Liveblog Eicma 2025

Het is weer zover, de Eicma in Milaan opent vandaag haar deuren en daarmee krijgt het 2026-motorseizoen alweer een klein beetje vorm. Diverse fabrikanten tonen en onthullen er al hun nieuws voor komend jaar. In dit liveblog houden wij je de hele dag op de hoogte van alles wat er reilt en zeilt in de Fiera Milano!
Pagina gaat door onder advertenties
Laatste update: 20.30 uur
Eind van dit liveblog
Met Ducati als climax komt er een einde aan de eerste dag van de Eicma 2025 en daarmee aan dit liveblog. Wil je nu alle ins & outs weten van alle nieuwe modellen, hou dan MotoPlus 22/2025 in de gaten, daarin duiken we namelijk nog veel dieper in op al het nieuws! MotoPlus 22/2025 ligt op vrijdag 14 november in de winkel!
Laatste update: 20.03 uur
Ducati’s dubbele uitbreiding op V2-platform
De Panigale V2 MM93 en FB63 limited editions, die vooral van zich doen spreken met de prachtige sportieve kleurstellingen, trekken niet geheel verwonderlijk de nodige aandacht op de Ducati-stand. Toch zijn de meeste ogen gericht op de jongste uitbreiding van nieuwe V2-platform in de vorm van de nieuwe Hypermotard V2. En die komt er meteen in twee varianten: een basisversie en sportievere SP. Het design is minimalistisch, scherp en modern, maar bovenal nog altijd héél erg Hypermotard, wat zich voornamelijk kenmerkt door de sterke verwantschap met de supermoto gemeenschap. In de nieuwe Hypermotard levert het net als in de beide andere sportieve versies (Panigale en Streetfighter red.) 120 pk, terwijl het maximum koppel zelfs nog een marginaal hoger is (94 tegenover 93,3 newtonmeter). Het rijwielgedeelte wordt gecompleteerd door een aluminium swingarm, die verrassend genoeg dubbelzijdig is uitgevoerd, waar de huidige Hypermotard 950 nog over een enkelzijdige variant beschikt. De nieuwe Hypermotard en Hypermotard SP staan vanaf april 2026 bij de dealer. Prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt.
Laatste update: 18.38 uur
Indian presenteert sportieve en toergeschikte Scout
Indians meest toegankelijke model is sinds jaar en dag de Scout, om die dan nog wat toergeschikter te maken introduceert Indian de Sport Scout RT, een Scout die standaard over afsluitbare en ruime zijkoffers beschikt. De Sport Scout is uitgerust met een mini-apehanger dat op risers staat, volgens Indian verhoogt dat de controle voor een sportievere rijervaring. Daarnaast zijn de spatborden, het kuipwerk en de graphics hernieuwd.
Naast de Scouts met het 1250 SpeedPlus blok is er ook nog de 999 SpeedPlus-lijn,. Hieraan voegt Indian komend jaar de Sport Scout Sixty toe, als meest sportieve telg naast de Scout Bobber en Scout Sixty Classic. De Sport Scout Sixty is verkrijgbaar in het fraai klinkende, maar vooral erg zwarte Black Smoke.
De Amerikaanse toerbuffels zijn van nature al blikvangers en voor 2026 introduceert Indian de nodige kleuren die dat alleen maar verder versterken. Nieuwe termen zijn nieuwe Black Crystal en Super Graphite voor de 101 Scout, de Chieftain PowerPlus en Indian Challenger doen het dan weer met het geheel nieuwe Black Crystal met Black Metallic en Championship Gold Accent.
Laatste update: 16.22 uur
De Thunderbolt keert terug bij BSA
Ook BSA duikt gretig in de interessante (lichte) allroadmarkt. Daarvoor haalt het een beroemde naam van stal: Thunderbolt. Dat is de naam van het laatste type BSA dat in 1972 in Birmingham van de band rolde. Tegenwoordig staat die naam op de flanken van een 334cc-eencilinder met een duidelijke voorkeur voor onverharde wegen. Met BSA, BMW, CFMoto, KTM, Kawasaki en Suzuki wordt het aangenaam druk in deze klasse.
