Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Materialen in motorkleding

Geschreven door onze specialist

Twan Hulshof

Chemisch of natuurlijk? Vegan of dierlijk? Country of western? De grote vragen van de mensheid zijn niet zo eenvoudig te beantwoorden. Of misschien met een beetje achtergrondkennis toch wel? Hieronder vind je alle informatie die je kan helpen bij het vinden van de ideale motorkleding voor jouw (rij)stijl!

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

De winter is een tijd van lijden, vooral voor motorkleding. Voor één keer is er geen verschil tussen leer en textiel. Beide materialen krijgen te maken met de beruchte ‘vezelkrimp’. Het gevolg: kleding die een paar maanden geleden nog prima paste, verliest in het koude jaargetijde aan formaat en daarmee confectiegrootte.

De oorzaak: experts wijzen droge verwarmingslucht en een te lage draagfrequentie aan als de schuldigen. Waarom dit effect vooral optreedt bij ‘culinair geëngageerde’ en over het algemeen wat meer passieve motorrijders, is nog niet helemaal duidelijk. Hoe dan ook, veel motorrijders zullen in het voorjaar van 2025 onvermijdelijk weer op pad moeten voor een (deels) nieuwe outfit.

Dan doemt uiteraard ook weer die aloude vraag op: leer of textiel? Voor sportrijders met affiniteit voor het aanscherpen van rondetijden is het antwoord duidelijk: leer! Op het circuit is er immers geen beter alternatief voor het eendelige leren pak. Het sleutelwoord in deze was en is nog steeds slijtvastheid. Hoewel veel textiel weefsels tegenwoordig ook een uitstekende mate van slijtvastheid bieden, heb je aan die prima theoretische waarde niet veel bij hogere snelheden en de daarbij horende hogere temperaturen. Kunstvezels smelten al bij temperaturen waarbij leer slechts wat oppervlakte verliest.

Textiele kleding echter pronkt weer met sterke punten waar het gaat om draagcomfort, ventiilatie, waterdichtheid, flexibiliteit en bewegingsvrijheid. Een adventure motorrijder met een voorliefde voor lange afstanden en soms ook losse ondergrond, zal zich niet snel vrijwillig in een nauwsluitende kangoeroeleren eendeler wringen. Motorrijder die niet exclusief één rijstijl aanhangen kiezen vaak voor de gulden middenweg, het beste van beide werelden. Kledingproducenten hebben dit natuurlijk allang door en bieden mixproducten aan die de keuze tussen leer of textiel overbodig maken. Voor een normale rijder, die niet op het circuit of in de woestijn rijdt, betekent dat niet meer de klassieke óf-óf-vraag, hij wordt op beide fronten bediend. Leren outfits met klimaatmembranen en/of uitneembare voeringen zijn tegenwoordig net zo gangbaar als tweedelige textielpakken met leren verstevigingen op bijzonder kwetsbare gebieden. De potentiële klant kan zich daarom vooral richten op de randvragen met betrekking tot bijvoorbeeld de leersoort, weefselkwaliteit en het beschermingsniveau van de protectorenuitrusting. Vragen waar onze producttesten door de jaren heen overigens al grotendeels antwoord op hebben gegeven.

Een bij jouw persoon en rijstijl passende outfit kopen draait echter niet alleen om het kiezen van het juiste materiaal en de juiste maat. Het is ook belangrijk om rekening te houden met de ogenschijnlijke kleinere details. Misschien wel het belangrijkste vereiste in deze: je moet je gewoon prettig voelen in de kleding. Het klinkt banaal, maar de meeste ongevallen met soms ernstig letsel gebeuren nu eenmaal bij ‘even-ritjes’: even naar het tankstation, even naar de bakker in het dorp verderop. Moet ik daarvoor nu echt dat hele pak aantrekken, waarin je niet echt lekker kunt lopen en die al bij milde temperaturen knap warm aanvoelt?

Dan liever een gewone jeans en sneakers aan, daarmee red je het immers ook wel op die paar kilometer, toch? Inderdaad ja, zolang je maar altijd netjes in het zadel blijft zitten althans. En dat is dus helaas niet altijd het geval. Wie voor de kledingaankoop wat meer nadenkt over het beoogde gebruik, is op de lange termijn niet alleen comfortabeler maar ook veiliger onderweg. Combineer verschillende kledingstijlen/-stukken voor het beoogde gebruik: een motorjeans en leren jack voor ‘gewoon even’, een leren pak voor sportieve ritten of het circuit, een waterdicht textielpak voor langere tochten of een lekker doorwaaipak wanneer je er enkel met hoogzomerse temperaturen op uit gaat.

Nog een paar shoppingtips naast de pure materiaalkeuze: pas de beoogde outfit altijd – ongeacht stijl of materiaal – zittend op je eigen motor. Staand voor de spiegel merk je immers niet of een klittenbandsluiting schuurt of knelt in de rijhouding en/of de mouwen wel lang genoeg zijn. Probeer bovendien of de ritssluitingen gemakkelijk vast te pakken zijn, ook met handschoenen aan, en of klittenbandsluitingen goed bedienbaar zijn. Laat de verbindingsrits tussen jas en broek zich zonder hulp van anderen sluiten? Is de thermovoering, die voor de zomer is verwijderd, zonder vloeken weer op zijn oorspronkelijke plaats te zetten? En hoe zit het met de wijdteverstelling van de mouwen en kraag? Passen en proberen is weten! Veel plezier bij het winkelen!

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Meer artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

Word MotoPlus abonnee!

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Word abonneevanaf €0,67 per week