Occasion – Kawasaki Z1000SX

HET SPORTIEVE (TOER)ALTERNATIEF
Allroads hebben voor een ware kaalslag gezorgd bij sporttoermotoren. Toch beschikt zelfs een paar jaar oude alleskunner als deze Z1000 SX over meer dan voldoende capaciteiten om het motorleven tot een waar feest te maken. En laten we eerlijk zijn: in (veel) grotere schoonheid dan op een allroad.
Pagina gaat door onder advertenties
Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees
- Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
- 15.000+ online artikelen
- 380+ digitale magazines
Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Sportief gelijnd, musculair en extreem elastisch; een Z1000 SX is het allemaal. Een allroad heeft hoogstens twee van deze drie kwaliteiten. Hoe geweldig fijn een hoogpoter ook rijdt, hij gooit nooit hoge ogen in een Missverkiezing. Deze Z1000 SX – ook al is het een occasion uit 2018 – wel. De Kawasaki gooit overigens ook hoge ogen als gebruikte motorfiets met slechts 21.475 kilometers op de teller en zes maanden garantie. Tel daarbij een prijs op van € € 9.750,- (een nieuwe Ninja 1100SX kost ondertussen € 16.949,-) en het plaatje kleurt steeds rozer. De prima staat van de Kawasaki maakt het plaatje af. Zijn er überhaupt motorrijders die slecht voor hun motorfiets zorgen? De showrooms lijken vol te staan met dit soort smetteloze exemplaren waarop dooddoeners als ‘z.g.a.n.’, ‘altijd binnen gestaan’ en ‘van een oud vrouwtje geweest’ van toepassing zijn.
Oog in oog met deze gebruikte motorfiets dringt zich onvermijdelijk een vraag aan je op: waarom zou je nog een nieuwe kopen? Ook al omdat dit gebruikte model meer vermogen (+ 6 pk) heeft dan de nieuwe. Toch voelt die laatste – overigens gaat de sporttoerder tegenwoordig als Ninja 1100SX door het leven – met zijn iets grotere cilinderinhoud nog net iets bulliger aan. En deze is al zo bullig. Bovendien maakt elektronica de laatste jaren reuzesprongen en ook zaken als quickshifter en cruisecontrol maken zowel het toer- als sportleven een stukje prettiger. En wil je iets sportiever door het leven dan biedt Kawasaki tegenwoordig een SE-variant met fraai spul van Öhlins en Brembo. De SX is met andere woorden zo’n model dat generatie op generatie fijngeslepen wordt, maar de 2017-basis mag er absoluut al zijn.
De viercilinder-in-lijn voelt en klinkt stilstaand al vertrouwd. Het bulllige en koppelrijke karakter reflecteert in een donkerbruine gons uit de korte stomp die voor uitlaatdemper doorgaat. Onderin trekt het blok eraan alsof hij net zo lief als V-twin geboren was. Ook dit exemplaar loopt weer enorm soepel en maakt het leven oh zo makkelijk. Een keertje vergeten te schakelen op het dijkje langs de Waal maakt allemaal niets uit, de SX trekt zich onverstoorbaar en altijd krachtig op gang. Dit is absoluut geen vier-in-lijn die het enkel van zijn knallende eindschot moet hebben. Toch gebeurt er bovenin nog genoeg om de kwalificatie ‘sport’ in ‘sporttoer’ waar te maken.
Met dat toergedeelte zit het ook wel goed. Oké, het moet gezegd dat het 25 millimeter hogere zadel dat Kawasaki tegenwoordig standaard monteert de kniehoek nog net iets aangenamer maakt, maar ook op dit exemplaren met een zithoogte van 810 millimeter is het goed toeven. De SX heeft nog iets lekkers ongecompliceerds. Geen elektrisch verstelbaar windscherm, maar een ruitje dat je handmatig in twee standen kunt duwen. Omdat op een motorfiets vooral het oog iets wil, blijft het vandaag op de laagste turbulentievrije stand. De SX heeft geen menu’s waarin je hopeloos verdwaalt, de functies van de paar knoppen die op het stuur en dashboard zitten laten zich in vijf seconden begrijpen. En de allerbelangrijkste elektronische vangnetten zijn gewoon aan boord: ABS en tractiecontrole.
De zithouding is actief en compact, maar niet verkrampt. Je zit redelijk dicht op het stuur, maar door de risers op de kroonplaat voelt het toch aangenaam aan. Een echte toerfiets of XL-allroad bieden meer ruimte, maar het is door de actieve zit aangenaam kilometers wegvreten terwijl jij en de motorfiets zonder een centje pijn de lucht doorklieven. De voetsteunen zitten laag genoeg voor een fijne kniehoek en hoog genoeg voor voldoende bodemvrijheid. Bij hogere toerentallen voel je er wel wat typische vier-in-lijn-vibraties in, maar echt storen wil het maar niet.
De spiegels op steeltjes ogen sportief, maar bieden meer dan voldoende uitzicht naar achter. Ook hier gaan sport en toer weer hand in hand. Hetzelfde geldt voor de remmen. Die zijn keurig te doseren als je alleen voorzichtig wat moet bijremmen en bijten lekker door als het moet. Eigenlijk is de SX geen lekkere motorfiets voor een Nederlander, er valt namelijk amper iets te janken en zeuren. Wie op de centen let wenst zichzelf mogelijk een beter gemiddeld verbruik dan de 1:16,9 waarvoor de SX in de boeken staat, maar er zijn horden motorrijders bij wie het zelfs niet opkomt om een gemiddelde te berekenen. Bij hen draait het alleen om lekker rijden. Echte serieuze minpunten benoemen vraagt om mierenneuken en zelfs dan valt het niet mee. Persoonlijk begrijp ik er geen snars van waarom een klein afsluitbaar vakje in een kuip zo vaak op een sporttoerder ontbreekt. Recht tegenover die mening staan al die motorrijders die hun telefoon en portemonnee zonder klagen in hun binnenzak proppen. Over het rijgedrag zul je geen wanklank horen. De SX is niet de lichtste stuurfiets, de laatste generatie doet het wat dat betreft beter, maar wel zeer stabiel en voorspelbaar. Wat dat betreft kun je hier om de twee regels lezen dat een zeven jaar oude groene sporttoerder de disciplines sport en toer beide beheerst.
TECHNISCHE GEGEVENS
MOTOR
Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, benzine-injectie 4 x Ø 38 mm, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting
Boring x slag 77,0 x 56,0 mm
Cilinderinhoud 1.043 cc
Compressie 11,8 : 1
Max. vermogen 104,5 kW (142 pk) bij 10.000 tpm
Max. koppel 111 Nm bij 7.300 tpm
RIJWIELGEDEELTE
Aluminium ruggegraatframe, upside-down voorvork Ø 41 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoshockdemper, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 250 mm met enkelzuiger remklauw, hellingshoekafhankelijke ABS en tractiecontrole, banden: 120/70ZR17; 190/50ZR17
MATEN EN GEWICHTEN
Wielbasis 1.440 mm, balhoofdhoek 65,5°, naloop 102 mm, veerweg v/a 120/144 mm, zithoogte 810 mm, rijklaar gewicht volgetankt 236 kg, tankinhoud 19 liter.
Prijs in 2017: € 14.999,-
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties