Oppompen of opbokken – tips voor de winterstalling van de motor

Voor degenen die de winter toch aan de koude kant vinden om motor te rijden, komt het moment van stalling nu toch wel dichterbij. Traditiegetrouw ga je dan toch even nadenken wat je ook alweer deed met de motorolie. En en hoe zat het met die banden?
Pagina gaat door onder advertenties
Gewoon in oktober stallen en in april weer wegrijden? Wat motorfietsen betreft, is dat een droom die maar zelden uitkomt. Onze motoren hebben meestal iets meer liefde en aandacht nodig om de winter goed door te komen. Gewoon op de zijstandaard zetten is in sommige gevallen niet de meest optimale oplossing.
De banden zijn vaak de eersten die lijden onder een lange winterstop, zonder dat iemand dat opmerkt. De gevolgschade wordt pas na de winter zichtbaar tijdens de eerste rit. Als een motorfiets te lang stilstaat, kan het gewicht in combinatie met het meestal onvermijdelijke verlies van bandenspanning vervormingen veroorzaken, ofwel: platte kanten op de banden.
Een oude tip is om de bandenspanning iets te verhogen: ongeveer 0,3-0,5 bar boven de normale waarde is voldoende. Daarnaast biedt deze methode reserves, want ook tijdens stilstand ontsnapt er lucht uit de band. En wie het helemaal correct wil doen, controleert om de twee weken de bandenspanning. Nog een tip: het ontlast de banden als je de motorfiets af en toe een stukje verplaatst en de druk verdeelt. Hiervoor heb je wel wat ruimte nodig.
Wie zijn banden gegarandeerd onbelast de winter door wil helpen, kan kiezen voor een wat prijziger alternatief: een setje paddockstands. Als je ze eenmaal hebt, zijn ze een zegen voor elk onderhoud, van ketting smeren tot een grotere sleutelbeurt. Al zorgt deze oplossing er wel voor dat in plaats van je banden, de veerelementen permanent belast blijven. Wie zelfs dat wil voorkomen, kiest voor een (modelspecifieke) middenbok die het gehele pakket in één keer ontlast.
Maar voordat je de bandenspanning nu flink verhoogt en de motor opbokt, zijn hier nog vijf tips voor de winterstalling van je motor:
- Zorg dat de tank helemaal vol is en als je ‘m lang genoeg laat staan: voeg een benzinestabilisator toe om te voorkomen dat de kwaliteit achteruit gaat.
- Verwen je accu een beetje: haal hem eruit als dat kan en zorg dat hij het niet te koud krijgt. Of beter nog: sluit ‘m aan op de druppellader om ‘m in conditie te houden.
- Zorg dat de lucht rondom je motor vrij is. Dus stop hem niet de hele winter weg onder een plastic zeil dat niet ademt. Zo voorkom je roest die je juist probeerde weg te houden.
- Vervang de remvloeistof. Verouderde vloeistoffen trekken vocht aan en bieden ruimte tot roesten. Het vervangen van de vloeistoffen vóór de winter helpt hiertegen.
- Start de motor niet ‘gewoon om even te kijken of hij het doet’, want -je raadt het al- ook dat biedt ruimte voor condens en roest. Start je de motor wel, rijdt dan in ieder geval twintig minuten, zodat de boel goed warm kan worden en het water weer verdampt.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties