Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Restauratie H-D WR-racer uit 1941, tot het laatste boutje origineel

Een Harley in losse delen lijkt een simpel project—tot je ontdekt dat je goud in handen hebt. In deze reportage volgen we een restauratie die van “bobber-plan” uitgroeit tot historisch speurwerk op topniveau. Want wat eind jaren tachtig als een partij 750cc-onderdelen binnenkomt, blijkt een WR-racer uit 1941. Een machine waarvan er dat jaar slechts 36 zijn gebouwd—zo zeldzaam dat niemand het eerst doorhad.

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Martin “Marty” Gerrits staat bekend om zijn nauwkeurigheid, en zijn zonen Steven en Auke delen die obsessie. Steven wil als achttienjarige naast Triumph en Norton óók een Harley, maar het budget dwingt creativiteit af. Dan blijkt het blok gescheurd, de spatborden geruïneerd—en niets “gewoon” aan deze onderdelen.
Vanaf dat moment gaat alles op standje fabrieksexact, tot op het kleinste boutje. Met hulp van kenners, AMCA-netwerken en de Noorse wandelende race-encyclopedie Malte Vrangpeis. En met eindeloos speuren in boeken, brochures, tijdschriften en later ook internetfora. De WR wordt teruggebracht naar de staat waarin hij ooit de fabriek verliet, volgens AMCA-standaard: fabrieksnieuw. Gietnummers moeten kloppen, afwerkingen ook: parkeriseren hier, cadmeren daar. One-year-only-details stapelen zich op: chromen velgen, stabilisatorstang, stuurdemper, P-vormige splitpen.

Ook de kleurkeuze is geen smaak, maar bewijs: Briljant Black blijkt de oorspronkelijke lak.
Onder de tank en het plaatwerk verschijnt een racewereld vol specifieke oplossingen en rare uitzonderingen. Geen dynamo, wel een extreem zeldzame Edison-Splitdorf RM2-magneetontsteking. NOS-cilinderkoppen, WR-klephulzen, angled valves—en poorten die gepolijst zijn als racekunst.
Kogellagers waar je ze niet verwacht, lichte krukwangen voor dat “snappy” WR-geluid.
Een ongedempte uitlaat als replica van het origineel: brullen zoals het Racing Department het bedoelde.Zelfs een rode dot zegellak op een olieschroef ontbreekt niet—waarom? Niemand weet het zeker.

Negentien jaar lang bouwen vader en zonen boutje voor boutje aan één doel: absolute correctheid. Het resultaat: niet zomaar een restauratie, maar een meesterstuk—en een 1941 WR die onverwacht in de Lage Landen thuis is.

Niet missen? Neem dan hier een jaarabonnement op Het MotorRijwiel.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Classic artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Word abonneevanaf €0,67 per week