Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

MV Agusta Brutale Serie Oro, voor de fijnproevers

In de voorgaande MotoPlus las je al een rij-indruk van het prototype van de nieuwe MV Agusta Brutale 950. Die nieuwe bruut met een 931cc-driecilinder gaat er ook daadwerkelijk komen, maar in eerste instantie alleen als deze oogstrelende en in een oplage van slechts 300 stuks geproduceerde Serie Oro.

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Deze nieuwe Brutale Serie Oro is ontwikkeld in lijn met de nieuwe productfilosofie van MV Agusta: ‘Beyond Performance’, waarbij een motorfiets in de woorden van de Italiaanse fabrikant niet alleen uitzonderlijk moet presteren, maar de eigenaar ook een uitzonderlijk gevoel geeft. Het totaalplaatje dus, waarbij het design, naast prestaties, rijeigenschappen en betrouwbaarheid, een zeer voorname rol speelt. Nu was design al een meer dan aardig verkoopargument voor een MV Agusta en daar vormt deze Brutale Serie Oro zeker geen uitzondering op. Ook dit is in ieder lijntje onmiskenbaar een MV Agusta Brutale met subtiele vingerwijzingen naar de stamvader uit 2001 én de inmiddels iconische, van de Porsche 911 afgeleide, druppelvormige koplamp.

De nieuwe Brutale Serie Oro wordt aangedreven door een inmiddels bekend motorisch hart: de 931 cc driecilinder met contra-roterende krukas die ook in de Enduro Veloce allroad zit. In basis dan, want de toevoeging EVO geeft al aan dat er het nodige aan deze krachtbron gesleuteld is voor toepassing in de nieuwste Brutale. Zo is de cilinderkop volledig opnieuw ontworpen, met onder meer een geoptimaliseerd koelcircuit, stalen kleppen met een grotere diameter, nieuwe nokprofielen, opnieuw ontworpen inlaat- en uitlaatpoorten en een geoptimaliseerde verbrandingskamer voor verbeterde rijdbaarheid en verbrandingsstabiliteit.

Onder de streep levert de driecilinder daarmee 148 pk vermogen bij 11.200 tpm en een koppel van 107 Nm bij 8.400 tpm, waarvan 85% volgens MV Agusta al beschikbaar is bij een lage 3.500 tpm. Ter vergelijk: de 931cc-driecilinder van de Enduro Veloce is goed voor 124 pk bij 10.000 tpm en 102 Nm koppel bij 7.000 tpm, terwijl de eveneens nieuwe Brutale 800 met zijn 798cc metende driecilinder het met 113 pk bij 11.000 toeren en 85 Nm bij 7.500 toeren met aanzienlijk minder moet doen.

Middels het ride-by-wire systeem met 50mm-gasklephuis is er keuze uit vier standaard rijmodi en een vrij te configureren modus. Elke standaardmodus heeft bijpassende settings voor hulpsystemen als bochten-ABS, tractiecontrole, frontliftcontrole, gasrespons en motorrem. Navigeren door alle mogelijkheden doe je met nieuw ontworpen knoppen op de stuurhelften, terwijl een nieuw 5 inch TFT-display je van alles op de hoogte houdt.

De driecilinder, standaard trouwens voorzien van quickshifter, heeft een plek in een volledig nieuw stalen vakwerkframe, dat in combinatie met een langere swingarm voor een goede balans tussen wendbaarheid en stabiliteit moet zorgen. Het rijwielgedeelte wordt afgetopt met Öhlins veerelementen (NIX 30 upside-down vork en TTX 36 achterschokdemper, beide volledig instelbaar) en standaard Pirelli Rosso Diablo IV-banden om de aluminium smeedwielen. Brembo tekent voor de remmen met aan de voorzijde een stel 320mm-schijven met Hypure-remklauwen en een nieuwe radiale hoofdremcilinder.

Ook de verdere aankleding en afwerking zijn van hoog niveau. Kijk bijvoorbeeld even naar het fraaie drieloops-uitlaatsysteem van Termignoni, de vele carbon details en het met alcantara overtrokken zadel. De zitpositie zelf is vergeleken met andere Brutale’s iets anders met een iets hoger en verder naar voren geplaatst stuur en eveneens iets hoger en verder naar achteren gepositioneerde voetsteunen.

Zoveel lekkers maakt inderdaad hongerig, maar deze Brutale Serie Oro, waarvan de Nederlandse prijs nog niet bekend is, gaat de honger van slechts 300 klanten stillen. Meer worden er niet gemaakt. Maar gelukkig volgt op een later moment ook nog de standaard versie van de Brutale 950.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

MV Agusta artikelen & nieuws
Brutale 950 artikelen & nieuws
Motoren artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Word abonneevanaf €0,67 per week