Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Jeroen Ruarus – KTM 890 Adventure

Geschreven door onze specialist

Jeroen Hidding

Brommers en ook motoren speelden wel een rol in de jeugdjaren van Jeroen Ruarus, maar van motorrijden kwam het lange tijd niet. Tot zoonlief het motorrijbewijs wilde gaan halen en dat bleek het laatste zetje in de rug om ook zelf de stap te zetten. Inmiddels rijdt Jeroen een dik half jaar rond op zijn KTM 890 Adventure en staat er alweer 8.000 kilometer op de klok. Geen halve maatregelen dus!

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

“In mijn jeugd heb ik wel verschillende motoren gereden, offroad en cross vooral, en in mijn prille jeugdjaren ook brommer. Maar het motorrijbewijs halen bleef altijd bij een wens, tot onze oudste zoon na het halen van zijn autorijbewijs ook het motorrijbewijs wilde gaan halen. En ja, dat wilde pa eigenlijk ook wel. Ik zei: ‘Als jij het doet, doe ik mee!’. Maar ja, vervolgens duurde en duurde het maar. Toen heb ik op een gegeven moment gezegd: ‘Die theorieboeken van je, waar liggen die? Ik ga aan de gang en heb al een examen geboekt voor volgende maand. Kijk maar of je meedoet of niet.’ Toen voelde ‘ie ineens ook de druk en is ‘ie als een malle gaan leren en uiteindelijk hebben we beiden het rijbewijs gehaald.”

“Vroeger was ik altijd wel wat jaloers op gasten met crossers en toen ik eenmaal mijn rijbewijs had en een motorkeuze moest maken, kwam ik al snel uit bij KTM, ook gezien de roots als crossmerk. Iedereen duikt bij KTM natuurlijk meteen op zo’n 1290 Adventure af, maar ik was helemaal weg van die 890. Dat ding heeft zo’n eigen smoel met die koplamp. En een laag zwaartepunt, hij is relatief licht, goed te hanteren ook en 107 pk vermogen is meer dan genoeg. Man, hij gaat van 0 naar 100 km/uur in 3,5 seconden, wat wil je nog meer? Mijn vrouw zei uiteindelijk: “Neem die 890, die is goed uitgerust, alles zit er op en aan. Ik wilde niet die knaloranje uitvoering, maar de zwarte met oranje accenten.”

“Ik kwam er een tegen, compleet met de kofferset die ik wilde en een quickshifter, en voor je het weet ben je achtduizend kilometer verder. Veel gereden dus, ook met mijn zoon. Hij had in eerste instantie een Code 80 op het rijbewijs en reed een BMW G310GS. Toen keek ‘ie toch wel met enige jaloezie naar mijn motor, naar het achterlicht vooral dan…haha. En ook naar de achterlichten van de motoren van zijn vrienden, want die hadden ook allemaal al vol vermogen. Inmiddels heeft hij ook het A-rijbewijs en is de BMW ingeruild voor een Yamaha Tracer 900. Ik heb nog even geprobeerd om hem richting een echte allroad te krijgen, maar hij is niet zo van de drek. Met de BMW heeft hij het wel eens gedaan, maar dat was geen groot succes. “Moet ik ‘m helemaal schoonmaken”, riep ‘ie dan na afloop. Ik zeg: ‘Ja, dat heb je goed gezien. Dat is het gevolg van zo’n ritje, maar we hebben toch een leuke dag gehad?’ Dat ging ‘m niet worden dus.”

“Ik vind dat geweldig, wil ook delen van de TET-route rijden en een keer naar de Noordkaap. Mijn vrouw en ik zijn echte buitenmensen; fietsen, varen, kamperen, bergsport. Motorrijden past er naadloos in. Toen ik de motor net een paar weken had reed ik met haar naar het westen van het land met windkracht 9. Ik dacht: als we dit cool vinden, dan loopt het wel los. Inmiddels vindt ze het nu dusdanig leuk dat ik haar ook binnen nu en een jaar wel op een motor zie, en ook onze dochter is al bezig met lessen. Dus ik zie ons nog wel een keer met de hele familie rondrijden en ondertussen kachel ik lekker verder. Ik doe bijna alles op de motor en ook nagenoeg het hele jaar rond. Er zit handvat- en zadelverwarming op, ik ben wel een beetje een luxepoppetje, en zie mezelf hier de komende jaren nog wel op rondrijden.”

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Meer artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

Word MotoPlus abonnee!

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Word abonneevanaf €0,67 per week