Motornieuws 2026: nieuwe Kawasaki KLE500 officieel onthuld!
Middels verschillende teaservideo’s was de rentree van Kawasaki kleine adventure KLE500 al aangekondigd, en nu is ‘ie dan ook eindelijk officieel onthuld. Of deels dan, want de Japanners hebben nog niet alle specifieke technische details prijs.
Pagina gaat door onder advertenties
De nieuwe KLE500 doet in veel opzichten de stamvader alle eer aan. Waar velen bijvoorbeeld een 21/18 inch wielcombinatie verwachtten, is het 21/17 inch geworden, precies zoals het origineel, die in 2007 van het Nederlandse motortoneel verdween ten faveure van de Versys 650. Toch lijkt de nieuwe 500 de focus wel duidelijk meer op het onverhard te hebben liggen, getuige onder meer het grof geprofileerd schoeisel in de vorm IRC GP-410’s rond de spaakwielen, voetsteunen met uitneembare rubbers (voor het eerst op een Kawa) en de standaard carterbeschermer. Het vormt een passend geheel met het ronduit pakkende rally-style design van de KLE, die met zijn scherpe lijnen, hoge voorpartij met ledverlichting en avontuurlijke silhouet weliswaar een modern voorkomen geniet, maar tegelijkertijd het uiterlijk én karakter van het origineel echt nog eer aandoet.
De krachtbron deelt de nieuwe KLE niet geheel verwonderlijk met de andere 500’s van Kawa. De klassieke 451cc-paralleltwin met 180 graden krukas, die met zijn 180°-540° ontstekingsintervallen een heel karakteristieke, rustige loop heeft. Hoewel Kawasaki nog niets over de prestaties bekend heeft gemaakt, lijkt het logisch dat de twin ook in de KLE maximaal 45 pk en 43 newtonmeter koppel levert, wellicht gecombineerd met een andere tuning die iets meer op koppel is gericht. Ook prettig, standaard aan boord is een bekrachtigde anti-hop koppeling.
Het blok hangt in een stalen trellisframe met aan de voorzijde een upside-down voorvork. Aan de achterzijde neemt een monoschokdemper met hevelsysteem de honneurs waar, waarvan de veervoorspanning instelbaar is. De veerwegen van respectievelijk 210 mm voor en 200 mm achter zijn lekker ruim en onder meer medeverantwoordelijk voor de relatief flinke, nog niet officieel bevestigde zithoogte van 860 mm, die middels een optioneel zadel verlaagd kan worden. Het standaardzadel is tweedelig, maar er is ook een eendelig rallyzadel optioneel voorhanden. Wel standaard trouwens is de in drie standen verstelbare ruit.
Qua elektronica is het plaatje lekker overzichtelijk, dat beperkt zich namelijk begrijpelijkerwijs enkel tot ABS, dat voor offroadexcursies middels een knop op het stuur snel kan worden gedeactiveerd. Over remmen gesproken, voor vertrouwt de KLE op een enkele Ø 300 mm schijf met dubbelzuiger remklauw, achter zit een Ø 230 mm exemplaar met eveneens een dubbelzuiger klauw.
De nieuwe KLE500 komt er zoals we inmiddels bij Kawasaki gewend zijn, direct in twee uitvoeringen: een standaard- en SE-versie. Die laatste heeft onder meer een TFT-dashboard (standaard is LCD, maar wel net als de SE met connectivity), grotere ruit, grotere carterbeschermer, handkappen en led-knipperlichten voor. De standaardversie is daarbij enkel beschikbaar in de kleur grijs/zwart, de SE in het wit, grijs en blauwgroen. De prijs wordt in een later stadium bekend gemaakt. Info: www.kawasaki.nl
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties










