Warmdraaien – Europese file uniformiteit graag!

Wist je dat er EU-richtlijnen zijn voor komkommers? Jazeker, die zijn er! De ideale komkommer meet namelijk een gezonde 30 centimeter en heeft een kromming van zo’n 10 millimeter per 10 centimeter, en licht gebogen komkommers een kromming van 20 millimeter per 10 centimeter. Staat allemaal keurig vermeld in Verordening nr. 1677 uit 1988. Wat we Europees dan weer niet geregeld hebben, is dat motorrijders tussen files door mogen rijden. Hoe krom is dat?
Pagina gaat door onder advertenties
Ja, links en rechts mag er inmiddels best wat, maar Europese uniformiteit is ver te zoeken. Bij ons in Nederland hebben we gelukkig al jaren de gedragscode dat motorrijders onder bepaalde omstandigheden tussen files door mogen rijden. Maar let wel: het gaat hier om een gedragscode, dit is niet bij wet geregeld. Dat het doorkruisen van een file bij ons wordt gedoogd is uiteraard bijzonder prettig; als motorrijders zijn we immers geen onderdeel van het fileprobleem maar juist onderdeel van de oplossing.
Bij onze zuiderburen gelden ongeveer dezelfde regels als bij ons, terwijl motorrijders in Italië vaak hun toevlucht zoeken tot de vluchtstrook bij een file, alhoewel dat niet in regels is gegoten en oogluikend wordt toegestaan. In Engeland daarentegen wordt het als niet meer dan normaal beschouwd dat motorrijders in een stuk open ruimte duiken en ook in Frankrijk is het sinds begin dit jaar na jaren van experimenteren toegestaan voor motorrijders om onder bepaalde voorwaarden tussen files door te rijden.
Maar bij onze oosterburen blijven ze vooralsnog als een Gallisch dorpje weerstand bieden tegen motorrijders die tussen de file door rijden. Er wordt al tijden gekeken naar mogelijkheden om motorrijders in zo’n geval over de vluchtstrook te laten rijden, maar achteraan aansluiten is daar ook voor tweewielers nog steeds het officiële devies.
Dat doen heel veel motorrijders niet en ook ik moet bekennen dat ik de beruchte Duitse monsterfiles – zeker in de drukke vakantieperiodes – toch doorkruis. Uiteraard in een zeer gematigd tempo en continu alert op (achteropkomende) politieauto’s, maar toch merk je aan het merendeel van de Duitse automobilisten dat het niet bepaald op prijs wordt gesteld. En eigenlijk niet gek, want ja, het is er niet toegestaan. Dat ondervond onlangs ook collega-hoofdredacteur Uwe Seitz van onze zustermagazine ‘Motorrad’ aan den lijve. Heel even een stukje tussen de ochtendfile door richting kantoor in het Duitse Stuttgart en daar waren plots het blauwe zwaailicht en de mededeling ‘Bitte folgen!’. Illegaal rijden op de ‘Rettungsgasse’, zoals de ruimte tussen de twee uiterst linkerbanen in Duitsland is bestempeld. Afijn, de boete loog er niet om: 240 euro, twee punten op het rijbewijs en een rijverbod van vier weken! Je bent vast gewaarschuwd voor de komende vakantie. Uwe stipt in de column die hij er over schreef terecht aan dat ruimtebesparende motorfietsen een oplossing zijn en filevoordeel juist een motivatie om de auto te laten staan en de motor te pakken. Maar zo lang het doorkruisen van de file in Duitsland nog keihard wordt afgestraft, blijft het fileprobleem (deels) keihard bestaan. Kortom, tijd voor Europese uniformiteit op dit gebied. Als het in 1988 met komkommers kon, moet het anno 2025 toch ook lukken met filebeleid?
Jeroen Hidding
Hoofdredacteur MotoPlus