Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Op pad met Vespa’s uit 4 decennia

Zoemend door de decennia: vier Vespa’s, vier tijdperken, één onmiskenbare soundtrack.
In deze reportage zetten we cultstatus en techniek van Vespa naast elkaar—en voelen we waarom Vespa’s alleen maar begeerlijker worden.

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Een zomerse rit over zwart asfalt, groene velden als decor en een kwartet tweetakten als vrolijk concerto. Wat begint als een schoolreünie, eindigt als een rijdend klassiekerlaboratorium.
Peter, ooit PX200-rijder en nu Vespa-verzamelaar, vormt de spil van dit tweewielerfeest.
Samen met vrienden én een schuur vol onderdelen uit zes decennia komt een droomopstelling tot leven.
Voorop: Thorsten op een 150 VBA uit 1959, de machine die een nieuw Vespa-tijdperk inluidde.
Hij laat zien hoe slim Piaggio’s evolutie was met bijvoorbeeld carters die decennialang compatibel bleven. Daardoor passen latere onderdelen, én kun je een oude Vespa verrassend modern laten presteren. De VBA krijgt meer adem met 177cc, racekrukas, 24mm carburateur en een eigenwijs uitlaatrecept. Resultaat: 18 pk in plaats van zes—en ineens voelt 1959 verdacht kwiek.
Maar het verhaal begint nog eerder, in de naoorlogse noodzaak bij vliegtuigbouwer Piaggio.
Geen vliegtuigen meer, dus een praktisch vervoermiddel voor wederopbouw: de oer-Vespa.
Met plaatframe, 8-inch wielen en een ontwerp dat techniek verbergt en gebruiksgemak viert.
Met het motorblok naast het achterwiel ontstaat ruimte achter het beenschild. Vrouwen in rokken moesten kunnen opstappen—functionaliteit als design.
Enrico Piaggio hoort een wesp in het prototype: Vespa is geboren. Door voortdurende ontwikkeling groeit het uit tot overlever én cultobject. Dat zie je bij de 150 Sprint uit 1966: langere wielbasis, meer stabiliteit, 10-inch wielen en slimme details. En bij de Sprint uit 1972 zie je hoe stijl en functie elkaar afwisselen—hoekig wordt weer rond.
Als sluitstuk staat de PK 80 uit de jaren tachtig klaar: hoekig, jeugddroom en nog helemaal origineel.
Bij de veerpont aan de Rijn trekken de vier decennia meteen publiek—alsof ze een museum zijn dat beweegt. Misschien minder praktisch dan moderne viertakt-automaten, maar des te rijker aan karakter. Want één ding is zeker: het zoemen van deze Vespa-decennia blijft cultureel erfgoed op wielen.

Niet missen? Neem dan hier een jaarabonnement op Het MotorRijwiel.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Classic artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Word abonneevanaf €0,67 per week