Motornieuws 2026: KTM 990 RC R komt er eindelijk!
In 2008 zette KTM met de RC8 haar eerste schreden op het supersport/superbike pad, echt een onverdeeld succes werd het Oostenrijkse powerhouse echter niet. Verkooptechnisch in ieder geval dan, want bij liefhebbers van sportief spul viel de excentrieke RC8 wel degelijk in de smaak. Zeker de laatste generatie RC8R na 2011 met de 175 pk sterke V-twin in het prachtige vakwerkframe. Na 2015 was echter definitief over voor de RC8(R).
Helemaal verdwijnen uit de prijslijst deden de letters RC niet, maar de kleinere RC125, 200 en 390 modellen spreken toch net even wat minder tot de verbeelding. De hyperexclusieve RC8c daarnaast was én peperduur én alleen voor het circuit geschikt. Goed nieuws daarom voor liefhebbers van gekuipte sportmachines, want met de 990 RC R maakt de volwassen sportmachine zijn rentree bij KTM. Of eindelijk zijn rentree beter gezegd, want eigenlijk zou ‘ie dat het afgelopen jaar al doen, maar in Mattighofen waren er zoals bekend even andere prioriteiten.
Niet geheel verrassend vormt de 990 Duke de basis van de RC, waarbij onder meer het subframe is aangepast en het standaard stuur uiteraard heeft moeten wijken voor een paar clip-ons. De balhoofdhoek identiek aan die van de Duke, wel is de offset van de kroonplaat licht gewijzigd. Verder zijn de vorkpoten wat dikker, de RC R heeft namelijk de beschikking over een volledig instelbare Ø 48 mm WP Apex upside-down vork. Aan de achterzijde valt in eerste plaatst het linksysteem op, de schokdemper van de Duke steunt namelijk direct op de swingarm af. De WP Apex schokdemper is bovendien volledig instelbaar, inclusief high- en lowspeed-demping.
Het motorische geweld wordt geleverd door de inmiddels bekende 947cc metende paralleltwin, die wel wat anders getuned is. In RC R-trim levert de LC8c namelijk 130 pk bij 9.500 toeren, zeven pk meer dan de Duke. Met 103 newtonmeter is het koppel overigens wel identiek.
Hoewel de focus met name op de openbare weg ligt, is het circuit niet vergeten. De voetsteunen zijn bijvoorbeeld instelbaar in twee posities: street en track (25 mm naar achter, 17 mm hoger). Daarnaast kunnen de vier standaard rijmodi (Rain, Street, Sport en Custom) worden uitgebreid met een optionele Track Mode, die ook in twee extra vrij programmeerbare Custom-modi voorziet. Het (deels hellingshoekafhankelijke) elektronicapakket omvat onder meer tractiecontrole, viervoudig ABS (inclusief twee supermoto-modi waarbij het achter is gedeactiveerd) en een groot 8,8 inch TFT scherm met connectivity mogelijkheden. Uitbereiding van het pakket is mogelijk met het optionele Track en/of Tech Pack pakket dat onder meer wheelie-control, launch-control, verschillende mappings, instelbare tractiecontrole en een up/down quickshifter omvat.
De rijklaar 195 kilo wegende KTM 990 RC R, standaard geleverd met vier jaar garantie, rolt vanaf oktober van de productielijnen in Mattighofen, en wel in het oranje of zwart. De prijs wordt in een later stadium bekend gemaakt! Info: www.ktm.com
Pagina gaat door onder advertenties