Warmdraaien 20/2025 – Glazen bol

Nog even en Milaan is weer even het episch centrum van de motorwereld als de Eicma begin november de deuren opent. Links en rechts is er al wat nieuws bekend, maar veel fabrikanten houden de kaarten nog tegen de borst. Tijd om de glazen bol eens op te poetsen en een geheel eigen en vooral vrijblijvende voorspelling voor het komende jaar te doen.
Pagina gaat door onder advertenties
Met de nieuwe Z1100 heeft Kawasaki al een potentieel hoogtepunt voor 2026 laten zien, en hetzelfde geldt voor Suzuki met de comeback van de GSXR1000R in Europa. En ook Ducati strooit traditiegetrouw voor de Eicma alweer kwistig met nieuws, maar wat zit er bij de grote fabrikanten nog meer in het vat? Over een paar weken weten we of ik voorspellende gaven heb met onderstaand lijstje, waarbij ik een beetje wensdenken hier en daar niet heb kunnen en willen onderdrukken. Maar laten we vooraan beginnen, bij de A van Aprilia!
Aprilia
Er zijn serieuze aanwijzingen dat de Italianen met een Tuareg 457 op de proppen komen. In het 660-gamma en/of de V4-serie is de hoop gevestigd op de komst van een Caponord. In het eerste geval als een crossover met 17-inch wielen en in het geval van de V4 als nieuwe optie in het GS-segment.
BMW
BMW liet de nieuwe F450GS afgelopen jaar al zien op de Eicma, die teken ik dus in als een zekerheidje voor 2026. Een gevalletje wensdenken is dan de komst van een M-versie van de R1300GS.
Ducati
Ducati heeft al wat voorgerechtjes geserveerd, het hoofdgerecht volgt op de Eicma. Dan zullen zeer waarschijnlijk nieuwe V2-modellen worden opgediend. Nadat eerder al de Multistrada, Panigale en Streetfighter de nieuwe 890cc V-twin kregen, lijken ook de Monster, DesertX en de Hypermotard te switchen van het oude Testastretta-blok naar de nieuwe twin.
Harley-Davidson
De yanks zaten de laatste jaren een beetje in de hoek waar de klappen vielen, en missen vooral een instapmodel aan de onderkant van de markt. Dat schijnt ook in de planning te zitten, concreet is het nog niet. De Bronx, ooit aangekondigd als roadster of naked bike, zou het in mijn ogen verdienen om als concept weer in de schijnwerpers te staan.
Honda
Honda heeft haar eerste serieuze elektrische motorfiets, de WN7, al gepresenteerd. In China heeft het onlangs ook nieuwe 500-modellen met nieuwe viercilinders met zo’n 80 pk vermogen gepresenteerd in de vorm van de CB500 Super Four en CBR500R Four. De CB1000F en de CB1000F SE zijn ook al onthuld, maar nog niet in Europa. Deze twee retro’s verwacht ik zeker op de Eicma.
Kawasaki
Naast de nieuwe Z1100 heeft Kawasaki voor veel modellijnen al nieuwe kleuren bekendgemaakt en dus al veel vakjes voor 2026 ingekleurd. Kruit verschoten dus? Niet helemaal, want een update voor de Z900RS ligt in de lijn der verwachting, evenals de komst van een nieuwe KLE500 met de huidige 451cc-twin.
KTM
Gelukkig kan ik de drie hoofdletters van het Oostenrijkse merk hier nog intikken, maar het was na alle problemen een dubbeltje op z’n kant. KTM zal in Milaan dus vooral vieren dat het nog bestaat. Als enige echte nieuwtje verwacht ik de 990RC R. De nieuwe 1390 Super Duke GT is opgeschoven naar 2027.
Suzuki
De rentree van de GSX-R1000 zou op termijn ook een nieuwe krachtbron kunnen betekenen voor de GSX-S-modellen, die nu nog het K5-blok hebben. Met haar 800-modellen heeft Suzuki in de middenklasse ijzersterke kaarten, alleen de prijspolitiek van de Japanse fabrikant werkt op het moment een beetje tegen. Dat geldt ook voor de DR-Z4S en SM, hoewel er zeker potentie is in het 400cc-segment. Een naked? Of een 400-retro in de lijn van de twee T-modellen uit het GSX-8-platform?
Yamaha
Yamaha brengt steeds meer verschillende versies van bestaande modellen op de markt, met name voorzien van nieuwe functies zoals radar en de automatische Y-AMT-versnellingsbak. Wensdenken als het om nieuwe modellen gaat blijft toch de komst van een Ténéré 900 met de CP3-driecilinder of een Tracer 10 op basis van de MT-10.
Jeroen Hidding,
Hoofdredacteur MotoPlus
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties