Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland

Warmdraaien – Veiligheidsmaatregel of verdienmodel?

Geschreven door onze specialist

Jeroen Hidding

De APK-kogel lijkt door de kerk. Eind vorige maand presenteerde de Europese Commissie een plan waarin de huidige APK-wetgeving moet worden aangepast en Europese lidstaten niet langer zelf meer mogen beslissen of ze wel of niet een verplichte APK-keuring voor motorfietsen boven de 125cc invoeren. Een oplossing voor een niet bestaand probleem?

Pagina gaat door onder advertenties

Een Europese richtlijn voor APK voor motorfietsen is niet nieuw. Die is er al meer dan tien jaar. Maar de regels rond die Algemene Periodieke Keuring verschillen per land. Zo is in België een keuring verplicht bij een tweedehands verkoop of na een ongeval. Maar sommige andere Europese landen, waaronder Nederland en ook Finland en Ierland, wisten tot nu toe juist een uitzonderingspositie voor motorfietsen te bewerkstelligen. Daar wil de Europese Commissie nu dus een eind aan maken.
Het gaat officieel nog maar om een voorstel, waarover nog gestemd moet worden in het Europees Parlement, maar ik denk dat iedereen wel aan zijn water kan voelen waar dit naar toe gaat. Op papier lijkt het voor buitenstaanders misschien ook wel een logische stap, het komt toch ten goede aan de veiligheid en auto’s moeten immers ook worden gekeurd, dus waarom een uitzondering handhaven voor motorfietsen? Maar naar mijn bescheiden mening getuigt het toch vooral van een stukje doorgetrokken regelzucht en een gebrekkige realiteitszin.

Het veiligheidsargument? Ik ga alle onderzoeken op dit gebied niet opsommen, maar als er iets is gebleken uit het gros van al die onderzoeken, dan is het wel dat een motorongeval zelden het gevolg is van een technisch mankement aan de motor. Menselijk falen, een inschattingsfout van de motorrijder zelf of van een automobilist die een motorrijder over het hoofd ziet, is de meest voorkomende oorzaak. Dat ga je dus niet ondervangen met een verplichte jaarlijkse APK-keuring, en in die zin zou een jaarlijkse inspectie juist eerder een gevoel van schijnveiligheid geven.

En de ‘gelijke-monikken-gelijke-kappen-vergelijking’ met auto’s houdt ook geen stand. De in Nederland ongeveer 750.000 geregistreerde motorfietsen in 2024 steken wat dat betreft nogal schril af tegen de ruim 9 miljoen geregistreerde auto’s die ons land afgelopen jaar telde. Bovendien worden er met die motorfietsen jaarlijks gemiddeld veel minder kilometers gereden, terwijl ze in de regel stukken beter worden onderhouden dan de gemiddelde auto. En over CO2- of fijnstofuitstoot hoeven we het denk ik niet te hebben als we die 750.000 motorfietsen afzetten tegenover 9 miljoen auto’s.

Nee, wat dit voorstel vooral lijkt te behelsen is weer een stukje extra regulering en een extra kostenpost voor de motorrijder, die toch al zijn of haar verantwoordelijkheid neemt als het om de technische staat van de motorfiets gaat. Motorzaken zouden zo’n extra ‘contactmoment’ met de klant misschien best zien zitten, al blijft dan de vraag in hoeverre de werkplaatscapaciteit in tijden van krapte op de arbeidsmarkt voldoende zou zijn om ook nog een stroom aan APK-keuringen aan te kunnen. Een verplichte APK voor motorfietsen lijkt dus vooral uit te draaien op een dure oplossing voor een niet of nauwelijks bestaand probleem.

Jeroen Hidding
Hoofdredacteur MotoPlus

Gepubliceerd op
Word abonneevanaf €0,67 per week