Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland

Lang verwachte Brixton Storr steekt de kop op

Sinds 2022 zorgt de Brixton Crossfire Storr 500 voor kwijlende fans. In 2026 komt eindelijk de nieuwe 500 cc enduro met 48 pk op de markt. Het concept op de EICMA zorgde voor veel ophef, want in de 48 pk-klasse bestond op dat moment geen enkel vergelijkbaar concept en zeker niet met zo’n stoere uitstraling.

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Maar de Storr staat niet alleen: tijdens de presentatie was het concept redelijk uniek, maar inmiddels is hij door de tijd ingehaald. Het concept van de Storr 500 uit 2022 was al gebaseerd op de Scrambler Crossfire 500. De motor en het chassis werden aangepast en omgebouwd tot een enduro. Waarom Brixton de sterke naam Storr nu definitief heeft gecombineerd met Crossfire, is niet duidelijk en stoort waarschijnlijk alleen puristen. Qua motor verrast de Storr niet. Zoals bekend: watergekoelde twin met 486 cc. A2-conform met een nominaal vermogen van precies 35 kilowatt (ongeveer 48 pk) bij 8.500 tpm en een maximumkoppel van 43 Nm bij 6.750 tpm.

De nieuwe Brixton Crossfire Storr 500 geeft een iets andere interpretatie aan het thema van de reisenduro voor beginners. Technisch gezien moet hij niemand overbelasten, maar visueel moet hij niets minder zeggen dan: met mij kom je overal, maar dat hoeft niet. Een chassis met ambities, maar zonder extremen. De veerpoot en upside-down voorvork zijn gemaakt door KYB. De veerweg van 175 millimeter achter en 180 millimeter voor is niet al te lang en ook niet verrassend kort. De vork lijkt instelbaar te zijn in voorspanning met ten minste één dempingsniveau. Achter lijkt alleen de veervoorspanning instelbaar. 

In combinatie met een bandenset van 110/80-19 voor en 150/60-17 achter ligt de zithoogte met 839 millimeter aan de bovengrens van de toegankelijkheid. Het gewicht ligt iets boven een symbolische grens: met 209 kilogram rijklaar is de Storr al wat aan de zware kant. Het forse remsysteem van de Crossfire Storr is aangepast aan het gewicht. Voor vindt je een 320 mm remschijf met een 4-zuiger remklauw van J.Juan, achter een 240 mm remschijf met zwevende remklauw en één zuiger.

Het ABS-systeem is weliswaar niet instelbaar, maar kan wel worden uitgeschakeld op het achterwiel. Hetzelfde geldt voor de tractiecontrole. Het zeven inch TFT-display dat verticaal in de cockpit staat, lijkt zeer uitgebreid uitgerust en biedt zelfs inzicht in de bandenspanning. De tank van de nieuwe Brixton Crossfire Storr 500 is met 16 liter weliswaar niet groot, maar daar staat tegenover dat de Twin in theorie zuinig is. Brixton geeft een normaal verbruik op van 4,2 liter per 100 kilometer, wat neerkomt op een theoretisch bereik van 380 kilometer.

Brixton wil de nieuwe Crossfire Storr 500 in twee kleurvarianten aanbieden. Je kunt kiezen uit ‘Backstage Black’ en het al sinds het concept bekende en zeer gewilde ‘Sage Green Matt’. Of en wanneer de Crossfire Storr naar Nederland komt en wat die gaat kosten, is nog niet bekend. 

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Brixton artikelen & nieuws
Crossfire 500 artikelen & nieuws
Motoren artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Rothewald oktober 2025
Word abonneevanaf €0,67 per week