Mijn trots – Ap van Ingen en zijn BMW R1200 GS

DE GS IS EIGENLIJK GEEN GOEDE KOOP GEWEEST”’
Lezen en schrijven kon Ap van Ingen (79) met zijn Yamaha FJR1300, maar als hij vier jaar geleden een goed bod voor zijn geliefde toerfiets krijgt, gaat hij tóch overstag en stapt na zeventien jaar over op deze BMW R1200GS. Niet zo fijn als de FJR, maar wel een goede toermotor. “Het is geen slechte machine, maar als ik ‘m kan inruilen doe ik het gelijk!”
Pagina gaat door onder advertenties
Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees
- Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
- 15.000+ online artikelen
- 380+ digitale magazines
Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

“Wanneer ik ben begonnen met motorrijden? Dat is al meer dan zestig jaar geleden! Mijn ouders reden wel bromfiets, maar ik heb het motorrijden niet van huis uit meegekregen. Met dertien stond ik al in de schuur te oefenen met de koppeling en na de brommers haalde ik op mijn achttiende mijn rijbewijs. Voordat ik m’n rijbewijs haalde, stond de motor al klaar, een BMW R60. De slechtste motor die ik ooit heb gehad. Later heb ik die ingeruild voor een nieuwe Ducati Mach 1, vreselijk snel was die. Met dat ding heb ik echt veel plezier gehad. In die tijd deed ik alles met de motor, de auto interesseerde met niet. Pas op m’n 29e, toen ik trouwde en mijn vrouw een auto had, besloot ik om ook dat rijbewijs maar te halen.
Na een aantal sportievere motoren kwam er een Yamaha XJ900, wat meer toergericht. Vervolgens maakte die XJ plaats voor een FJR1300, daar was ik zo van gecharmeerd dat ik die uiteindelijk zeventien jaar heb gehad. Echt een machtige machine was dat, prachtig. Daar hebben we ook veel mee gereisd: mijn vrouw achterop, goede koffers, extra roltas en gaan. De Stelvio heb ik wel vijf of zes keer gereden en in de Vogezen ben ik ook jaren geweest. In die tijd deed ik drieduizend kilometer met een voorband, dat ging wel hard, maar het was ook erg mooi. Ik kon lezen en schrijven met die FJR, omdat ik ‘m zo lang had. Maar hij is toch wel behoorlijk zwaar, als hij overhelt dan hou je er niks aan. Dat heb ik helaas een keer of twee zelf aan den lijve ondervonden. Ons oprit loopt ook een beetje op, dat was toch altijd wel een uitdaging. Hoe goed ik de Yamaha ook vond, toch kon ik het aanbod van een motorzaak in Nijmegen niet weerstaan. Ik had ‘m ook al zo lang, dat ik dacht ‘waarom ook niet?’ Dus toen maakte de Yamaha FJR1300 plaats voor deze BMW R1200GS, nu vier jaar geleden. Ik heb voor de GS gekozen omdat het ook een toermachine is, of een reismotor, en dat deden we toen veel. Daarom heb ik er ook een kofferset bij gekocht, voor het reizen heb je dat natuurlijk wel nodig. Toch kan mijn vrouw hier niet zo goed op zitten als op de FJR, de voetsteunen zitten vrij hoog en het is sowieso al een hoge motor. Dus eigenlijk is de GS geen goeie koop geweest. Begrijp me niet verkeerd, de BMW is absoluut geen slechte machine. Integendeel, het is zelfs een perfecte motor, dat blijkt ook wel uit de verkoopcijfers en zo. Maar hij is niet zo zaligmakend als de FJR, voor mij niet in ieder geval. Al heeft ‘ie wel z’n goede punten, hij is door z’n lagere gewicht wat handelbaarder, rijdt wat zuiniger en is wat goedkoper in de benzine. Het is gewoon een goede motor, maar toch… Dat de GS ooit een keer de deur uitgaat, staat eigenlijk wel buiten kijf. Wat er dan voor in de plaats moet komen? Dat kan natuurlijk maar één motor zijn: toch weer een Yamaha FJR1300. Ondanks het hogere gewicht, zou ik die wel weer overwegen. Gewoon omdat het zo’n fijne reismachine is en mijn vrouw er goed op kan zitten. Kan natuurlijk ook iets worden dat er wat op lijkt, dat kan ik zo niet zeggen. Maar als ik deze GS goed kan inruilen, doe ik het gelijk!”
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties