Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Mijn Trots – Ron Windt en zijn Kawasaki ZRX1200

Geschreven door onze specialist

Cris Leuvelink

Hij bouwde al eerder motoren om tot ‘streetfighters’, maar deze Kawasaki ZRX1200 is anders dan zijn eerdere creaties. Ruim twee jaar doet Ron Windt (51) over de verbouwing van zijn ZRX1200, waarbij hij de motorfiets van voor tot achter onder handen neemt. Het resultaat mag er dan ook zijn: “Alles is nieuw, het is eigenlijk te veel om op te noemen”.

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

“Op mijn zesde begon ik al met crossen en grasbaanraces, dus toen ik achttien werd, heb ik meteen mijn rijbewijs gehaald en kocht ik mijn eerste motor. Dat was een Kawasaki GPZ750, rood met zwart, die bouwde ik al snel om tot streetfighter. Dat deed ik later ook met mijn Honda Fireblade uit 1992 nadat ik ’m een paar keer plat had gelegd zeg maar, er was van de kuip toch niks meer over, dus ook dat werd een streetfighter. Een maat van mij had destijds al een Kawasaki ZRX, een 1100 nog. Dat vond ik altijd wel een tof ding. Later verkocht hij die aan een andere kameraad van mij, die hem op zijn beurt tijdens een gezamenlijk ritje frontaal op een auto parkeerde. De ZRX werd total loss verklaard door de verzekering, maar uiteindelijk heeft hij zijn eigen motor weer van de verzekering teruggekocht en hem helemaal verbouwd. Hij had daarom al behoorlijk wat voorkennis over welke onderdelen je van andere motoren kon gebruiken en zo.

Vier jaar geleden maakte mijn Honda CB1300 plaats voor deze ZRX1200 uit 2005. Daar heb ik eerst twee jaar gewoon mee gereden, voordat ik ben begonnen met het verbouwen. Eigenlijk is ’ie van voor tot achter helemaal aangepakt, alles is nieuw. Het is eigenlijk te veel om op te noemen, maar in grote lijnen zitten er nieuwe magnesium wielen in, nieuwe YSS-voorvork en schokdempers, versterkte achterbrug, digitaal dashboard, aangepaste tank met dubbele vulopening, nieuw beklede buddyseat en compleet nieuw spuitwerk. Daarnaast is het blok gereviseerd en getuned. Er zitten bijvoorbeeld andere nokkenassen en zuigers van een ZZR1200 in, maar ik heb ook de kleppen geslepen en een ontstekingsvervroeger, flat slide-carburateurs en een andere versnellingsbak gemonteerd. Daardoor steeg het vermogen van 116 pk naar 155 pk aan het achterwiel, met 148 Nm koppel. Daarnaast heb ik ook nog wat optische dingetjes aangepakt.

Het kleine lampje boven de koplamp is nu een luchthapper geworden, het gat waarmee je de koplamp kunt verstellen heb ik dichtgemaakt, het kontje bestaat nu uit één in plaats van drie delen en voor het slot waarmee je de buddy kunt openen heb ik een andere oplossing bedacht. De machine is dus echt compleet anders. Ik denk dat ik 98% van alle aanpassingen zelf heb gedaan, maar ik heb ook wel hulp gehad van kameraden. Bij Jan Frank Bakker mocht ik gebruikmaken van zijn werkplaats en hij heeft me ook enorm geholpen met de inkoop van onderdelen. Mijn andere kameraad, Wouter Verhaag, heeft me geholpen met de elektronische dingen zoals het nieuwe dashboard en de koplamp. En omdat hij zijn ZRX ook al had omgebouwd, had hij ook veel kennis in huis over onderdelen en zo. Daardoor hoefde ik zelf niet veel meer uit te zoeken.

In juni van dit jaar was de ZRX klaar. Althans, toen stond ’ie er in de huidige staat bij, want er blijft altijd wel iets dat nog aangepast kan worden. Ik heb bijvoorbeeld plannen om het blok nog wat verder aan te passen om er nog meer vermogen uit te halen. En als uiteindelijk dan wel alles gedaan is aan de ZRX, dan komt er wel weer een nieuw project. Voor ernaast zeg maar, want deze gaat zeker niet weg. Hij blijft in de garage staan en als ik op een leeftijd kom dat ik er niet meer op kan rijden, dan gaat ’ie naar de woonkamer!”

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

ZRX 1200R artikelen & nieuws
Kawasaki artikelen & nieuws
Motoren artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

Word MotoPlus abonnee!

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Word abonneevanaf €0,67 per week