Japanse politie-BMW
In het kader van ‘Je verwacht het niet’: uitgerekend in Japan wordt een BMW als politiemotor gebruikt – en het is geen boxer-RT. Welke speciale kwaliteiten van de BMW F900XR hebben de Japanse autoriteiten overtuigd om niet een van de eigen Japanse merken te kiezen?
Het is algemeen bekend dat de ‘Grote Vier’, de vier grote Japanse motorfabrikanten Honda, Yamaha, Suzuki en Kawasaki, een zeer grote verscheidenheid aan modellen hebben. En dat geldt ook voor potentiële hulpverleningsvoertuigen, oftewel servicemotoren en dus ook politiemotoren. Yamaha heeft de FJR1300 neergezet als een sterk alternatief voor de wereldwijd dominante politie-RT van BMW – niet alleen, maar ook dankzij de cardanaandrijving. De jungle van politievoertuigen produceert echter altijd vreemde bloesems. De nieuwste bloeit in het geel, in Japan – maar groeit in Duitsland.
BMW Motorrad Japan presenteerde de BMW F900XR Patrol met trots in november 2024. En al in december werden de eerste drie exemplaren in gebruik genomen: op het uitgebreide stadssnelwegnetwerk in de agglomeratie Tokio.
Daar, op de Metropolitan Expressway, wordt de BMW F900XR Patrol gebruikt als patrouillevoertuig – in overeenstemming met zijn internationaal erkende aanduiding. Hoewel de exploitant van de stadssnelweg een privébedrijf is, ziet de verschijning als ‘politiemotor’ er officieel uit. Dat geldt des te meer in actie, bijvoorbeeld bij het ingrijpen in het verkeer, het omleiden, afzetten en beveiligen van het verkeer, maar ook bij controles en ongevallenonderzoek.