Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Warmdraaien 21/2025 – Een intieme blik in de ziel

Geschreven door onze specialist

Jeroen Hidding

Zo’n 1.300 dagen, dik 3,5 jaar, hadden we een Ducati Multistrada V4 S in onze duurteststal staan. Alhoewel staan, dat heeft dit Italiaanse multitalent nauwelijks gedaan. Hij was bijna altijd onderweg, op jacht naar 100.000 duurtestkilometers. Na het bereiken van die mijlpaal, na eerder de BMW R1250GS was dit onze tweede 100.000-duurtest, gaf de Ducati ons een intieme blik in zijn V4-ziel, en zo’n inkijkje in een motorblok blijft iedere keer toch weer iets heel bijzonders.

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Normaal gesproken bedraagt de duurtestafstand 50.000 kilometer en is zo’n test in pakweg 1,5 jaar afgerond, en ook dat is nog steeds een heel mooie afstand om de inwendige delen van het motorblok eens langs de meetlat te leggen. Zeker als je weet dat de gemiddelde Nederlandse motorrijder een kleine tien jaar nodig heeft om zo’n zelfde aantal kilometers op de klok te zetten. In die zin zijn langeduurtesten een beetje de röntgenfoto’s van de motorwereld. Waar de eerste testkilometers vooral de geur en beleving van nieuw kunststof, glanzend lakwerk en verse olie brengen, begint het echte verhaal pas wanneer de teller vijf cijfers laat zien. Pas dan weet je wat een motor écht waard is. Niet hoe hij rijdt als alles nog nieuw en fris is, maar hoe hij leeft, slijt en ademt als die nieuwigheid er eenmaal afgereden is.

Wat dat betreft is een motorblok veel meer dan een verzameling onderdelen. Het is als een ademend organisme van metaal en olie, vol wrijving en warmte. En waar ronkende marketingkreten vaak vertellen dat je een metgezel voor het leven hebt aangeschaft, laat een langeduurtest zien hoe dat leven er in de werkelijkheid van alledag uitziet. Na 50.000 – of in het geval van onze Multistrada V4 S 100.000 – kilometer wacht dan de heftafel en wordt alles minutieus uit elkaar gehaald en krijgen we een uniek inkijkje in de ziel van een motorblok. Ieder boutje, elk lager en ieder tandwiel krijgt, evenals de zuigers, cilinders, krukas en nokkenassen, zijn eigen moment onder het vergrootglas.

Er zijn motorblokken bij die na de testafstand haast nog als nieuw zijn, met minimale slijtage op drijfstanglagers en andere draaiende delen, maar er zijn ook blokken die ogen alsof ze de halve Dakar hebben gereden met ingeslagen lagerschalen en versleten zuigerveren. Precies daarin schuilt voor ons de magie van zo’n langeduurtest. Cijfers over compressie, benzine- en olieverbruik en slijtage zijn niet zomaar wat data, het zijn de tastbare resultaten van duizenden echte kilometers met echte rijders. Hoe houdt een blok zich na langdurig snelweggebruik? Hoe houdt de koppeling zich bij stop-and-go woon-werkverkeer in de stromende regen? Hoe verteren moderne coatings, gesmede zuigers of lichtgewicht kleppen de tand des tijds? En zijn moderne elektronische snufjes als quickshifters, ride-by-wire-systemen en allerlei sensoren opgewassen tegen pekel, hitte en vocht?

Een echte realitycheck dus, die je niet ervaart tijdens een persintroductie met een 200 kilometer lange route over bergwegen of tijdens een vergelijkingstest met concurrerende modellen. Langeduurtesten zijn wat dat betreft ook geen sluitstuk, maar een hoogtepunt. Een duurtestmotor toont wat er overblijft als de glans van de showroom eenmaal heeft plaatsgemaakt voor de realiteit van alledag. En die realiteit is misschien wel belangrijker dan ooit, want in een tijd waarin we vooral worden verwend met elektronische snufjes en er kwistig met marketing-superlatieven wordt gestrooid, is het geruststellend om te weten dat er genoeg motorblokken zijn die 50.000 of zelfs 100.000 intensieve testkilometers zonder morren hebben volbracht en na de demontage zeggen: “Hé, zet mij maar weer in elkaar voor de volgende ronde!” Of dat met onze Multistrada V4 S ook het geval is, lees je vanaf pagina 36 in deze MotoPlus.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Multistrada V4S artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Word abonneevanaf €0,67 per week