Nu verkrijgbaar: Het MotorRijwiel nummer 198

Het MotorRijwiel 198 is verschenen en dat is weer een nummer om de vingers bij af te likken, al zeggen we het zelf. Ook om de vingers bij af te likken, is het fotomodel op de cover, de Matchless D3 uit 1932 van Peter Weeink. Deze Brit is niet alleen in 25(!) jaar omgetoverd van een wrak naar een motorfiets in showroomconditie, maar is ook heel bijzonder, omdat dit specifieke model maar een paar jaar is geproduceerd en er nog paar van over zijn.
Pagina gaat door onder advertenties
Tussen deze Matchless D3 en de BMW Futuro zit bijna een kwart eeuw, maar het contrast tussen beide lijkt vele malen groter dan de 50 jaar leeftijdsverschil. Dit futuristische en in de windtunnel ontwikkelde BMW-prototype uit 1980 ging nooit in productie, maar herbergde wel veel features die op latere BMW-modellen terug te vinden waren.
Vlak voor de herfst weer zijn intrede heeft gemaakt, genoten we nog even volop van een zomers zonnetje tijdens een flink aantal evenementen. Zo bezochten we bij onze zuiderburen de Oude Klepper Parade, de klassieke wegraces van Gedinne en de Where is Anna-tour en in eigen land waren we uiteraard bij het Nationaal Veteraan Treffen.
Bijna veertig jaar geleden lanceerde Suzuki de legendarische GSX-R1100 superbike. Marcel Bakker heeft er een uit dat eerste jaar, een puntgave ook nog. En die bekeken we eens van wat dichterbij.
Op sportief gebied zetten we de Yamaha YZR500 OW23 in de schijnwerpers, de tweetakt-machine waarmee de Japanse fabrikant vijftig jaar geleden de 500cc-wereldtitel voor de neus van MV Agusta wegkaapte, dat het kampioenschap jarenlang met viertakten had gedomineerd. Ook gaan we op bezoek bij Rieks van de Wal. Die naam doet misschien niet direct een belletje rinkelen, maar wellicht doet de naam RIWA dat wel. Onder deze naam hield Van der Wal zich meer dan vijftig jaar bezig met framebouw, blokrevisies en tuning van crossmotoren. Grote namen als Dinand Zijlstra, Rick Elzinga en Erik Eggens reden ooit op RIWA-crossers. Nu Van der Wal is gestopt, blikken we samen terug op een bewogen tijd.
In 1978 won Mike Hailwood bij wijze van uitstapje de Formule 1-race tijdens de TT op het eiland Man met een Ducati. Ducati probeerde in de jaren die volgden munt te slaan uit deze zege met de Mike Hailwood Replica, een bijna standaard 900SS in een leuk jasje. Maar wat maakt een replica nou tot een replica?
Xing Fu, ooit van gehoord? Wij ook niet, tot we bij Ben Scholten op de koffie gingen, eigenaar van deze Chinese Jawa 353. Verder hebben we 12 paar leren handschoenen met klassieke look voor je getest, duiken er in Langs Weg en Heg weer een aantal bijzondere kostgangers op en vertelt Maarten Noorlander in Brommers kiek’n over zijn Kreidler Florett.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties