Warmdraaien 22/2025 – Voet tussen de deur

Twee nummers terug, in MotoPlus 20, deed ik op deze plek een voorspelling over de nieuwe motorfietsen die ik op de EICMA 2025 in het Italiaanse Milaan verwachtte. Na ruim 50.000 stappen verdeeld over twee dagen beurs kan ik concluderen dat ik, ondanks een paar treffers, geen carrièreswitch als waarzegger overweeg.
Pagina gaat door onder advertenties
BMW’s F450GS stond er in ieder geval, maar dat was na het vorig jaar al gepresenteerde prototype een inkoppertje. De Ducati Monster en Hypermotard kregen met de nieuwe V2-krachtbron ook een vinkje, evenals de CB1000F van Honda. De Kawasaki KLE500 kon ook afgevinkt, maar daarna stokten mijn voorspellende gaven jammerlijk. Geen nieuwe Caponord of Tuareg 457 bij Aprilia. Geen M-versie van de BMW R1300GS. Geen instapper bij Harley-Davidson. En ook geen Ténéré 900 of Tracer 10 bij Yamaha.
Weinig nieuws dus? Integendeel! Alhoewel niet viel te ontkennen dat de switch naar Euro5+ afgelopen jaar links en rechts flink wat ontwikkelingsbudget had opgeslurpt, was het een bruisende EICMA met toch veel nieuws, dat je overigens van pagina 8 in deze MotoPlus leest. Daaronder veel nieuws van de gevestigde namen, maar ook nieuwe en opkomende merken, waarvan het Chinese CFMoto zich toch behoorlijk begint te ontpoppen tot een heel serieuze uitdager van die gevestigde orde. Wat dat betreft maakt de op de EICMA gepresenteerde 1000MT-X allroad meer dan nieuwsgierig. En met ZXMoto, in handen van de oprichter van Kove, dook er opeens nog maar eens een nieuwe Chinese fabrikant op, die komend seizoen meteen ook debuteert in het WK Supersport. De tijd dat we wat smalend stonden te kijken naar al die Chinese nijverheid ligt definitief achter ons.
Waar een deel van die Chinese fabrikanten onder eigen naam aan de weg timmert, doen anderen dat slim onder de naam van een roemrucht Europees motormerk uit het verleden. Zo heeft het moederbedrijf van QJMotor bijvoorbeeld ook Benelli en Morbidelli nieuw leven ingeblazen en opereert Moto Morini onder de vleugels van Zhongneng. Grote motorconcerns uit India hanteren dezelfde tactiek. Royal Enfield is al langer Indiaas, maar ook BSA maakte recentelijk een comeback onder Indiase vlag en lanceerde op de EICMA met de Thunderbolt trouwens een tegenhangers van de Himalayan van Royal Enfield. Norton is nog zo’n naam die onder motorliefhebbers geen verdere introductie behoeft en tegenwoordig een plek heeft in het portfolio van BMW-partner TVS uit India, dat ruim 250 miljoen euro in het project pompte. In Milaan zagen we de eerste veelbelovende vruchten in de vorm van twee nieuwe Manx- en twee nieuwe Atlas-modellen, ook al van die ronkende typeaanduidingen uit het verleden.
Nu is de grote vraag natuurlijk hoeveel van die Chinese en ook Indiase fabrikanten op de lange termijn overleven, ook daar zal nog wel een soort van schifting plaats gaan vinden, maar dat ze inmiddels een stevige voet tussen de deur hebben, moge duidelijk zijn. Dat is ook het geval bij KTM, waar het Indiase Bajaj de touwtjes steeds meer in handen krijgt. We spraken daar over met Gottfried Neumeister, die eerder dit jaar Stefan Pierer opvolgde als hoogste baas bij de Oostenrijkse fabrikant. Het hele interview lees je verderop in deze MotoPlus. En over KTM gesproken: dat is meteen het laatste vinkje op mijn lijstje met voorspellingen, want de 990 RC R is inmiddels een feit. Een eerste test kun je binnenkort verwachten!
Jeroen Hidding
Hoofdredacteur MotoPlus
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties