Super exclusieve Ducati Diavel V4 RS op komst?

Tot nu toe moesten eigenaren van een Ducati Diavel V4 het doen met een ‘schamele’ 168 pk, én zonder Ducati’s kenmerkende desmodromische klepbediening. Maar de aanstaande Diavel V4 RS zal waarschijnlijk aanzienlijk krachtiger, lichter en sportiever zijn.
Pagina gaat door onder advertenties
Een nieuwe, bijzonder sportieve modelvariant zit blijkbaar in de pijplijn voor 2026: de Ducati Diavel V4 RS. De officiële registratie bij de National Highway Traffic Administration (NHTSA) in de VS dook al in mei 2025 op.
In plaats van de relatief tamme Granturismo V4 met 1.158 cc en 168 pk topvermogen – en zonder desmodromische klepbediening- krijgt de nieuwe Ducati Diavel V4 RS mogelijk de topklasse V4 met de naam Desmosedici Stradale. Met 1.103 cc en desmodromische klepbediening levert deze variant meer dan 200 pk vermogen. Ter vergelijk: de huidige Ducati Streetfighter V4 levert 214 pk bij 13.500 tpm.
Als de nieuwe Ducati Diavel V4 RS onder de 200 pk blijft, zou hij de Desmosedici-Stradale-configuratie van de Ducati Multistrada V4 RS kunnen overnemen: met 180 pk bij 12.250 tpm. Dat zou nog steeds 12 pk meer zijn dan de standaard Diavel V4, maar met 118 Nm is het maximum koppel dan heel iets lager. En net als de Multistrada V4 RS zou de Diavel V4 RS kunnen worden uitgerust met een af-fabriek droge koppeling – net als het desmodromische systeem, een traditie die door veel Ducatisti wordt gewaardeerd.
De RS versie van de Ducati Multistrada V4 laat ook zien wat je van de nieuwe Ducati Diavel V4 RS rond de krachtige motor kunt verwachten: allerlei verfijnende lichtgewicht constructies, uiteraard met royaal gebruik van koolstofvezel. En: de RS Multistrada heeft zelfs een achterframe van titanium, en dit is ook denkbaar voor de RS Diavel in een overeenkomstig aangepaste, lagere versie.
Topcomponenten voor de vering, wielen, remmen en het uitlaatsysteem lijken verplichte kost voor de nieuwe Ducati Diavel V4 RS. Van Öhlins, Marchesini, Brembo en Akrapovic, in die volgorde. Het is nog niet duidelijk hoeveel kilo de Diavel muscle bike zal afvallen, ook met de extra brede 240 achterband op een gesmeed aluminium wiel. Het huidige startcijfer is 223 kilogram (standaard Diavel V4, zonder brandstof). De RS-versie van de Multistrada V4 is slechts 4 kilo lichter (225 in plaats van 229 kg, zonder brandstof).
Naar verwachting zal de Ducati Diavel V4 RS uiterlijk in 2026 op de mark komen. De officiële onthulling zou in de loop van 2025 kunnen plaatsvinden, misschien in de herfst rond de EICMA. En het spreekt voor zich dat de Diavel V4 RS duur zal zijn.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties