Warmdraaien – Recordjaar tegemoet?

De Nederlandse motormarkt blijft groeien. Het aantal nieuwverkopen stond tot en met eind november nog steeds in de plus en ook het aantal verkochte occasions noteert weer een prettige stijgende lijn, zo blijkt uit de laatste cijfers van het RDC.
Pagina gaat door onder advertenties
Al een aantal jaar achtereen overlegt de Nederlandse motormarkt ronkende cijfers en met nog een paar weken te gaan, lijkt 2025 zelfs als een recordjaar de boeken in te gaan als het gaat om nieuwverkopen. De 20.000-grens is in zicht en dat zijn aantallen die we sinds de jaren negentig van de vorige eeuw niet meer hebben gezien. Ook het aantal occasions dat via een motorzaak een nieuwe eigenaar krijgt, blijft stijgen en hetzelfde geldt voor het waarschijnlijk nog veel grotere aantal gebruikte motoren dat jaarlijks tussen consumenten onderling van eigenaar wisselt.
Bijna 850.000 motorfietsen telt het Nederlandse park inmiddels en gezien het feit dat het aantal behaalde motorrijbewijzen ook nog steeds in de lift zit – vooral bij jongeren is de populariteit groeiende – zou het aantal motorfietsen in Nederland de komende tijd nog wel eens flink kunnen blijven stijgen.
De randvoorwaarden zijn er in ieder geval voor. Ook omdat belangengroepen al jaren pleiten voor de motorfiets als een van de beste oplossingen voor de verkeersproblematiek rondom bijvoorbeeld files en parkeren. Steeds meer werkgevers lijken dat inmiddels ook in te zien en faciliteren stallingsruimte en nemen motorfietsen meer en meer mee in hun lease-opties.
Ook de groeiende populariteit van de lichte motorfiets – niet alleen bij jongeren trouwens – mag in dit kader niet over het hoofd worden gezien. Het aanbod in dit segment heeft een enorme vlucht genomen, waarbij opvalt dat de traditionele motorfabrikanten hier steeds meer een vuist proberen te maken tegen opkomende Chinese merken die vooral in dit segment én het middensegment erg actief zijn, zoals ook wel blijkt uit de beide vergelijkingstesten in deze MotoPlus.
Opvallende trend is trouwens dat die jongere motorrijder minder gevoelig lijkt om voor een motorfiets van een traditionele fabrikant te kiezen. Die lijkt eerder te vallen voor de looks van een bepaald model dan voor het merkembleem op de tank. En uiteraard is het prijskaartje van zo’n Chinees in de regel aanlokkelijk genoeg om zo’n machine in ieder geval in de overweging mee te nemen, al kun je natuurlijk wel je vraagtekens plaatsen in hoeverre zo’n vaak superscherpe prijs mogelijk is gemaakt door Chinese staatssteun én bij de restwaarde als je na een tijdje weer op zoek wilt naar wat anders. Op dat vlak, en ook als het gaat om betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben de Chinese fabrikanten alles nog te bewijzen. En ook in China zal er ongetwijfeld vroeg of laat nog een schifting plaatshebben tussen merken die overleven en merken die in deze stormachtige wildgroei aan nieuwe fabrikanten uiteindelijk kopje onder gaan. Maar ondertussen stond de teller van bijvoorbeeld een CFMoto in Nederland eind november al bijna op 1.000 nieuw geregistreerde motorfietsen, en daarmee laat deze Chinese fabrikant gerenommeerde merken als Ducati, Harley-Davidson, KTM, Triumph en Aprilia inmiddels al ruim achter zich. Ik zou zeggen: wen er maar aan, want deze opmars lijkt niet meer te stuiten.
Jeroen Hidding
Hoofdredacteur MotoPlus
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties