Ook ZXMoto komt met een boxer
BMW komt steeds meer onder druk te staan nu weer een Chinese fabrikant een nieuwe boxermotor heeft aangekondigd: ZXMoto. De overeenkomsten en gelijkenissen met het Beierse origineel gaan tot in de details.
Pagina gaat door onder advertenties
Na Crystalburn/CBNMotor en Benda presenteert nu ook ZXMoto een tweecilinder-boxermotor, gemaakt in China naar het voorbeeld van BMW. En die ging bijna onder in de stroom van nieuwigheden op de EICMA 2025, want Zhang Xue (voorheen Kove), oprichter en initiatiefnemer van ZXMoto, toonde de boxer tijdens de persconferentie slechts heel even tussen de nieuwe modellen voor 2026. De nieuwe boxer van ZXMoto staat pas voor 2027 op de rol, maar dat dit gaat lukken, staat buiten kijf, want zowel met Kove als inmiddels ook met ZXMoto heeft Zhang Xue al meerdere malen bewezen dat hij zijn ambitieuze plannen ook daadwerkelijk uitvoert.
Er zijn tot nu toe nog weinig technische gegevens bekend over de nieuwe boxer van ZXMoto. In ieder geval de cilinderinhoud, dat lijkt 1.000 cc te zijn, waardoor een vermogen van meer dan 100 pk kan worden verwacht (BMW-boxermotor met 1.300 cc: 145 pk). Bovendien zijn enkele details op de eerste foto’s (zie hierboven in de fotogalerij) min of meer duidelijk – en lijken ze op die van BMW.
Bijvoorbeeld de vloeistofkoeling van de nieuwe boxer van ZXMoto – helemaal zonder koelribben voor de extra luchtkoeling van de twee cilinders die ideaal in de rijwind liggen. ZXMoto neemt namelijk de voor BMW sinds 1923 typische inbouwpositie over met een krukas die in de rijrichting ligt, evenals de voor de hand liggende achterwielaandrijving via een cardanas.
(Tekst gaat verder onder de advertenties)
Pagina gaat door onder advertenties
Net als bij BMW sinds 2013 het geval is, bevinden de inlaten bij de nieuwe boxermotor van ZXMoto zich aan de bovenzijde en de uitlaten aan de onderkant. Dit biedt voordelen voor de compacte lay-out van het blok en de totale voertuigconstructie. Aan de vorm van het motorblok zijn dubbele bovenliggende nokkenassen te herkennen met versprongen tegenover elkaar liggende distributiekettingen, net als bij de 1300 boxermotor van BMW.
De kleine startmotor van de nieuwe boxermotor van ZXMoto zit net als bij het Duitse voorbeeld aan de voorkant. De waterpomp en de koppelingshydraulica zijn daarentegen aan de achterkant van de motor geplaatst. Waarbij vermoedelijk de natte meerplaatskoppeling aan de voorzijde huist en de versnellingsbak onder de motor – net als bij BMW. Zhang Xue heeft persoonlijk een automatische versnellingsbak aangekondigd voor de nieuwe boxermotor van ZXMoto, vergelijkbaar met het ASA-systeem van BMW.
Welke modellen kunnen we verwachten met het nieuwe blok? Vooral en waarschijnlijk eerst een allroad naar het voorbeeld van GS, die op de volgende EICMA in november 2026 zou kunnen verschijnen als belangrijkste nieuws voor 2027. Binnen het merk zou deze modelnaam logisch zijn: ZXMoto 1000 ADV. Want al in 2026 moet de ZXMoto 820 ADV internationaal op de markt komen, een allroad met een driecilinder-in-lijnmotor naar het voorbeeld van de Triumph Tiger.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties


