Warmdraaien – Voor de veiligheid of voor de portemonnee?

Voor de veiligheid of voor de portemonnee?
Op 24 september werd in Brussel door de KNMV de petitie ‘Nee tegen motor-APK’ aangeboden tegen de invoering van een Europese APK voor motorfietsen. Een keuringsplicht die, als het aan een aantal Brusselse ambtenaren ligt, straks ook voor motorrijders in Nederland werkelijkheid moet worden.
“Voor de veiligheid”, heet het dan officieel. En natuurlijk nemen ze zo’n maatregel ook “voor het milieu”. Mooie woorden, maar wie beter kijkt ziet al snel dat het toch wat genuanceerder ligt. Want laten we eerlijk zijn: is er iemand die gelooft dat motorrijders willens en wetens met ondeugdelijke remmen of loshangende onderdelen de weg op gaan? Voor de meeste motorrijders is de motor meer dan een vervoermiddel. Zij weten als geen ander hoe hun motorfiets klinkt, ruikt en voelt.
Als er eens een keer iets niet in orde is, merken ze dat direct. Daarnaast zijn veel motorrijders vaak al dusdanig geïnteresseerd in de techniek van hun motorfiets dat ze uit eigen beweging bijvoorbeeld een cursus motoronderhoud volgen, zoals onze jongste collega Lisa onlangs deed (zie ook de reportage verderop in deze MotoPlus). Uitzonderingen zullen er ongetwijfeld zijn, maar een jaarlijkse APK zou hooguit bevestigen wat de overgrote meerderheid van de motorrijders zelf allang weet: dat de motor tiptop in orde is. Daar komt nog bij dat het aandeel van technische mankementen in motorongevallen verwaarloosbaar klein is. Uit de cijfers van nota bene de Europese Commissie zelf blijkt dat nauwelijks 0,3 procent van de motorongelukken te herleiden is tot een technisch defect. Met andere woorden: een verplichte keuring draagt niet wezenlijk bij aan de veiligheid.
De echte oorzaken van ongelukken liggen in de regel toch elders: onoplettende automobilisten, gladde wegen, afleiding. Misschien dat Brussel beter daar energie in kan steken, in plaats van regelgeving op te tuigen die gepaard gaat met extra kosten en rompslomp. Ook valt er wel wat af te dingen op het argument dat de APK-keuring er moet komen voor het milieu. Moderne motoren moeten immers al aan strenge emissienormen voldoen. En oudere motoren dan? Die rijden relatief weinig kilometers per jaar. In de regel zelfs zo weinig dat hun bijdrage aan de totale uitstoot zo klein is dat het niet in de statistieken terug te vinden is. Een verplichte APK gaat daar niets aan veranderen en lijkt een oplossing voor een niet-bestaand probleem.
Het enige wat verandert, is dat er weer een loket bij komt waar moet worden betaald. Dat is ook de reden dat diverse motororganisaties, zoals de KNMV en ook de FEMA, zich al jaren stevig verzetten tegen deze voorgenomen maatregel. Ook zij zouden liever zien dat Brussel een Europese verkeersveiligheidsagenda gericht op preventie, training, handhaving en een betere infrastructuur stimuleert in plaats van een wildgroei aan regels optuigt en landen hun keuzevrijheid in dit soort zaken steeds meer uit handen neemt. De petitie is inmiddels dus aangeboden in Brussel, maar kan trouwens nog steeds worden ondertekend aangezien een definitieve komst van een motor-APK een langdurig proces is.