WK Superbike – Aragon, Spanje 2025

Zoals het gehele seizoen draaide het ook op Aragon slechts om twee man in het WK Superbike. Ook nu waren de hoofdrollen weggelegd voor Toprak Razgatlioglu en Nicolo Bulega. Op Spaanse bodem werd hard gestreden voor de zeges en was het eindresultaat vooral dat beide mannen elkaar mooi in balans hielden. Het gevecht om de wereldtitel gaat zodoende voortgezet worden tijdens de laatste twee raceweekenden van het jaar.
Pagina gaat door onder advertenties
Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees
- Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
- 15.000+ online artikelen
- 380+ digitale magazines
Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Aan het begin van het weekend op Aragon werd het gelijk duidelijk gemaakt door Bulega. De Italiaan, in dienst van het officiële fabrieksteam van Ducati, was het beu om in de schaduw van Razgatlioglu te rijden. Dat liet hij merken door vol in de aanval te gaan, beginnend met een zeer scherpe tijd tijdens de Superpole-sessie. Bulega verpletterde zijn eigen polerecord met maar liefst een halve seconde (1.47,332) en kon zodoende vanaf de beste positie op de grid starten. De Ducati-coureur profiteerde optimaal tijdens race 1 en kwam goed van de lijn af, maar zag ook al snel dat hij gevolgd werd door Toprak Razgatlioglu én de goed startende Sam Lowes. Hoewel de Brit redelijk dicht in de buurt van het ijzersterke duo kon blijven, moest hij na de race erkennen dat hij nooit in staat was geweest om een aanval in te kunnen zetten. Voor de Marc VDS-rijder was het volgen geblazen en zorgen dat hij op die manier in ieder geval wegliep bij de rest van het veld. Het bleek voldoende te zijn om een vijfde podium van het jaar te pakken. De 35-jarige Brit zag dat er zich voor hem een geweldige titanenstrijd ontvouwde, uiteraard tussen Bulega en Razgatlioglu.
Hoewel het haast niet voor te stellen is, waren beide coureurs op zoek naar hun eerste zege op Aragon. Voor Razgatlioglu stond er zelfs nog wat meer op het spel dan voor zijn naaste rivaal, omdat de Turk vanaf volgend seizoen uit gaat komen in de MotoGP. Dit was dus zijn laatste mogelijkheid om een Superbike-overwinning te behalen op het iconische circuit met de imposante muurwand. Daarnaast speelde er nog een factor mee, en wel het feit dat de BMW-coureur zich eventueel op kon gaan maken voor een nieuw record. Na in vier weekenden (Misano, Donington Park, Balaton Park en Magny-Cours) de maximale score te hebben behaald, kon Razgatlioglu zijn zegereeks van dertien overwinningen op een rij (in 2024 neergezet) evenaren of zelfs verbeteren. De protegé van vijfvoudig Supersport-wereldkampioen Kenan Sofuoglu zette dan ook alles op alles om Bulega voor te blijven. Door die missie werd het een geweldig gevecht, met veel gewaagde inhaalacties van beide heren. Het spektakel eindigde met een prachtig slot, waarbij Razgatlioglu net voldoende overhield om zijn BMW als eerste over de lijn te drukken. Het verschil met Bulega, slechts dertigduizendste van een seconde. “Ik heb hard moeten vechten, want de Ducati is hier erg sterk”, gaf de Turk na zijn zege toe. “Maar ik ben natuurlijk vooral heel erg blij dat het me gelukt is om hier op Aragon te winnen.” Een dag later kregen de toeschouwers wederom hetzelfde recept voorgeschoteld, zij het met een andere uitkomst. Tijdens de korte Superpole-race waren het wederom Razgatlioglu en Bulega die de dienst uitmaakten. Ditmaal leek de huidige wereldkampioen echter meer moeite te hebben om Bulega voor te blijven. Ook nu werd continu van plek gewisseld en ging Razgatlioglu uiteindelijk op kop richting de beslissende fase van de wedstrijd. Op het lange, rechte stuk van Aragon hield Bulega zich schuil in de slipstream van de BMW, maar was hij uiteraard van plan om nog een allesbeslissende inhaalactie in te zetten. Daarin slaagde hij, want brutaal plantte hij de Panigale V4R naast de BMW van de huidige leider in het kampioenschap en kwam zodoende al juichend over de finish. Wederom een close call, maar eindelijk was het moment dan daar voor Bulega.
Met de zege in deze Superpole-race brak hij ook de zegereeks van Razgatlioglu. “Het was een leuke strijd met Toprak en ik wist dat mijn kans in die laatste bocht lag. Het was winnen of crashen vandaag. Gelukkig won ik dus.” Op de zondagmiddag kon het publiek nogmaals gaan kijken naar een gevecht tussen de twee mannen die samen uit gaan maken wie de wereldkampioen van 2025 wordt. De fanatieke kemphanen hadden het gelijk vanaf de start met elkaar aan de stok. Niet verwonderlijk ook, aangezien er natuurlijk 25 waardevolle punten klaar lagen voor de winnaar. Lange tijd leek de strijd in de laatste ronde beslecht te gaan worden, maar helaas ging Razgatlioglu vlak daarvoor in de fout. Het gebeurt niet vaak, maar even was hij dan toch de controle over zijn BMW M1000RR kwijt. Doordat hij wijd liep en tijd verloor, kon Bulega optimaal profiteren en sloeg een beslissend gat. Een tweede zege op Aragon gaf de Italiaan veel moed richting de slotfase van het seizoen. Hoewel hij slechts drie punten inloopt (nu een verschil van 36 punten), zal hij vooral mentale veerkracht halen uit deze twee overwinningen op Razgatlioglu. Het was namelijk al even geleden dat hij de Turk in een rechtstreeks duel wist te verslaan en Bulega had het natuurlijk niet op een beter moment kunnen doen, met nog twee raceweekenden te gaan. De titelstrijd lijkt hierdoor nog vol open te liggen. Voor de Nederlanders viel er helaas weinig succes te vieren op Aragon.
Michael van der Mark moest zich tevredenstellen met een tiende plek in de eerste race, terwijl hij op zondag slechts een mager puntje aan de Superpole- race overhield. Het hadden flink wat meer punten kunnen zijn, maar Van der Mark viel in de slotfase van de tweede lange race en zag een top 10-klassering in rook opgaan. Bo Bendsneyder kende een nog moeizamer weekend. Door technische problemen viel hij namelijk tweemaal buiten de punten in het WK Supersport. Ook titelkandidaat Jeffrey Buis zal met een minder fijn gevoel terugkijken op het weekend in Aragon. De tweevoudig wereldkampioen Supersport 300 scoorde op zaterdag een tiende plek, maar zondag werd het drama nog een stukje groter. De KTM-rijder kon een vallende Carter Thompson (eveneens strijdend om de titel) helaas niet meer ontwijken en ging daardoor ook onderuit. Een nul-score kon Buis juist niet gebruiken en hij staat op dit moment 41 punten achter op WK-leider Benat Fernandez. Het enige lichtpuntje voor de Nederlanders was een podium voor de teruggekeerde Loris Veneman. De zoon van voormalig WK Supersport- rijder Barry wist er een tweede plaats uit te slepen na een prachtige strijd in race 2 voor het WK Supersport 300.