Laatste update: 15.48 uur
Zero gaat urban
Ook Zero laatt de Eicma niet zomaar aan zich voorbij gaan. De Amerikaanse pionier op het gebied elektrische motorfietsmobiliteit onthult onder meer de LS1, een scooter met de focus praktisch gebruiksgemak in stedelijk gebied, evenals de Lompico Concept, die een inkijkje geeft in de volgende generaties elektrische motorfietsen. Deze kenmerkt zich niet eens zozeer door de 15,5 kW sterke permanent magneetmotor die een topsnelheid van om de nabij de 85 km/uur mogelijk maakt, maar veel meer door de uitneembare accu’(s) die vervolgens binnenshuis middels een externe 800W lader kunnen worden opgeladen.
Waar de LS1 een bekend pad bewandelt, staat de opvallende Lompico Concept juist voor een nieuwe generatie elektrische Zero tweewielers. De Lompico is uitgerust met een 8,8 kWh accupakket, een elektromotor die ongeveer 40 pk levert en een laadtijd van nul tot tachtig procent in minder dan een uur.
Laatste update: 15.47 uur
2026-kleuren Moto Guzzi V85TT
Ook komend jaar biedt Moto Guzzi verschillende varianten van de nog altijd vrolijk makende V85 aan. De V85 TT is de allrounder, de V85 Strada het stadsmodel en de V85 TT als reisgenoot. Tot zo ver niets nieuws. Voor 2026 zijn er wel verschillende verse kleuren beschikbaar. De Strada krijgt een groene en rode variant. Al klinken Verde Legnano en Rosso Monza variant. De V85 TT is helemaal een poëet als het om nieuwe kleuren gaat: Giallo Wadi en Grigio Yanar Dag. Of in ABN; geel en wit. De Travel ziet er wel heel erg chique uit in zijn donkerblauwe Blu Zefiro Shade maatpak.
Laatste update: 15.17 uur
Dikke duizend en nieuwe V4 bij CFMoto
CFMoto is behoorlijk aan het ontwikkelen geweest het afgelopen jaar zo blijkt. Naast een prototype racer genaamd SR-RR met in het vooronder een nieuwe, meer dan 210 pk sterke 997cc-V4 onthulde het ook een aantal nieuwe modellen die wel al komend jaar leverbaar zullen zijn. Een speciale GP-uitvoering van de 675NK driepitter bijvoorbeeld, maar ook de 800MT-ES. Dat ES staat voor electronic suspension, de allroad met 91 sterke, 799cc-paralleltwin wordt dus komend jaar leverbaar met elektronisch instelbare vering. Toch gaat de aandacht vooral uit naar de nieuwe 1000MT-X adventure met 21 (voor) en 18 inch (achter) spaakwielen met Pirelli Scorpion STR rubber. De nieuwe MT-X wordt aangedreven door een 946cc-paralleltwin die maximaal 113 pk en 105 newtonmeter koppel paraat heeft. De 1000MT-X komt er in een basisversie en een Crafted-uitvoering, die wat rijker aangekleed is met spullen van onder meer Givi en Acerbis.
Laatste update: 14.36 uur
Enfields Vliegende Vlo eind 2026 leverbaar
In WOII gooiden de geallieerden de Flying Flea van Royal Enfield aan parachutes op het slagveld. In 2026 gaat Royal Enfield de elektrische ‘vliegende vlo’ juist droppen in de ‘urban jungle’. Of je veel verder komt dan de bakker op de hoek is nog niet duidelijk want Enfield geeft nul komma nul informatie over actieradius of andere technische specificaties.
Laatste update: 14.03 uur
Special Edition van de TMax
De TMax blaast dit jaar 25 kaarsjes en dat heugelijke feit laat Yamaha natuurlijk niet maar zo voorbij gaan. Ziehier de 25th Anniversary Special Edition van de snelle stadssprinter, waarvan het duistere jasje werd geïnspireerd door de 2006 Black MAX, de eerste special edition van de TMax. Naast de kleurstelling is deze TMax-loot, die overigens enkel in 2026 wordt verkocht, onder meer ook voorzien van een zadel met rode stiksel, 25th Anniversary logo’s en bewerkte gietwielen!
Laatste update: 13.32 uur
Nóg een A2 adventure bij Moto Morini!
Moto Morini blaast de naam Kanguro, die in de jaren 70 ook al eens in de eigen prijslijst figureerde, nieuw leven in. Hoewel de Italianen met de AlltrHike (450 cc twin met 44 pk) al een A2-waardige adventure in het portfolio hebben, weerhoudt ze dat er niet van om daar nog een tweede model aan toe te voegen. Deze Kanguro 300, die er in een gewone en Rally-uitvoering komt, wordt echter niet aangedreven door een paralleltwin, maar door een vloeistofgekoelde eencilinder, die er maximaal 34 pk en 27 newtonmeter koppel uitperst.

Laatste update: 12.58 uur
Yamaha’s R7 krijgt R1-IMU en andere zitpositie
Yamaha’s instap-supersport verovert al sinds 2021 de harten van jonge rijders. Na vijf jaar pakt de Japanse fabrikant hem flink aan. Al valen alle technische wijzigingen minder op dan de speciale kleurstelling vanwege het 70-jarige verjaardagsfeest van Yamaha. Vanzelfsprekend krijgt de R7 de nodige elektronische vernieuwingen, maar ook een zitpositie die bewegingen van het bovenlichaam gemakkelijker maakt.
Laatste update: 12.43 uur
De F waarvan je wist dat die ging komen!
Nadat de BMW F450GS op de Eicma van 2024 nog als conceptmodel zijn opwachting maakte, is het een jaar later de beurt aan de productieversie van de ‘instap’ GS. Die zal net als voorganger G310GS door BMW-partner TVS in India worden geproduceerd. Waar de 310 nog met een eencilinder is uitgerust, beschikt de F450, zoals de F in de typenaam al een beetje verraadt, over een paralleltwin. De twin met een boring x slagverhouding van 72,00 x 51,6 mm heeft een cilinderinhoud van exact 420 cc, waaruit de voor A2 maximale 48 pk wordt gehaald. Bovendien opvallend aan het blok: een kruktapverzet van 135 graden, wat in een onregelmatige ontstekingsinterval van 225/495 graden resulteert. De 450 wordt optioneel leverbaar met de nieuwe Easy Ride Clutch (ERC), een doorontwikkeling van de centrifugaalkoppeling.
Laatste update: 12.02 uur
Royal Enfield Bullet groeit naar twin
De Bullet is al sinds 1932 een vaste waarde in het Royal Enfield-gamma, en de roemruchte, uiterst robuuste Indiër treedt 2026 tegemoet in een heel nieuwe configuratie. Want waar het toonbeeld van eenvoud en puur motorrijden tot noch toe steevast een eenpitter in het vooronder had liggen, krijgt ‘ie nu de beschikking over de 650-twin uit eigen huis. Hoewel het design echt één en al nostalgie en geschiedenis ademt, is de Bullet op verschillende fronten ook best modern. Relatief gezien dan, getuige onder meer de zesversnellingsbak, anti-hop koppeling en het deels digitale LCD dashboard.
Ook komt er een speciale uitvoering van de Himalayan, namelijk de Mana Black Edtion, vernoemd naar de bergpas in het Himalaya-massief. De reismachine kenmerkt zich met een zwarte kleurstelling en talrijke accessoires die af fabriek gemonteerd zijn, zoals handkappen, ander zadel, nieuwe spatborden en tubesless spaakwielen. De Himalayan Mana Black Edition gaat in Nederland € 7.999,- kosten en in België € 7.049,-.
Laatste update: 11.19 uur
Norton Manx R met 206 pk.
Norton komt de komende jaren naar eigen zeggen met zes nieuwe modellen, waarvan de eerste nu in Milaan aan het publiek is getoond. Het betreft de Manx en Manx R, een messcherpe volbloed superbike die vooral opvalt door het ontbreken van dikke winglets en andersoortige vleugels. En dat terwijl er toch wel de nodige power moet worden beteugeld: de Brit wordt namelijk aangevuurd door een hagelnieuwe 1.200 cc V4 met een compacte blokhoek van 72 graden. In plaats van piekvermogen heeft Norton zich bij de ontwikkeling vooral laten leiden door bruikbare spierballen in het middengebied, al heb je met een topvermogen van 206 pk natuurlijk niets te klagen. Uiteraard maakt Norton gebruik van het beste van het beste, getuige onder meer de carbon wielen van BST en Bremo Hypure monoblok remklauwen.
Daarnaast geven ook de nieuwe Atlas en Atlas GT acte de presence. Het duo is voorzien van een 585cc-paralleltwin en uitgerust met onder meer volledig instelbare vering, bochten-ABS en hellingshoekafhankelijke tractie-controle, diverse rijmodi, quickshifter en TFT touchscreen.
Laatste update: 10.50 uur
Nieuwe GT van Honda, én prototype met V3-blok.
