Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

GP Wegrace Silverstone, Groot-Brittannië

Geschreven door onze specialist

Twan Hulshof

De afgelopen tien edities van de ‘British Grand Prix’ kende telkens een andere winnaar. En in 2025 werd nog een elfde naam aan die lijst toegevoegd. In een race die bol stond van het drama reed Marco Bezzecchi één van zijn beste races uit zijn carrière en bezorgde het veelgeplaagde Aprilia een zeer welkome zege. Met de weer zeer sterke Johann Zarco op zijn LCR Honda en klassementsleider Marc Marquez op de fabrieks-Ducati waren voor het eerst sinds de Amerikaanse GP van vorig jaar drie merken op het podium vertegenwoordigd.

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

De Britse Grand Prix was er één van tweede kansen, van dromen en drama en van verrassing en verbazing. De verbazing was groot toen Alex Marquez direct na de start te hard remde om zijn ‘holeshot device’ te ontkoppelen en met een ijskoude band al in de eerste bocht hard crashte. Die verbazing was er eveneens toen Marc Marquez vervolgens in de tweede ronde crashte, net nadat Aleix Espargaro de onfortuinlijke Franco Morbidelli mee had genomen in zijn val. Verrassend maar terecht was het vervolgens dat de wedstrijdleiding vanwege olie op de baan besloot om de race te stoppen. Omdat die rode vlag werd gezwaaid voordat er drie ronden waren verreden, kregen de gebroeders Marquez en ook Morbidelli en Espargaro een tweede kans.

Toen de race later herstartte was er tranen trekkend drama toen de oppermachtige Fabio Quartararo in de elfde van negentien ronden met een voorsprong van 4,5 seconden zijn Yamaha aan de kant parkeerde met een geblokkeerd ‘ride height device’ waardoor de achterzijde van de M1 in een lage stand bleef staan. Het was een gemiste kans op een dik verdiende zege, net zoals Pecco Bagnaia na een eerdere fout achter teamgenoot Marquez al in de vierde ronde crashte, terwijl hij de top 10 afsloot. En de vanaf de tiende plaats gestarte Marco Bezzecchi zag een droom uitkomen toen hij niet alleen Quartararo’s eerste plaats kon overnemen, maar die ook kon vasthouden tot de streep. Het was Bezzecchi’s eerste overwinning sinds de zege in India in 2023. Bovendien was het na slechts drie bescheiden top 10-klasseringen in de eerste zes Grands Prix meteen zijn eerste zege voor het geplaagde Aprilia. Le Mans-winnaar Johann Zarco bekroonde een weer ijzersterk optreden met een tweede plaats, nadat de lang afwachtend rijdende Marc Marquez zich realiseerde dat de Fransman niet te achterhalen was. Marquez moest diep gaan in een spijkerhard gevecht om de laatste podiumplek met de hardnekkig tegenstribbelende Morbidelli en vlak daarachter Marquez’ broer Alex.

In 2021 scoorde Aleix Espargaro in Silverstone Aprilia’s eerste MotoGP-podium, twee jaar later won hij de race en weer twee seizoenen later bevestigde Bezzecchi dat het vloeiende circuit met de lange snelle doorlopende bochten ook meer dan uitstekend bij de 2025-RS-GP past. “Ik heb moeilijke tijden meegemaakt, ook vorig jaar was niet makkelijk”, begon de Italiaan. “Het begin van dit seizoen liep ook niet heel vlotjes, maar de mensen bij Aprilia hebben vertrouwen in me en hebben hier heel hard voor gewerkt. Prachtig om weer terug te zijn op het podium, en dat dat dan met een overwinning is, is des te beter.” Zijn nieuwe rol als fabrieksrijder had veel van Bezzecchi gevergd. “De ontwikkeling leiden is niet makkelijk. Het was voor mij de eerste keer en ik wilde zo nauwkeurig mogelijk mijn commentaren geven. We hebben slechte weekenden meegemaakt, maar we zagen dat de potentie er was.” Na het uitblijven van de successen had Bezzecchi de kritiek gehoord. “Wat je dan moet doen, is dicht bij de mensen blijven die weten wat je kunt. Maar soms twijfel je ook aan jezelf als het slecht gaat. Gelukkig heb ik veel goede mensen om me heen. Mijn team, de VR Academy, mijn beste vrienden met wie ik over alles kan praten.”
Zijn tweede podium op rij was voor Johann Zarco de bevestiging dat de Honda ook in droge omstandigheden – en met de juiste rijder – in staat is om in de top mee te draaien. “Toen ‘Bez’ me inhaalde, wil ik zo lang mogelijk bij hem blijven. En toen Fabio zijn probleem kreeg, dacht ik dat ik misschien nog zou kunnen winnen als Marco z’n banden kapot zou rijden”, was Zarco’s stille hoop. “Maar hij was zó constant en ik kon mijn pace vasthouden om al die Ducati’s achter me te houden.”

