niet het afscheid dat de 38-jarige Rea verdiend had.

Op zaterdag vloog hij met hoge snelheid van zijn Yamaha en in de eerste ronde van de Superpole-race deed hij dat nog eens. Daarbij nam hij merkgenoot Remy Gardner mee, die duidelijk ‘not amused’ was. Met een knieblessure en een beschadigde elleboog moest Rea zich zelfs afmelden voor race 2. Op het circuit waar hij in 2014 als enige Nederlander de Supersport-wereldtitel veroverde, nam Michael van der Mark afscheid als permanente WK Superbike-deelnemer met een twaalfde plaats in de eindstand.

Op Ten Kate Honda, Yamaha en de laatste vier seizoenen in BMW-kleuren reed de 32-jarige Rotterdammer in elf seizoenen 314 races. Van der Mark stond 42 keer op het podium, waarvan zesmaal als winnaar. In 2018 werd hij op een Yamaha derde in de eindstand. Zijn laatste top 3-klassering scoorde hij vorig jaar tijdens de seizoensfinale in Jerez. In zijn laatste weekend kwam Van der Mark tot een tiende plaats op zaterdag, werd hij negende in de Superpole-race en sloot hij af met een dertiende plek op zondag. “De druk is er af, maar ik blijf nog wel erg druk”, lachte Van der Mark. Enkele dagen na de laatste race testte hij voor BMW, als aanloop naar een uitgebreid testprogramma voor de fabriek.

De samenwerking met de Duitse constructeur werd in Spanje derhalve nog niet beëindigd, wel kwam er een einde aan zijn rol als permanente rijder. “Dat voelt wel raar, maar zo gaat het. Het is enerzijds wel prima, maar anderzijds… Ik neem geen afscheid omdat ik te langzaam ben. Nou… toen de beslissing genomen werd wel, haha! Het is eigenlijk toch wel k*t. Maar elf seizoenen zijn eigenlijk best snel gegaan, en ik heb het ontzettend naar m’n zin gehad. Anders was het niet zo snel gegaan!” Toch leek Van der Mark zich van 2017 tot en met 2020 als Yamaha-rijder vaker op zijn gemak te voelen dan in de vijf seizoenen daarna op de BMW.

Helemaal ontkennen deed hij dat niet. “Het lag ook aan de situatie. De blessures allemaal achter elkaar (in 2022 en 2023 was Van der Mark lang uitgeschakeld, red.) hielpen ook niet. Maar eind 2024 had ik wel datzelfde gevoel als met Yamaha. Maar ik heb nooit moeite gehad om me ertoe te zetten op de motor te stappen. Alleen… als je van alles probeert en niets werkt, dan is het weleens lastig. Ook voor het team. Maar zij hebben nooit opgegeven, zij zijn me altijd blijven steunen.” Dit seizoen crashte Van der Mark zesmaal in een race. “De motor gaf niet hetzelfde gevoel als vorig jaar. Daarom was het ook makkelijker om over die limiet te gaan. Toch waren we overal sneller dan vorig jaar. Constant op die limiet rijden, dat is een specialiteit van Toprak. Dat mij dat dan niet lukt… Het is toch fijn om te zien dat het wél kan. Zo niet, dan zakt je helemaal de moed in de schoenen. Het is meer de frustratie dat het mij niet lukte.”

Een volledig programma voor 2026 had Van der Mark nog niet afgekaderd. Naast zijn nieuwe rol als testrijder zal hij ook beschikbaar zijn als invaller. En een wildcard voor Assen? “Als het niet in april is, haha! Nee, die kans is wel aanwezig, maar we moeten kijken of zoiets handig is met het testschema.” Daarnaast start hij mogelijk in de vier races van het WK Endurance. Eerder sprak Van der Mark de wens uit om eens een heel seizoen in Amerika te willen meemaken. “Daar is nog geen streep doorheen, hoor. De komende tijd gaan we kijken hoe we alles kunnen inplannen. Eerst moeten we kijken hoe we met de testen gaan.

De belangrijkste taak is zorgen dat de motor gebruikvriendelijker wordt, zodat die jongens (Danilo Petrucci en Miguel Oliveira, red.) zich straks niet kapot schrikken!” Of die kans bestaat? “Ik ben gewoon heel benieuwd wat ze ervan vinden en hoe snel ze zich aanpassen. Het is wel de motor waarmee de wereldtitel is behaald. Hoewel ik denk dat dat wel vooral kwam door de man die erop zat.” Van der Mark en Razgatlioglu zijn al sinds hun gezamenlijke Yamaha-tijd goed bevriend. Hoe verwacht hij dat Razgatlioglu het gaat doen in de MotoGP? “Als je ziet hoe snel hij zich kan aanpassen, weet ik zeker dat hij het goed kan doen. De vraag is alleen: hoe goed is de Yamaha?” De ontknoping in de Supersport 300-klasse ging met veel tumult gepaard.

Op zaterdag zag Benat Fernandez een comfortabele puntenvoorsprong slinken nadat hij in de voorlaatste ronde naast de baan raakte na contact met Loris Veneman. De schuld van de Nederlander oordeelde de wedstrijdleiding en gaf Veneman een tijdstraf. Op zondag reed de 17-jarige Fernandez ijzig koel naar de winst en de wereldtitel. Jeffrey Buis werd na veel geharrewar met straffen vierde, voor Veneman. In de eindstand legde KTM-coureur Buis beslag op de vijfde plaats, Veneman werd elfde.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Meer artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

Word MotoPlus abonnee!

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Word abonneevanaf €0,67 per week