Verzekeringen en verrassingen

Verrassingen en verzekeringen vormen een combinatie waarop je absoluut niet zit te wachten. Een ART-goedgekeurd slot dat plots niet goed genoeg meer is, alarminstallaties die voor spek en bonen meedoen, Trump, of aan de andere kant: beter af zijn als je een schade zelf betaalt. Laat je niet verrassen.
Pagina gaat door onder advertenties
Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees
- Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
- 15.000+ online artikelen
- 380+ digitale magazines
Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.
Praten en fantaseren over motoren is altijd leuker dan over verzekeringen. Daarom sommen we hier kort en bondig – met dank aan Remco van Dijk van Combi Motors Verzekeringen – een aantal verrassingen op die je niet verwacht als je een motorverzekering afsluit.
Alarm slaan over alarm
Sommige verzekeraars eisen, afhankelijk van de waarde van de motorfiets of het postcodegebied, een alarm. Veel fabrikanten bouwen die bij aflevering voor je in zodat je geen gedoe hebt. Dat gedoe kan toch nog komen want niet iedere fabrikant monteert een SCM-goedgekeurd alarm. Een verzekeraar keert bij diefstal dan niet uit. Zoals sloten ART-goedgekeurd moeten zijn, moet een alarm het SCM-stempeltje hebben.
Is een matras je vijand?
Ja… Je kunt er niets aan doen, maar het zegt alles over de schaamteloosheid van motordieven. Ze gooien een motorfiets op een matras en tillen hem zo makkelijk een busje in. Het matras dempt niet alleen de val, maar vereenvoudigt ook het vervoer.
Dag- of aanschafwaarde
Verzekeraars voeren heel wat discussies over het uit te keren bedrag. Bij herstelling is er niet veel discussie, dan wordt een motorfiets simpelweg hersteld. Total-loss of gestolen is andere koek. Zekerheidje: van een uitkering koop je nooit een nieuwe motorfiets. Je kunt een motorfiets vaak voor drie jaar (tegen een hogere premie) tegen aanschaf/nieuwwaarde verzekeren. Dan koop je dus wel een vergelijkbare motorfiets. Een voor een vermogen verbouwde Harley-Davidson wordt meestal getaxeerd en dan is de hoogte van de uitkering ook duidelijk. Anders is het bij die naked met een vervangingsdemper, leuke lak en meer glimmend spul. Mocht dat fraaie carbon dempertje bijvoorbeeld duizend euro hebben gekost, dan betaalt een verzekeraar niet zomaar dat bedrag uit. Wil je achteraf geen gedoe? Controleer of de polis een accessoiredekking heeft om dit soort verschillen mee te verzekeren.
Reageer op Trump
Wat betekenen Trumps importheffingen voor eigenaren van Indians en Harleys? Je kunt door deze heffingen mogelijk geen vergelijkbare (nieuwe) motor terugkopen, daar gaapt plotseling een gat ten opzichte van het verzekerde bedrag. Informeer bij je verzekeraar of je dit bedrag kunt verhogen naar nieuwwaardedekking.
Premieverhoging na schade of zelf betalen
Iedere beginnend motorrijder voelt zich onzeker en wil daarom allrisk (officieel: WA Volledig Casco) verzekeren. Maar wat gebeurt er als je met nul schadevrije jaren een schade rijdt? Dan ga je naar -5 schadevrije jaren en dat betekent vaak een verdubbeling van premie. Kom je daar te laat en proefondervindelijk achter: wie het uitgekeerde bedrag terugstort krijgt de schadevrije jaren terug.
Is afgesloten ruimte afgesloten?
In een afgesloten ruimte is een ART4-goedgekeurd slot voldoende (let op; een afgesloten ruimte is een alleen voor jou toegankelijk, dus geen gedeelde stalling in een appartementencomplex)
In een gemeenschappelijke ruimte is aard- en nagelvast een eis (dit verschilt wel per verzekeraar); dit betekent aan een grond- of muuranker (ook hier ART4-goedgekeurd), twee motoren met een ketting aan elkaar geldt ook als aard- en nagelvast.
Onderweg is over het algemeen een ART4-goedgekeurd slot voldoende (Roadlock, schijfrem of kettingslot, mag allemaal)
Aard- en nagelvast
Verzekeraars stellen de eis dat een motorfiets in een gemeenschappelijke ruimte ‘aard- en nagelvast’ moet zijn vastgemaakt. Die term lijkt voer voor discussie. Het is een kwestie van gezond verstand: een zware ketting om een Amsterdammertje is dat niet, die til je er zo van af. Alles wat serieus vertraagt waardoor je een motorfiets niet zo kan wegnemen, is goed.
Ooit goedgekeurd, nu waardeloos
Keuringseisen van sloten schuiven op, sloten worden beter. Dat impliceert dat de goedkeuring van een slot dat ooit ART4-goedgekeurd was verloopt en niet meer geldig is. Kijk bij twijfel op de website van de Stichting ART of jouw slot nog goedgekeurd is.
Aanrijding met dieren
Vanaf beperkt-casco is een aanrijding met dieren verzekerd. Dus knal je met vijftig op een hert, dan raap je gerustgesteld je motorfiets op van het asfalt. Fout. Een verzekeraar verzekert het contact met het dier en de schade die daaruit voortvloeit. Ga je daarna alsnog onderuit – wat meer dan logisch is – is de schade daarvan niet verzekerd. Een verzekeraar ziet het contact met het dier en de valpartij als twee losse momenten.
Ik rij nooit met een passagier
Een Schadeverzekering Voor Opzittenden (SVO) is niet alleen bedoeld voor de passagier, maar voor de bestuurder. De verzekering dekt het grijze gebied tussen de zorg- en motorverzekering. Denk dan aan zaken als: inkomstenderving, motorkleding of zelfs aanpassingen aan een huis. Vergelijken is handig: sommige verzekeraars betalen maximaal € 75.000,- uit bij een SVO, andere tot een miljoen euro.
Hoe zet je een motorfiets vast?
Meestal lukt het niet om een kettingslot door een frame te halen. Kies dan voor het achterwiel en niet de voorremschijf. Met een haakse slijper slijpen dieven simpelweg een stukje uit de schijf waarna de motorfiets zo weg te rollen is of het dievengilde laat je voorwiel achter als souvenir.
Besparen op rechtsbijstand
Een rechtsbijstandsverzekering kost je een paar euro per maand, maar Combi Motors Verzekeringen raadt het altijd aan. Wie de pech heeft een ongeluk te krijgen met een vrachtwagenchauffeur uit Verweggistan moet alles regelen met iemand die in het slechtste geval geen woord Engels spreekt. Met een rechtsbijstandsverzekering zeg je simpelweg: ‘regel dit’ en draag je alle ellende over aan professionals. Als het komt tot een rechtszaak ver weg zit jij thuis en de verzekeraar in de rechtszaal. Dat is prettig bij schade aan de motor, maar nog veel prettiger bij letsel.
Verhuizen kan duur zijn
Verzekeringsmaatschappijen bepalen de hoogte van de premie onder meer op het postcodegebied. Een straat verderop gaan wonen, kan een verhoging van de premie betekenen.
Gedoe met schadevrije jaren
Zelfs als je 1001 schadevrije jaren hebt opgebouwd, sta je na drie jaar niet rijden/verzekeren weer op nul. Bovendien bouwt niet de bestuurder, maar het verzekerde voertuig/per polis zijn eigen schadevrije jaren op. Koop je een tweede motorfiets begin je vaak met die polis weer op nul. Gelukkig sluiten veel verzekeraars dan een commerciële deal en geldt voor beide motoren dezelfde korting, maar controleer het wel.
Iets vergeten?
Mochten er toch nog vragen zijn dan stellen wij die voor je bij de Specialist in motorverzekeringen Combi Motors Verzekeringen.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties