Lichte KTM-avonturiers in X en R-smaak
KTM heeft de 390 Adventure flink aangepakt en in 2025 ziet voor het eerst een R-variant het daglicht bij deze kleine allroad. De update levert een motorfiets op die je rechtstreeks uit de brochure wilt kopen.
Pagina gaat door onder advertenties
Waar moderne KTM’s al lang niet meer ieders ‘cup of tea’ zijn met hun agressieve lijnenspel, is de 390 Adventure R een plaatje om te zien. Het lijkt alsof hij rechtstreeks uit een (niet bestaande) instapklasse van Le Dakar is gereden. De R kan in dit geval ook voor Rally staan. Voor liefhebbers van een iets gematigder ontwerp heeft KTM ook een X-variant in de aanbieding.
Als we beginnen met de verleidelijke R dan zien we serieus lange veerwegen van 230 millimeter voor en achter. Voor is de in- en uitgaande demping instelbaar, achter de veervoorspanning en uitgaande demping. Passend bij het beoogde gebruik heeft de machine een 21 inch gespaakt voorwiel en 18 inch achterwiel. KTM houdt vast aan een opvallende bandenleverancier en monteert Mitas Enduro Trail E07+ banden.
Ook bij de remmen houdt KTM vast aan een opmerkelijke partner: Bybre. Een enkele schijf (Ø 320 millimeter) voor en achter (Ø 240 millimeter) zetten de leeg 165 kilo wegende machine vast op tijd stil. In het onverharde mag het offroad-ABS zich bewijzen. De Adventure deelt het stalen frame met de lichte Duke en SMC R modellen. De swingarm deelt het dan weer met de 390 Enduro R en SMC R.
Het eencilinderblok is de LC4c (met de c van compact). De 399 cc zware mono maakt meer indruk met zijn gematigde benzineverbruik (1:29,4) dan door zijn prestaties. Het koppel piekt met 39 Nm en het maximale vermogen bedraagt 45 pk. Tegelijk is dat offroad meer dan voldoende. Ten opzichte van de vorige generatie van het blok heeft het een kleinere en lichtere cilinderkop, nieuwe brandstofinjectoren, luchtfilterkast en uitlaat.
Passend bij het gebruik heeft de 390 Adventure twee logische rijmodi: Offroad en Street. Alleen de R heeft nog een Rain-modus. Die hardcore-variant heeft ook bochten-tractiecontrole terwijl je in het onverharde de tractiecontrole helemaal kan uitzetten. Alle instellingen zijn af te lezen in het 5“ TFT-dashboard op de R. Bij de X is het een LCD-scherm. Om nog meer verschillen tussen de R en X te benoemen: de X komt grotendeels overeen met de R, maar beschikt bijvoorbeeld over 19” en 17” gietwielen. Ook bij de banden weer een opmerkelijke keuze met MRF Meteor of Apollo Tramplr XR. Ga er maar aanstaan.
Voor de 390 Adventure R vraagt KTM € 8.860,- terwijl het € 7.036,- voor de X rekent.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties


