Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

WK Superbike – Estoril, Portugal 2025

Toprak Razgatlioglu wilde in Estoril wat rechtzetten. Vorig jaar voorkwam Nicolo Bulega dat de BMW-rijder met de maximale score kon vertrekken uit Portugal. Daarom was de missie voor 2025: de hattrick. Met overwinningen in de zaterdagse race en in de Superpole-wedstrijd vóór Bulega lag Rzagatlioglu aardig op koers, maar op zondagmiddag was Bulega was superieur. In de Supersportklasse stelde Stefano Manzi de titel veilig voor Ten Kate Yamaha.

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Dat Toprak Razgatlioglu naar zijn zesde pole van het jaar reed voor Nicolo Bulega was geen grote verrassing, dat Alvaro Bautista de laatste man op de eerste rij was dat wel. De tweevoudig Superbike-wereldkampioen stond daar dit jaar nog niet. Het was belangrijk voor Bautista, aangezien Danilo Petrucci zich moest terugtrekken voor de races. Samen met vierde man Andrea Locatelli en Petrucci vecht Bautista – voor het weekend in Portugal vijfde overall – nog voor de derde plaats in de eindstand. Petrucci blesseerde een hand in de gym en was niet in staat om te rijden. Ook Sam Lowes ontbrak op zaterdag toen de eerste race werd gestart. Al vóór het weekend had Lowes een fikse impact op zijn borst gekregen die hem in Estoril te veel hinderde. De eerste race werd al in de openingsronde stilgelegd vanwege een incident in de eerste bocht, waarbij vier rijders ten val kwamen.

Michael van der Mark kon geen kant op toen voor hem Axel Bassani weggleed. Van der Mark sloeg met een salto over Bassani’s Bimota, maar bleef ongedeerd. Wel moest hij bij de herstart overstappen op zijn reservemachine. Bij die herstart reageerde Bautista het best en leidde weer eens voor het eerst sinds het eerste WK Superbike-weekend in Phillip Island. Maar na twee ronden remde Razgatlioglu net even wat later voor de eerste bocht, waarna niet veel later ook Bulega een opening voorbij teamgenoot Bautista vond. Terwijl Bautista zoals vaker dit jaar moeite had om met een volle tank het ritme te vinden en een club van vier achter zich moest zien te houden, namen de titelkandidaten Razgatlioglu en Bulega meteen afstand.

Ook Bulega moest Razgatlioglu laten gaan – tot halverwege de race. Toen verkleinde de Ducati-kopman het verschil van twee tellen tot 0,7 seconde. De laatste vijf ronden werkten zijn Pirelli’s niet meer mee. Zo won Razgatlioglu met een voorsprong van 1,9 seconden zijn twintigste race van het jaar, zijn vijfde in Estoril. De kloof naar derde man Bautista bedroeg niet minder dan 14,7 seconden. De Superpole-race was bijna een herhaling van zetten. Weliswaar was Bulega de beste starter voor Bautista, maar derde man Razgatlioglu remde zich in de eerste ronde al voorbij Bautista, waarna hij bij het ingaan van de tweede ronde in de eerste bocht ook Bulega terugwees. De twee passeerden elkaar enkele malen, maar Razgatlioglu was gewoon weer de beste. Bautista kampte weer in de eerste ronden met zijn pace, maar werd uiteindelijk onbedreigd derde voor Locatelli en de sterk rijdende Andrea Iannone. Vorig jaar miste Razgatlioglu de hattrick in Estoril, omdat toen Bulega de snelste was in de Superpole-wedstrijd; zijn zesde ‘triple’ van 2025 scoren was de belangrijkste doelstelling, liet de Turk direct na de Superpole-race al weten. Met een matige start maakte Razgatlioglu het zichzelf niet eenvoudig, ook omdat Bulega zijn tweede kopstart van het weekend pakte. In de tweede ronde passeerde Razgatlioglu Bautista, de te vroeg gestarte Iannone en ook Locatelli – maar Bulega hield de race bewonderenswaardig onder controle. Met zijn elfde overwinning van het jaar stelde hij de beslissing in de titelstrijd uit tot de slotrace in Jerez. Derde man Bautista zorgde er voor Alex Lowes voor dat het Aruba IT Racing het teamkampioenschap veroverde. “In het begin leek iedereen wel een beetje gek en alsof niet iedereen de strijd om het kampioenschap respecteerden”, verwees een duidelijk balende Razgatlioglu naar Iannone en Locatelli. Michael van der Mark verzamelde punten in alle drie de races, maar speelde niet meer dan een bijrol.

Op zaterdagmiddag reed hij na de herstart in de top 10, tot hij elf ronden voor de finish mede door technische problemen terugzakte naar de vijftiende positie. Ook in de Superpole-race pakte de BMW-rijder het laatste puntje, als negende, ook mede omdat Jonathan Rea en Alex Lowes top 5-klasseringen lieten liggen door valpartijen. Het gaf hem met een negende startpositie een aardig uitzicht op de top 10 op zondagmiddag en zo eindigde Van der Marks weekend ook. Hij vocht aanvankelijk met vier rijders om de zesde plaats, maar moest lossen en finishte als tiende. Begon het WK Supersport-seizoen in Phillip Island nog met drie Nederlanders, nadat eerder Loris Veneman en Glenn van Straalen met hun team braken, deed Bo Bendsneyder dat voor de races in Estoril. Na zijn voortijdige vertrek uit de Moto2 vorig jaar tekende de Rotterdammer voor MV Agusta Reparto Corse. Na een veelbelovend debuut in Estoril met een derde plaats klom Bendsneyder in de eerste drie weekends van 2025 vijf keer op het podium, waaronder twee maal als winnaar.

Bendsneyder bezette de tweede plaats in de tussenstand, moest echter vervolgens tot de achtste WK-ronde in Hongarije wachten voordat hij weer eens in de top 3 finishte. Na een dramatisch puntloos weekend in Aragon kwam er geen vervolg meer in Estoril omdat beide partijen ‘met wederzijds goedvinden’ besloten de samenwerking te staken. Stefano Manzi liet er in Estoril geen twijfel over bestaan dat hij dit jaar de beste Supersport- rijder is. In de uiterst spectaculaire eerste Supersport-race deed de vanaf de dertiende plaats gekomen Manzi goede zaken met een tweede plaats direct achter Valentin Debise, maar wel net voor zijn grootste concurrent Can Öncü. Na twee zilveren medailles in 2023 en 2024 maakte de 26-jarige Manzi het nu af in stijl, door drie ronden voor het eind de eerste plaats te claimen en die ook vast te houden, terwijl Öncü afzakte naar de negende positie. Met zijn tiende overwinning van het seizoen bezorgde Manzi Ten Kate de twaalfde Supersport- wereldtitel, de derde met Yamaha. Manzi werd ook de vijfde voormalige Moto2-rijder die de hoofdprijs pakt in de Supersport.

De Italiaan promoveert volgend jaar naar het WK Superbike met GRT Yamaha, waar hij Ten Kate’s eerste Yamaha-Supersportwereldkampioen Dominique Aegerter vervangt. Loris Veneman was vanaf vrijdag weer voorin het WK Supersport 300-veld te vinden. Hoewel hij net zijn tweede pole in drie weekends miste, speelde de MTM-rijder wel een hoofdrol in de race. In de voorlaatste ronde veroverde hij de leiding, maar zakte toen weer terug naar de zesde positie. Toch reed Veneman als derde naar het podium, nadat hij net door teamgenoot Carter Thompson voorbij geslipstreamd werd. De Australiër won de tweede race na een waanzinnig spannende laatste ronde, met de eerste vier finishers binnen 0,05 seconde. Veneman zat daar niet bij. Hij kreeg halverwege de wedstrijd een duw en ging onderuit terwijl hij deel uitmaakte van de kopgroep.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Meer artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

Word MotoPlus abonnee!

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Word abonneevanaf €0,67 per week