Honda heeft veel nieuws te melden in Italië, waarbij de meeste aandacht zonder meer uitgaat naar de nieuwe CB1000GT. Die werd natuurlijk al verwacht en nu weten we ook exact hoe de jongste exponent van Honda’s Touring-familie eruit ziet. De GT is standaard uitgerust met elektronische vering, hellingshoekafhankelijke elektronica, cruise-control en een vijfvoudig verstelbare ruit. Het hart van de GT wordt gevormd door de vier-in-lijn die ook in de Hornet 1000 ligt, in de GT goed voor een potente 150 pk en 102 newtonmeter koppel.
Nadat Honda vorig jaar op de Eicma enkel het V3-blok met elektronische compressor presenteerde, is er nu een prototype met de bijzondere blokconfiguratie onthuld: de V3R 900 E-Compressor. Het getal verwijst naar de cilinderinhoud van de V3 met 75 graden blokhoek, die hangt in het frame van een lekker scherp ogende naked, die echter nog duidelijk toekomstmuziek is.
Geen toekomstmuziek meer is de WN7, de eerste volledig elektrische motorfiets van de Japanse grootmacht. Uitgerust met een 9,3 kWh accupakket en een 18 kW elektromotor kun je ongeveer 140 kilometer rijden met de A2-machine, alvorens er moet worden geladen. En dat kan snel volgens Honda, van 20 naar 80% in een half uur om precies te zijn!
Laatste update: 10.10 uur
Suzuki verrast met kleine GX!!
Suzuki trekt in Milaan een konijn uit de hoge hoed, waar doorgaans nieuwe modellen al wel (deels) verwacht worden, heeft Suzuki heel goed geheim weten te houden dat het met een kleinere GX komt, die luistert naar de naam SV-7GX. En die naam verraadt al dat de nieuweling niet zoals je misschien zou verwachten vertrouwt op de basis van de 800-paralleltwin, maar op die van de gelauwerde 90° V-twin die al sinds 1999 onder meer de SV en V-Strom 650 aandrijft. Daarnaast krijgt ook de grote broer GX een minuscule update. De crossover is in 2026 uitgerust met nieuwe winglets voor een optimale windgeleiding en een sportievere look. Ook de GX-graphics zijn vernieuwd, in lijn met het design van de nieuwe SV-7GX. De 2026-kleuren zijn: wit-blauw, grijs en zwart. De vernieuwde GSX-S1000GX is vanaf januari leverbaar voor € 18.499,-.
Laatste update: 09.32 uur
Brabus 1400R Signature Edition
De Brabus 1400R Signature Edition is de logische opvolger van de Brabus 1300R. De productie is beperkt tot slechts honderd exemplaren. Heb je daardoor vliegende haast met bestellen weet dan wel dat er een prijskaartje van meer dan een halve ton aan dit rijkelijk met carbon behangen collectors-item hangt. De basis is net alle voorgaande keren de KTM Super Duke R Evo. Als 1390-variant is die goed voor 190 pk en 145 Nm.
Laatste update: 09.04 uur
MV Agusta Brutale 950 Serie Oro
MV loopt iets op de muziek vooruit en onthult dop maandag avond al haar nieuwe Brutale 950 Serie Oro. Dat deze dikke naked er zou komen was al bekend, maar in welke vorm exact en met welke specificaties nog niet. Dat weten we nu wel: de 931 cc driecilinder met contra-roterende krukas, die ook in de Enduro Veloce allroad zit, kreeg een volledig nieuw ontworpen cilinderkop, stalen kleppen met een grotere diameter, nieuwe nokprofielen, opnieuw ontworpen inlaat- en uitlaatpoorten en een geoptimaliseerde verbrandingskamer voor verbeterde rijdbaarheid en verbrandingsstabiliteit. Onder de streep levert de driecilinder 148 pk vermogen bij 11.200 tpm en een koppel van 107 Nm bij 8.400 tpm, waarvan 85% volgens MV Agusta al beschikbaar is bij een lage 3.500 tpm. Lees hier alles over de nieuwe Brutale, die in eerste instantie alleen als Serie Oro in een oplage van slechts 300 stuks wordt geproduceerd.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties































































































