Update duurtestpark

De duurtestvloot is momenteel met slechts zes motoren enigszins karig gevuld. Als het goed is echter mogen we in 2025 verschillende nieuwe modellen verwelkomen. Sterker nog, de eerste twee rollen binnenkort al onze garage in. Welke? Dat gaan we later vertellen!
Pagina gaat door onder advertenties
Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees
- Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
- 15.000+ online artikelen
- 380+ digitale magazines
Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Sinds het laatste tussenrapport over alle perikelen met betrekking tot onze duurtestvloot is er enerzijds niet zo heel veel gebeurd, terwijl er aan de andere kant best belangrijke zaken zijn veranderd. Zowel de Amerikaanse allroad Pan America als de pittige Aprilia Tuono hebben bijvoorbeeld beide hun 50.000 kilometer erop zitten. Hoe de Amerikaan de testcyclus inwendig heeft verteerd kon je al lezen in MotoPlus 5/2025, terwijl die van de Aprilia nog even op zich laten wachten. Over wachten gesproken: vanwege de nogal oncomfortabele weersomstandigheden tijdens de afgelopen maanden in combinatie met de festiviteiten en vakantie in december, is het kilometrage van de resterende paarden op stal duurtest slechts mondjesmaat veranderd. Inmiddels echter is de vloot weer volop kilometers aan het maken, niet al;leen van en naar kantoor, de eerste langere trips van het seizoen zijn inmiddels ook alweer her en der in de logboeken opgetekend. Er zelfs alweer wat nieuwe zaken te melden en/of te actualiseren!
Honda XL750 Transalp
Na het einde van de langeduurtesten van de Royal Enfield Interceptor 650, Moto Guzzi V85TT en de voornoemde Aprilia Tuono 660, heeft hoofd duurtestpark Andreas Bildl momenteel de Honda Transalp gepromoveerd tot zijn dagelijkse forens- en vervoermiddel. Dankzij handkappen, de achteraf montage van de originele Honda handvatverwarming en een hogere ruit zijn zelfs temperaturen onder het vriespunt die we de laatste maanden voor de kiezen kregen, prima te bedwingen. Wanneer de Transalp een plekje in de garage heeft gehad ’s nachts althans. Helaas heeft Andreas enkel de beschikking over een straatlantaarnonderkomen voor de twin, waardoor het zadel ’s ochtends niet alleen is bedekt met een laagje rijp, ook de voering is dan stijf bevroren. Je zit in feite op een blok ijs, niet echt aangenaam voor het kruisbereik. Maar geen probleem zonder oplossing: en wel in de vorm van een stuk van een slaapmatje, zoals doorgaans gebruikt op de camping. Dat houdt ‘gevoelige delen’ in ieder geval thermisch in de comfortzone. Andere eigenaardigheden of problemen? Hé, het is een Honda!
34.070 km
Modeljaar: 2023
Begin testcyclus: juli 2023
Laatste opmerking logboek: het reeds genoemde zadel, daarentegen start de twin ook bij lage temperaturen altijd absoluut probleemloos bij het eerste zetje.
Benelli Leoncino 800
Sinds het vervangen van de licht lekkende uitlaatpakking heerst er weer relatieve rust aan boord. Aan de roep van de wat sportiever ingestelde fractie naar een iets actievere zithouding, is eveneens gehoor gegeven in de vorm van een aanzienlijk vlakker LSL-stuur. Dat was allesbehalve een plug-and-play montage, want het originele stuur is volgens oud gebruik met stiften beveiligd tegen verdraaien en daarom moesten er eerst passende gaten in het vervangingsstuur worden geboord. Tijdens deze exercitie vonden ook verwarmde handvatten van Oxfort hun weg op de Benelli. De zit is nu merkbaar meer voorwiel gericht, maar toegegeven: sportief kun je het nog altijd zeker niet noemen. Een kleine smet: zowel rem- als koppelingshendels zit nu net iets te hoog, maar kunnen niet verder naar voren worden gedraaid, omdat de armnaturen anders de tank raken.
33.570 km
Modeljaar: 2022
Begin testcyclus: augustus 2022
Laatste opmerking logboek: koud starten bij temperaturen onder nul lukt vaak niet. Pragmatische mobiliteitsgarantie: bovenaan een heuvel parkeren.
Triumph Speed Triple 1200RR
De na de herfstrit op de planning staande 32.000 kilometer beurt, sloeg een gat van € 1.016,94 in het budget, inclusief aangenaam goedkope achterrembloken (€ 32,77) en nieuwe inlaatkelken die wegens poreusheid moesten worden vervangen (€ 59,31). Helaas bleven na deze uitgebreide servicebeurt de klachten over het gebrek aan een duidelijk aangrijppunt en daardoor moeilijk te doseren koppeling (vooral bij een koude motor), evenals een luidruchtige blipper aanhouden. Daarom werd de Speedy teruggestuurd naar de dealer. Grondig onderzoek bracht aan de dag dat overmatige speling op het koppelingshendel en de als accessoire gemonteerde Gilles Shiftholder-kit de oorzaak van het probleem waren. Volgens Triumph werkt de versnellingsbak weer perfect na afstellen en demontage. Iets dat we wegens gebrek aan rijtijd nog niet kunnen bevestigen.
33.500 km
Modeljaar: 2022
Start testcyclus: juni 2022
Laatste opmerking logboek: betreft de slecht te doseren koppeling. Nieuwe opmerkingen komen weer als het warmer wordt.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties