Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Lezerstest – QJMotor 2025

Geschreven door onze specialist

Twan Hulshof

ONBEKEND MAAKT…

…onbemind! Zo luidt het gezegde althans, en in het geval van het in Europa nog relatief jonge QJMotor zou dat zo maar eens een gevalletje ‘spijker op de kop’ kunnen zijn. Nog maar iets meer dan een jaar zijn de modellen van het Chinese merk op de Nederlandse en Belgische markt, dan zou het woord kinderschoenen maar zo eens in je op kunnen komen. Toch bestaat het merk al sinds 1985 en produceert op jaarbasis ruim over de miljoen motorfietsen en -scooters. In Nederland staan er inmiddels achttien modellen in de prijslijst, variërend van 125 cc scooters tot een muscle bike met een 600 cc V4, en van sportieve beestjes als de SRK600(RS) en toergerichte SRT-modellen die hier vandaag centraal staan. Zes MotoPlus-lezers gingen met het sextet op pad, hun bevindingen vind je op navolgende pagina’s!

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Alex Vazquez
Leeftijd: 50 jaar
Beroep: werktuigbouwkundig ingenieur
Rijbewijs sinds: 1993
Eigen motor(en): Suzuki VS1400, Husqvarna Svartpilen 401
Beoordeling: 4 van 5 sterren

‘Fun little naked bike’

“Vandaag was mijn eerste ervaring met dit betrekkelijke nieuwe Chinese motormerk op de Europese markt. Eerst maar eens een rondje om de motor gelopen om te kijken naar de afwerking en de gebruikte onderdelen, waarbij er meteen twee dingen opvielen: de Marzocchi voorvork en achtervering, en de Brembo remmen. Het is dus duidelijk te zien dat ze bij QJMotor voor top-of-the-line onderdelen hebben gekozen. De motor ziet er goed en degelijk gebouwd uit en de vormgeving is echt naar mijn smaak. Twee kleine minpuntjes: de eindkap van de einddemper past net niet goed, waardoor er een kier zichtbaar is. En dan is er nog het koppelingshendel, waar vrij veel speling in zit.

Tijd om op te stappen voor een ‘rondje’ van 150 kilometer op de SRK600. De motor start netjes en geeft een mooi geluid, klinkt ook lekker sportief. Hij reageert heel direct op het gas, waardoor ‘ie bij lage snelheden wat nerveus aanvoelt. Dat gevoel verdwijnt echter helemaal als je op snelheid bent. De 600 trekt vlot op, wat goed bij zijn sportieve uiterlijk past. Wel houdt paralleltwin van toeren maken, onder de drieduizend toeren wil je eigenlijk niet komen, zeker bij lagere snelheden voelt hij wat bokkig. Bij hogere toerentallen merk je lichte trillingen, maar niet vervelend of hinderlijk. De zithouding en het stuurgedrag zijn boven verwachting goed, en ook het schakelen is een lust, de versnellingsbak is heel soepel en precies. De banden geven vertrouwen en hoewel ze van een onbekend merk zijn, is de grip goed, zowel in de bochten als bij het remmen. Het TFT display voorziet in alle info die je nodig hebt, en wat me opviel is dat zelfs de bandentemperatuur en -spanning worden weergegeven. Zoals al eerder gezegd is de motorfiets best sportief en dat merk je ook aan de standaardafstelling van de vering, welke vrij stug is. Dit is ideaal voor ritten op strak asfalt, echter op wegen met slecht wegdek of klinkers, voel je ieder bultje. Gelukkig is de vering instelbaar, dus dit valt eenvoudig te wijzigen. Verder kun je nog verschillende rijmodi selecteren, maar daar ben ik op deze rit vanaf gebleven.

Al met al was deze motor geweldig om op te rijden en kwalitatief beter dan ik vooraf had verwacht, zeker gezien het uitrustingsniveau en bijbehorende prijs.”

 

Tim Groeneveld
Leeftijd: 27 jaa
Beroep: analist
Rijbewijs sinds: 2017
Eigen motor(en): BMW R1150GS
Beoordeling: 4 van 5 sterren

‘Volwassen motor voor scherpe prijs’

“Toen ik de QJ-modellen voor het eerst zag staan, was ik aangenaam verrast over het uiterlijk en de kwaliteit van de motoren. Ik moet bekennen dat ik toch met een klein vooroordeel over Chinese motoren richting de redactie reed. Ikzelf mocht eerst plaatsnemen op de SRT700SX en hiermee de hele ochtend door het prachtige Achterhoekse landschap rijden. Gelijk viel het soepele motorblok op in combinatie met de zeer accurate versnellingsbak, waarbij de importeur vertelde dat 700 dit jaar helaas nog niet met een quickshifter leverbaar is. De SX heeft geen moeilijke hulpsystemen of rijmodi, het is dus ouderwets starten en gaan. Het TFT-scherm is simpel maar duidelijk. Verder is de motor standaard uitgerust met zij- en topkoffers, hand- en zadelverwarming en je kan via de QJ app navigeren via het TFT display. Ik was verbaasd over de rijke uitrusting die (standaard!) op de motor zit.

Na een lang stuk rijden mis ik wel een cruise-control op reismotor als deze. Maar eigenlijk mag ik niet zeuren, de SRT700SX kost volledig aangekleed zoals hij hier staat namelijk € 9.999,-! Echt een volwassen motor voor een zeer scherpe prijs. De zitpositie is ook voor lange mensen prima, al mag het zadel wat zachter voor de lange ritten. De vering doet zijn werk goed en de remmen van Brembo brengen de motor snel tot stilstand. Wel vind ik dat het motorblok iets meer karakter mag krijgen, net zoals het uitlaat geluid. Het stuurgedrag is goed, maar de concurrentie zoals een Ténéré 700 gooi je makkelijker door de bocht. Misschien dat dit deels ligt aan het, bijna chopper-achtig voelende, kromme en smalle stuur.

’s Middags rij ik de SRT600SX, die alles positieve eigenschappen van de 700 deelt. Wat mij opviel is dat het motorblok meer karakter heeft dan zijn grotere broer. Het uitlaatgeluid is geniaal en maakt het rijden met de 600SX echt een feest. Beide modellen hebben daarnaast ook nog drie jaar garantie met een onbeperkt aantal kilometers. Ik ben benieuwd hoe de motoren zich offroad gedragen of wanneer je ze volgepakt inclusief passagier rijdt. Zoek je een rijk uitgeruste motorfiets voor een scherpe prijs, dan zijn de SRT-modellen wellicht iets voor jou.”

Jeffrey Schippers
Leeftijd: 36 jaar
Beroep: lasser/monteur
Rijbewijs sinds: 2007
Eigen motor: Suzuki DL650 V-Strom
Beoordeling : 4 van 5 sterren

‘Zien er goed uit’

“Ik kreeg het goede nieuws dat ik één van de zes gelukkigen was voor deze lezerstest. Geweldig, want leek me erg leuk om eens zo’n Chinese motor te testen. En dan nog wel in de mooie Achterhoek en Twente, mijn geboortestreek. De eerste indruk van QJMotor is prima, de motoren zien er goed uit. Ik stel wel prijs op details en mooie kleuren, en dat was allemaal in orde. Ik begon de test op de SRT600SX, een allroad. In het begin is het een beetje wennen, maar al na paar bochten was dat gevoel verdwenen. Ondanks dat er niet veel vermogen in het blok zit, voelde de motor wel pittig aan. Het stuurgedrag is goed, ondanks dat er toch wel redelijk grove banden onder zitten, waarvan de grip en feedback overigens goed was. De koppeling grijpt snel aan, je hoefde het hendel maar iets op te laten komen.

De gasrepons is ook behoorlijk gretig, wat ik niet had verwacht van zo’n 600. De SX trekt ook vrij vlot op, geweldig, en bovendien zit er standaard al een mooi geluid in. Het aanremmen bij hoge snelheid vond ik wat minder, maar wellicht moeten de remmen wat meer ingeremd worden. Het zicht in de spiegels was goed, ondanks mijn lengte. Na de lunch was het de beurt aan de grote broer, de SRT700. Eerst weer effe wennen en aftasten, desondanks ben ik er al snel uit dat de 700 niet mijn motor is. Qua zithouding niet, de zit voelde totaal anders, en ook voelt het blok niet zo vlot als de 600, ik had ‘m pittiger verwacht. De 700 voelt meer voor het rijden van langere afstanden. De goudkleurige velgen vond ik wel gaaf. De koffers zijn allemaal te bedienen met één sleutel, dat is ook wel handig. In de topkoffer past bovendien een helm. Als ik de keuze had, zou ik de 600 nemen, maar dan met de goudkleurige velgen. Vond het al met al een bijzondere ervaring. MotoPlus bedankt!”

Rob van den Braak
Leeftijd: 55 jaar
Beroep: servicemonteur mobiele werktuigen
Rijbewijs sinds: 1991
Eigen motor: KTM Duke 790
Beoordeling: 4 van 5 sterren

‘Mooie en fijn rijdende motoren’

“De SRK600 is een strak ogende naked bike met goede zitpositie, waarbij het schakelpedaal naar voorkeur instelbaar is. De twin laat zich lekker door de bochten sturen en de gasrespons is goed. De twee-in-lijn pakt goed op en trekt vlot door. Ook de Brembo remmen zijn krachtig en goed te doseren, wat vertrouwen geeft voor wanneer als je een keer flink in de ankers moet. Het 5 inch TFT-scherm met bluetooth connectivity is goed afleesbaar en instelbaar, waarbij tractiecontrole en ABS uit te schakelen zijn. De SRK600RS is het nog sportievere broertje en deze nodigt uit om nog sportiever te rijden. De motorfiets ziet er met zijn volle kuip uit als volwaardige sportmotor en gedraagt zich ook zo. De zithouding is stuk actiever, toch is het zicht in de spiegels nog steeds goed. De vering van beide is redelijk soepel, beetje aan zachte kant, maar doet wat het moet doen. Conclusie: mooie en ook fijn rijdende motoren met een rijke uitrusting voor een prijs die je niet verwacht. En dan ook nog drie jaar garantie.”

 

Vincent Spaan
Leeftijd: 63 jaar
Beroep: werkzaam in kunststof industrie
Rijbewijs sinds: 1987
Eigen motor(en): Honda Cub, Yamaha FZ1 Fazer, Yamaha MT-07, Suzuki Impuls, Honda CB1
Beoordeling: SRK600 4 van 5 sterren / SRK600RS 5 van 5 sterren

‘Smaakt naar meer’

“Bij aankomst eerst gezellig gesproken met alle deelnemers en eigenlijk leek iedereen unaniem verrast over de uitstraling van de SRK600 en RS. Mooie materialen, upside-down voorvork, radiaal gemonteerde Brembo remklauwen en instelbaar rem- en koppelingshendel. Bovendien is de voorvork volledig instelbaar en kan achter veervoorspanning en uitgaande demping worden aangepast. Zelden zoveel hoogwaardige componenten in deze budgetklasse meegemaakt. Top! De banden zijn van een mij onbekend merk, maar deden het onder de warme, droge omstandigheden waarin we reden voortreffelijk. Daar hoef je géén ander A-merk voor te monteren. Het rijden met 56 pk met verschillende instelmogelijkheden, eenvoudig via het stuur te bedienen met verlichte knoppen, is gewoon degelijk en goed. Je raakt snel vertrouwd met de motor, de koppeling is heerlijke licht, net als het schakelkarakter. Goede vriendjes geworden in een korte tijd. De motor is ook een aanrader voor niet al te grote mensen. Jammer genoeg heeft de SRK géén quickshifter, maar wel pakt ‘ie echt netjes op. Dankzij het voldoende voorhanden zijn de koppel ben je overal in Nederland snel genoeg op alle wegen. Een zwaardere en snellere motorfiets is niet altijd méér! In praktijk zijn de naked en gekuipte RS gelijkwaardig qua afstelling, alleen de kniehoek van de RS vind ik prettiger. Met mijn lengte van 1.74 meter is het goed manoeuvreren met beide modellen. Ook prettig, zeker in deze klasse, zijn de talrijke doordachte details. Zoals het verstelbare versnellingspedaal en de zeer gripvolle handvatten. Fijne motoren, die flink worden onderschat naar mijn mening. Wat dat betreft smaakt deze testdag naar meer…”