Ondanks zijn derde plaats was Marc Marquez niet erg uitgelaten, ook al had zijn race al voorbij kunnen zijn na de crash voor de rode vlag. “Vandaag was de Marquez familie de familie met het meeste geluk”, vond hij. “Wij maakten allebei een fout en ik ben boos op mezelf dat ik crashte. Na die rode vlag pakte ik de andere fiets en het gevoel was rampzalig. Ik maakte nog een fout en dat kostte me nog weer meer plekken. Daarna probeerde ik het drama zoveel mogelijk te beperken. Toen ik zag dat ik voor Alex en Pecco zat, besloot ik ‘m thuis te brengen. Ik had geluk, en ik moet werken aan mijn fouten.” Over het venijnige gevecht met Morbidelli was Marquez duidelijk. “Een podium is een podium”, in wat Marquez ‘een slecht weekend’ noemde.

Ondanks zijn ‘slechte weekend’ vergrootte Marquez zijn voorsprong op broer Alex met twee punten. De Gresini-kopman kampte met zeer gemengde gevoelens na zijn vijfde plaats. Marquez wond zich op over het gebrek aan veiligheid in de eerste bocht, de bocht waarin hij crashte. “Ik crashte op een plek waar geen grind ligt. Mijn machine vloog in de muur en ik kwam tot op een meter of vijftien. We moeten dingen doen voordat er dingen gebeuren. Daar ben ik kwaad over”, aldus Marquez. “Nu gebeurde het na de start, maar als het in een ronde op snelheid was gebeurd, had ik de muur geraakt.” Na de herstart ontbrak het Marquez lang aan het vertrouwen. “Ik denk dat ik wat te laat begon met aanvallen. Pas de laatste drie ronden was het gevoel goed en dacht ik ‘nu ga ik’. Maar ik verloor veel tijd achter Miller en was de race één of twee ronden langer geweest, dan had ik met Marc en Morbidelli kunnen vechten. Even dacht ik er aan om me met dat gevecht te bemoeien, maar toen bedacht ik me dat ik best goed zat op P5.” Dat hij geluk had gehad, wist Marquez al te goed. “Mijn grootste tegenstander in het kampioenschap – Marc – nog meer.”

Vertrokken de gebroeders Marquez nog met belangrijke punten, Pecco Bagnaia stond op zondag met lege handen en een hoofd vol vragen. Van het goede gevoel voor de rode vlag was na de herstart weinig meer over, had hij gemerkt. “Ik gleed van links naar rechts en de band spinde. Iedereen haalde me in, ik was de achterkant kwijt, ging wijd, verderop gleed ik onderuit. Onze situatie is al moeilijk, maar de problemen worden zo nog groter.” Zonder Quartararo’s pech had er geen Ducati op het podium gestaan, meende Bagnaia. “Dat is iets om eens over na te denken. De rest wordt sterker en wij slechter.”
De magere score van vier punten in twee GP’s en twee Sprints baarde Bagnaia zorgen, maar een aanslag op zijn mentale gesteldheid wilde hij het niet noemen. “Gelukkig weet ik wat ik kan. Als ik me goed voel met de voorkant kan ik races winnen en daarom ben ik nog wel kalm. Maar: ik moet en ik wil winnen. We werken er samen heel hard aan en meer dan alles geven, kan ik niet doen. Ik begon het weekend met een rondetijd en eind van het weekend reed ik dezelfde tijd nadat we van alles hadden veranderd. En het gevoel was steeds hetzelfde, of ietsje beter.”

Fabio Quartararo maakte indruk in Silverstone met een fantastisch nieuw polerecord en ook elf razendsnelle ronden op zondag. Het geblokkeerde ride height systeem stond zijn eerste zege in bijna drie jaar in de weg. Terwijl zijn voormalige teammanager Wilco Zeelenberg vond dat de Fransman had moeten doorrijden in de hoop dat het systeem alsnog zou ontkoppelen, besloot Quartararo de machine aan de kant te zetten. “Heel jammer, want ik had me heel lang niet zo goed gevoeld”, constateerde hij geëmotioneerd. “Ik controleerde de wedstrijd. We moeten blij zijn met wat we hebben gedaan.” Yamaha’s progressie gaf hoop, aldus Quartararo, maar: “Het is zo shit wat er is gebeurd. We hebben de machine verbeterd en als alles goed loopt, zijn we super snel. We komen terug, we zijn op de goede weg.”

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Meer artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

Word MotoPlus abonnee!

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Word abonneevanaf €0,67 per week