Naam: Wim van de Kolk
Leeftijd: 64 jaar
Beroep: onderhoudsmonteur
Rijbewijs sinds: 1979
Eigen motor: Suzuki GSX-R750 (2018)
Beoordeling: 4 van 5 sterren

‘Mogelijk alternatief’

“Al op de Motorbeurs Utrecht viel me de QJMotor SRK600 op. Op het eerste gezicht een supersport, hij heeft er de looks van, maar als je hem beter bekijkt, zie je het verhoogde stuur. En het feit dat er een tweecilinder aan boord is. Misschien geen klassieke supersport dus, maar zeker een sportief type en wel erg geslaagd qua modellijnen. Toen de mogelijkheid zich voordeed om ermee te rijden, heb ik me dan ook direct aangemeld, ik wilde ‘m wel eens proberen. Het zou een mogelijk alternatief kunnen worden voor mijn GSX-R, die zit namelijk niet meer in het programma. De 600 is als er naked, maar mijn voorkeur heeft zonder meer de RS-versie met kuip. Meer windbescherming en ook het uiterlijk spreekt me veel meer aan. Het rijden was een leuke ervaring. Een andere houding dan ik gewend ben, aangezien ik al levenslang met lage clip-ons rijd. De 600 heeft een relaxte zithouding, niet racy, maar licht voorover en ook ruimte genoeg voor de benen. Hij voelt ook licht aan. Ik was ook erg gecharmeerd van de afwerking, evenals opties als bandenspanningscontrole en -temperatuur afleesbaar op het dashboard. Een genot zijn de spiegels. Normaliter zie je op een supersport veelal je schouders/ellenbogen bij een snelle blik achteruit, deze QJ biedt echter uitstekend goed zicht. Ook over de vering ben ik te spreken, best comfortabel afgeveerd. Het rijden ging relaxed, de SRK is een motor zonder gebruiksaanwijzing. Met andere woorden: iedereen zal er makkelijk mee overweg kunnen. We hebben ons tijdens de testrit redelijk netjes aan de wettelijke snelheid gehouden, dan overtuigt ‘ie helemaal. Het blok loopt lekker, is niet bokkig bij lage snelheden en ook het dashbord biedt veel informatie. Niet alle mogelijkheden heb ik helaas kunnen bekijken, maar het is vast meer dan voldoende. Om nu direct van een vier- naar een tweecilinder terug te gaan en daarbij negentig pk moeten inleveren, is wel een grote stap. Maar QJMotor heeft ook een 800, die nog in MotoPlus 24/2024 getest is. Daarin wordt ‘ie zelfs genoemd als mogelijke opvolger van de niet meer gemaakte GSX-R750. De specs van die machine met plusminus 100 pk spreken me wel aan. Volgens de QJMotor-importeur is de 2025 versie van de 800 zelfs nog wat beter uitgerust dan de 2024-versie, onder meer met een quickshifter. Ook het verhaal over garantie en de onderdelenvoorziening van QJMotor klonk allemaal heel goed. Ze hebben iets moois neergezet voor een nette prijs!”

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

QJ Motor artikelen & nieuws
SRK600 artikelen & nieuws
SRK600RS artikelen & nieuws
SRT600SX Touring artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

Word MotoPlus abonnee!

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Word abonneevanaf €0,67 per week